۲۴۰شهید بمباران استان مرکزی/ بخشی از دفاع مقدس مغفول مانده است

اقتصاد ایران: اراک- پژوهشگر دفاع مقدس با اشاره به ۲۴۰ شهید بمباران استان مرکزی، افزود: بخشی از دفاع مقدس مغفول مانده است.

علی احمدلو در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به خاطرات دوران جنگ اظهار کرد: شهید فهمیده و بهنام محمدی به عنوان نمادهای دانش‌آموزی دفاع مقدس شناخته شده هستند و حدود ۷۸ هزار جانباز و شهید ما مربوط به بمباران شهرها و منازل مسکونی است که شهدای مردمی هستند.

وی با اشاره به ۲۴۰ شهید بمباران در استان مرکزی از سال ۶۳ الی ۶۷، ادامه داد: ۱۲۰ تن از این شهدا مربوط به واحدهای تولیدی اراک هستند و سپس منطقه فوتبال اراک است.

وی با اشاره به اینکه در زمان جنگ در دبیرستان مشغول به تحصیل بودم، گفت: در آن برهه زمانی فرمانداری تصمیم گرفت از ظرفیت انجمن اسلامی دانش‌آموزان استفاده کند و چندین پایگاه در اراک احداث شد من نیز همراه تعدادی از افراد دیگر برای نصب شیشه‌های شکسته منازل در پایگاهی در پاساژ تهرانی مستقر شدم.

دبیر بازنشسته آموزش و پرورش استان مرکزی با اشاره به نایاب بودن شیشه در زمان جنگ، افزود: دانش‌آموزان بر اساس کروکی تهیه شده همراه با شیشه‌بر خانه به خانه حرکت کرده و اندازه شیشه‌های شکسته را تهیه کرده و در هنرستان با آماده‌سازی شیشه‌ها، آن را برای نصب به منازل می‌بردند و دانش‌آموزان در این موضوع نقش ناظر را داشتند.

این دبیر آموزش و پرورش با اشاره به بمباران غزه از سوی اسرائیل، تصریح کرد: پس از بمباران منطقه فوتبال در آنجا مستقر شدم و در آنجا دشواری‌ها و مشکلات بمباران شهرها و سختی خانواده‌ها را می‌دیدم و باید اذعان کرد در بمباران شهری دغدغه‌ای نیز برای رزمندگان ایجاد می‌شود و هدف دشمن از بمباران شهری، خالی کردن پشت جبهه‌ها است.

احمدلو با بیان اینکه سال ۶۵ اوج بمباران شهری اراک بود، گفت: مردم در این سال با تمام وجود جنگ را حس کردند و با وجود تعمیر چندین باره شیشه‌ها، به دلیل حجم بمباران، موجودی شیشه به پایان رسید و مجبور شدیم پلاستیک میان منازل توزیع کنیم.

وی اظهار کرد: در اوج بمباران شهری، بسیاری از مردم اراک به سمت روستاها رفته و آنجا ساکن شدند و بر اساس پژوهش‌ها، تعدادی از دانش‌آموزان و دبیران در همان روستا ازدواج کردند همچنین برخی از ویلاسازی‌ها در روستاها نیز در اثر مهاجرت بود که این رویدادها زمینه‌ساز تقویت همدلی، وطن‌پرستی و تقویت برادری دینی شد.

پژوهشگر دفاع مقدس ادامه داد: در آن دوران به منظور حفظ امنیت و حریم خصوصی افراد، اجازه ورود همه به محل‌های بمباران شده داده نمی‌شد اما فرمانداری برای ورود ما به این محل‌های حکم رسمی داده بود اما متاسفانه آن فرماندار در اوج جوانی فوت کرد و بسیاری از اطلاعات آن دوران با فوت او، غیرقابل دسترس ماند.

احمدلو افزود: برای پژوهش‌های بیشتر از فرمانداری با این موضوع مواجه شدم که هیچ اطلاعاتی از آن دوران وجود ندارد و گویا فرماندار به تنهایی این کار را انجام داده است و حتی اسنادی هم از این موصوع در فرمانداری و بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس وجود ندارد.

وی تصریح کرد: متاسفانه فرهنگی برای نگهداری این آثار به عنوان اسناد دفاع مقدس و برگی از تاریخ وجود نداشت و چیزی از این موضوعات باقی نمانده است و تلاش می‌کنیم بر اساس مصاحبه‌ها، این موضوع در قالب کتاب جمع‌اوری شود.

وی گفت: حدود دو ماه برای این اقدامات مدرسه را رها کرده بودم و در نهایت پس از پایان جنگ دیپلم خود را اخذ کرده و در دانشگاه تربیت معلم پذیرفته شدم و در حال حاضر با وجود بازنشستگی مشغول تدریس درس آمادگی دفاعی هستم.

پژوهشگر دفاع مقدس با گلایه از نبود توجه مناسب در کتب درسی به دفاع مقدس و معفول ماندن این موضوع، اظهار کرد: دفاع مقدس باید در قالب یک فصل و نه به شکل پراکنده در کتب درسی آورده است و دلیل این کم‌توجهی بی‌اعتقادی برخی از مسئولین به دفاع مقدس است.

وی با تاکید بر معرفی دفاع مقدس در کتب درسی به شکل اصولی و با جزئیات، ادامه داد: درس آمادگی دفاعی از گذشته در مدارس وجود داشته و نمی‌توان آن را به عنوان یک کتاب محتوایی دفاع مقدس دانست.
دبیر آموزش و پرورش استان مرکزی ادامه داد: میزان مطالعات ما در جامعه کم شده و آشنایی درستی نیز با دفاع مقدس وجود ندارد که می طلبد فرهنگ دفاع مقدس را به درستی و با مطالعه تبیین و به نسل آتی جامعه منتقل کرد.

وی با تاکید بر لزوم تحقیق و مطالعه پیش از بیان جزییات دفاع مقدس، افزود: برای بیان دفاع مقدس باید در ابتدا فضای دفاع مقدس در خانواده‌ها شکل بگیرد و تمام جوانب آن برای دانش‌اموزان بیان شود تا بتوان آن را به درستی تبیین کرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ