8 ماده مغذی برای درمان خشکی پوست در پاییز و زمستان

اقتصاد ایران: در فصل پاییز و زمستان برخی افراد با خشکی شدید پوست دست و پنجه نرم می کنند که می تواند واقعا ناراحت کننده و دردناک باشد. با افزودن این ویتامین ها و مواد مغذی به رژیم غذایی خود می توانید خشکی پوست و خارش آن را هرچه سریعتر درمان کنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث شاتز،  خشکی پوست به معنای تجربه خارش، سوزش، پوسته پوسته شدن و حتی قرمزی است. علیرغم تلاش های مداوم برای مرطوب نگه داشتن و صاف نگه داشتن پوست، به نظر می رسد که نمی توانید از شر خشکی پوست خلاص شوید.

زمان آن رسیده است که پوست خود را نه تنها از نظر خارج، بلکه از داخل نیز هیدراته کنید. در حالی که نوشیدن آب کافی به حفظ رطوبت پوست و هیدراته نگه داشتن آن کمک می کند، باید به افزودن مواد مغذی ضروری برای مقابله با خشکی پوست در رژیم غذایی خود توجه کنید.

این موارد شامل اسیدهای چرب امگا 3، ویتامین E، ویتامین C و ... است که از درون پوست را تغذیه و محافظت می کند.


علائم خشکی پوست

در حالی که خشکی پوست در فصل پاییز و زمستان رایج است، ممکن است حتی در فصول دیگر به آن مبتلا شوید.  برخی از علائم رایج خشکی پوست عبارتند از:

  • پوسته پوسته شدن
  • سفتی پوست
  • خارش
  • بافت خشن
  • خطوط ریز یا ترک در پوست
  • لایه لایه شدن پوست
  • پوست تحریک شده و دردناک

8 ماده مغذی ضروری برای کنترل خشکی پوست

در اینجا 8 ماده مغذی که برای مقابله با خشکی پوست که باید جزئی از رژیم غذایی باشد آورده شده است:

1. ویتامین C

ویتامین C که برای تقویت ایمنی شناخته شده است، یک آنتی اکسیدان قوی است و همچنین جزء کلیدی سنتز کلاژن است. اگر پوست خشکی دارید و باعث ایجاد لکه‌ها، پوسته پوسته شدن و خارش می‌شود، افزودن ویتامین C به رژیم غذایی‌تان می‌تواند به آبرسانی پوست و حفظ قابلیت ارتجاعی و استحکام پوست کمک کند.

علاوه بر این، می تواند بهبود سلول های آسیب دیده پوست را تسریع کند و توانایی پوست در حفظ رطوبت را افزایش دهد. ویتامین C می تواند در درمان هایپرپیگمانتاسیون که می تواند توسط پوست خشک ایجاد شود، کمک کند.

  • غذاهای غنی از ویتامین C: مرکبات مانند پرتقال و لیمو، توت فرنگی، کیوی و فلفل دلمه ای.


2. ویتامین A

ویتامین A که به عنوان رتینوئیدها نیز شناخته می شود، یک ریز مغذی محلول در چربی است که برای سلامت پوست و مو حیاتی است. طبق مطالعه ای که توسط Pharmacological Reports منتشر شده است، ویتامین A باعث گردش و ترمیم سلولی می شود و پوست را نرم و صاف نگه می دارد. همچنین از تولید سبوم، روغن طبیعی که پوست را مرطوب می کند، پشتیبانی می کند.

  • غذاهای غنی از ویتامین A: سیب زمینی شیرین، هویج، سبزیجات برگدار مانند اسفناج و کلم پیچ و جگر

3. ویتامین D

ویتامین D که برای استخوان ها ضروری است، همچنین یک ماده مغذی مهم برای مقابله با خشکی پوست است و به تنظیم رشد سلول های پوست و ترمیم آن کمک می کند و از عملکرد مانع پوست حمایت می کند. مقادیر کافی ویتامین D می تواند حفظ رطوبت در پوست را افزایش دهد، خشکی را کاهش دهد و از شرایطی مانند اگزما جلوگیری کند.

  • غذاهای غنی از ویتامین D: ماهی های چرب (ماهی آزاد، ماهی خال مخالی)، گوشت قرمز، محصولات لبنی غنی شده و زرده تخم مرغ.

4. ویتامین E

ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی است که از پوست در برابر استرس اکسیداتیو و آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کند. همچنین با کاهش از دست دادن آب و هیدراته نگه داشتن پوست به حفظ عملکرد سد پوست کمک می کند. مطالعه‌ای که در کتابخانه عمومی علوم وان منتشر شده است نشان می‌دهد که ویتامین E می‌تواند به بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس و درماتیت که برخی از علل خشکی پوست هستند، کمک کند.

  • غذاهای غنی از ویتامین E: بادام، تخمه آفتابگردان، اسفناج، فلفل دلمه ای قرمز و آووکادو.

5. ویتامین های گروه B

ویتامین های B، به ویژه B3 (نیاسین)، B5 (پانتوتنیک اسید) و B7 (بیوتین)، نقش اساسی در حفظ سلامت پوست دارند. B3 به بهبود سد رطوبتی پوست کمک می کند، B5 از هیدراتاسیون پوست حمایت می کند و B7 به سلامت کلی پوست کمک می کند. این ویتامین های محلول در آب باید مصرف شوند تا پوست هیدراته و تغذیه شود.

  • غذاهای غنی از ویتامین ب: : B3 را از مرغ، عدس و موز دریافت کنید. برای ویتامین B5 قارچ، تخم مرغ، نخود و کلم بخورید. B6 در آجیل و کشمش وجود دارد.

6. اسیدهای چرب امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3 به دلیل خواص ضد التهابی و توانایی آنها در تقویت سد پوستی شناخته شده هستند. مطالعه ای در مجله داروسازان جوان نشان می دهد که آنها می توانند به کاهش آفتاب سوختگی، کاهش خطرات سرطان و کاهش حساسیت به نور کمک کنند. علاوه بر این، به تنظیم تولید چربی در پوست کمک می کند و باعث آبرسانی می شود.

  • غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا 3: ماهی سالمون، ماهی خال مخالی و ساردین، و همچنین در منابع گیاهی مانند دانه کتان، دانه چیا و گردو.

7. روی

از کاهش جوش ها تا افزایش تولید کلاژن، روی یکی از مواد مغذی مهم برای پوست است و به ترمیم و بازسازی سلول های پوست کمک می کند و از عملکرد سد طبیعی پوست پشتیبانی می کند و از از دست دادن رطوبت جلوگیری می کند. همانطور که در مطالعه منتشر شده در مجله درماتولوژی اشاره شد، خواص ضد التهابی آن برای جلوگیری از بیماری های پوستی مانند درماتیت، پسوریازیس و اگزما نیز شناخته شده است.

  • غذاهای غنی از روی: صدف، گوشت گاو، مرغ، آجیل، دانه ها و غلات کامل.

8. کلاژن

طبق مطالعه ای که در Cold Spring Harbor Perspectives in Biology منتشر شده است، کلاژن حدود 30 درصد از پروتئین بدن شما را تشکیل می دهد و برای سلامت و ساختار پوست، مفاصل، ماهیچه ها و موهای شما ضروری است. با افزایش سن، کلاژن کمتری تولید می کنید که می تواند پوست شما را خشک و کدر کند. از این رو، کلاژن برای سلامت پوست ضروری است.

  • غذاهای غنی از کلاژن: آب استخوان، مرغ، ماهی قزل آلا، ساردین، مرکبات، انواع توت ها، سبزیجات سبز برگ و آجیل.


علل خشکی پوست

دلایل مختلفی وجود دارد که چرا ممکن است پوست خشکی داشته باشید. در اینجا 7 عامل رایجی که می‌توانند باعث خشکی و لکه‌دار شدن پوست شوند، توضیح داده شده است:

  • قرار گرفتن در معرض گرما و آفتاب بیش از حد بدون SPF کافی می تواند به عملکرد سد پوست شما آسیب برساند و باعث خشکی پوست شود.
  • چندین بار شستن صورت یا حمام کردن بیش از حد در روز با صابون های خشن می تواند چربی طبیعی پوست را مختل کند.
  • پیری پوست همچنین می تواند شانس حفظ رطوبت پوست کاهش دهد.
  • برخی از بیماری های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس می توانند باعث خشکی مزمن شوند.
  • عوامل سبک زندگی مانند سیگار کشیدن، مصرف بیش از حد الکل و تغذیه نامناسب می توانند با اختلال عملکرد سد پوستی باعث کم آبی پوست شوند.

اهمیت آب آشامیدنی برای پوست

ننوشیدن آب کافی می تواند منجر به کم آبی بدن شود که می تواند اثرات منفی بر روی پوست شما داشته باشد و باعث خارش، کدر شدن و خشکی آن شود. نوشیدن آب کافی در طول روز به هیدراته شدن بدن از درون کمک می کند و تضمین می کند که سلول های پوست رطوبت کافی را دریافت می کنند.

هنگامی که پوست به اندازه کافی هیدراته شود، خاصیت ارتجاعی و عملکرد مانع خود را حفظ می کند و از خشکی جلوگیری می کند و رنگ پوست سالم را تقویت می کند. حداقل 8 لیوان یا 2 لیتر آب در روز بنوشید تا خود را به خوبی هیدراته نگه دارید و از سلامت کلی پوست حمایت کنید و آن را کمتر مستعد خشکی کنید.


5 نکته دیگر برای مقابله با خشکی پوست

این 5 نکته را نیز برای محافظت از پوست و جلوگیری از خشکی دنبال کنید:

  1. حمام خود را کوتاه نگه دارید، 5-10 دقیقه کافی است.
  2. برای جلوگیری از پاک شدن روغن های طبیعی، از یک پاک کننده ملایم و آبرسان استفاده کنید.
  3. بلافاصله پس از حمام از مرطوب کننده استفاده کنید تا رطوبت پوست خود را تامین کنید.
  4. با آب ولرم برای جلوگیری از خشک شدن بیشتر پوست دوش بگیرید.
  5. برای محافظت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش که می تواند خشکی را تشدید کند، روزانه از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.
  6. بدون توجه به میزان خارش، هرگز پوست را نخارانید. هر جا که احساس می کنید نیاز به خاراندن دارید از یک مرطوب کننده استفاده کنید.

رژیم غذایی سرشار از این مواد مغذی و ویتامین های ضروری می تواند به جلوگیری از خشکی پوست کمک کند!

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ