جومپا لاهیری، خودداری از دریافت جایزه و ایستادن کنار فلسطین

اقتصاد ایران: جومپا لاهیری، برنده پولیتزر در حمایت از مردم فلسطین ، دریافت جایزه موزه نیویورک را به خاطر ممنوع کردن چفیه رد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، جومپا لاهیری، نویسنده برنده جایزه پولیتزر، پس از اخراج سه کارمند از سوی موزه نوگوچی شهر نیویورک به دلیل سر کردن چفیه در نشانه همبستگی با فلسطینیان رخ داد، از پذیرش جایزه خودداری کرد.

موزه روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: جومپا لاهیری تصمیم گرفته تا در پاسخ به سیاست‌های به‌روزشده ما در اجبار به پوشیدن لباس فرم موزه، از پذیرش جایزه ایسامو نوگوچی ۲۰۲۴ خودداری کند. ما به دیدگاه او احترام می‌گذاریم و می‌دانیم سیاست ما ممکن است با دیدگاه‌های همه همسو نباشد.

لاهیری سال ۲۰۰۰ جایزه پولیتزر را برای کتاب «مترجم دردها» دریافت کرد.

در سرتاسر جهان، تظاهرات کنندگانی که خواستار پایان جنگ اسرائیل علیه غزه هستند، چفیه را که روسری سیاه و سفید و نمادی از استقلال فلسطینیان است، به سر کرده‌اند. نلسون ماندلا، رهبر ضد آپارتاید آفریقای جنوبی نیز بارها با چفیه دیده شد.از سوی دیگر، حامیان اسرائیل این را نشان دهنده حمایت از افراط گرایی می خوانند و تلاش دارند مانع استفاده از آن شوند.

موزه هنر که توسط مجسمه‌ساز ژاپنی آمریکایی، ایسامو نوگوچی تاسیس شد، ماه پیش اعلام کرد کارکنانش را از پوشیدن هر چیزی که بیانگر پیام، شعار یا نماد سیاسی باشد، منع می‌کند و به دنبال آن ۳ کارمند اخراج شدند.

در آمریکا افراد دیگری هم بوده‌اند که به دلیل موضع‌گیری در قبال آدم کشی اسرائیل شغل خود را از دست داده‌اند. یکی از بیمارستان‌های شهر نیویورک، یک پرستار آمریکایی فلسطینی را در ماه می پس از آن که او اقدامات اسرائیل در غزه را در هنگام سخنرانی برای دریافت جایزه، نسل‌کشی خواند، اخراج کرد. اسرائیل اتهامات نسل کشی آفریقای جنوبی را در دادگاه جهانی رد می‌کند. در ماه نوامبر هم ۳ دانش‌آموز فلسطینی تبار در ورمونت هدف گلوله قرار گرفتند چون ۲ نفر از آنها چفیه بر سر داشتند.

حمله مداوم اسرائیل به غزه ده‌ها هزار نفر را کشته و تقریباً همه مردم فلسطین را آواره کرده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ