اجازه صادرات برق تجدیدپذیر برای سرمایه‌گذاران دربرنامه هفتم توسعه

اقتصاد ایران: اصفهان – نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:تولیدکنندگان برق تجدیدپذیر در برنامه هفتم توسعه اجازه صادرات دارند و یا اگر وزارت نیرو اجازه صادرات ندهد، باید برق را به قیمت صادرات از آنها بخرد.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی طغیانی عصر پنجشنبه در نشست چالش‌ها و راهکارهای بهبود سیاستگذاری انرژی تجدید پذیر در ایران با موضوع بررسی تاثیر مگاپروژه‌ها بر روی آینده استان اصفهان با بیان اینکه کشور ایران کشوری در حال توسعه است و سال به سال به ظرفیت‌های تولیدی و زیرساختی کشور افزوده می‌شود، ادامه داد: این در حالی است که همچنان به دلیل اینکه مصرف و شدت مصرف انرژی در کشور بیشتر از ظرفیت‌سازی بوده مشکلات زیادی را داریم.

وی با بیان اینکه بر اساس آخرین گزارش تا پایال سال ۱۴۰۲ حدود ۹۲.۸ هزار مگاوات ظرفیت برق نصب شده است، ادامه داد: از این میزان بیش از ۸۵ درصد فسیلی است و مابقی را نیروگاه‌های برقابی و تجدید پذیر شامل می‌شود و این عدد در برخی از کشورهای دنیا معکوس است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با بیان اینکه ظرفیت تجدیدپذیر ما از نظر خورشیدی ۱.۱ درصد است، گفت: این در حالی است که توان بالقوه زیادی در کشور داریم و این عدد بسیار ناچیز است و امروز جمع تولید برق اتمی و تجدیدپذیر شاید ۲ هزار مگاوات هم نیست، عددی که در برنامه هفتم توسعه پیش بینی کردیم معادل ۱۲ هزار مگاوات است شاید بلندپروازانه است و دولت در لایحهد ۷ هزار و ۳۰۰ مگاوات را پیشنهاد داده بود و ما تا ۱۲ هزار مگاوات افزایش را مصوب کردیم.

طغیانی با بیان اینکه برای تولید انرژی برق تجدیدپذیر ظرفیت‌های خوب قانونی دیده شده است، تصریح کرد: باید توجه داشت که در کشور به گلوگاه تامین سوخت رسیده‌ایم شاید نتوانیم آن طور که سال‌های گذشته انجام می‌دادیم امروز به دلیل افت فشار در میادین گازی و نیازی که در بخش گاز و سوخت مایع ایجاد شده، سوخت برای تامین برق تامین کنیم.

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۴ عوارضی بر روی همه برق مصرفی اعمال شد که محل هزینه آن برای خرید تضمینی برق تجدید پذیر و توسعه شبکه برق رسانی در مناطق محروم بود، گفت: البته منبع خیلی زیادی نیست اما با اصلاحات سال‌های اخیر خرید تضمینی حدد سه هزار و ۴۰۰ الی سه هزار و ۵۰۰ تومان خرید و فروش می‌شود.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: ظرفیت دوم قانونی در دوره مجلس یازدهم قانون جهش تولید دانش بنیان بود که به دلیل قرابتی که حوزه برق‌های تجدیدپذیر با موضوع دانش بنیان دارند، همه صنایع بالای یک مگاوات مکلف شدند حداقل ۵ درصد از برق را از محل تجدیدپذیر تامین کنند که مشتریان دیماندی و آنهایی که ظرفیت بالا دارند امکان انجام این کار را دارند.

وی با بیان اینکه در قانون برنامه هفتم تکلیف شده که ظرفیت برق تولیدی تجدیدپذیر را از یک هزار مگاوات فعلی به ۱۲ هزار مگاوات در ۵ سال برسانیم، گفت: بر این اساس باید سالانه بیش از ۲ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق تجدید پذیر اضافه شود؛ از این رو برای صنایعی که در زمینه تولید برق تجدیدپذیر فعالیت می‌کنند گواهی صرفه جویی انرژی صادر می‌شود که این گواهی بسیار معتبر و دارای قابلیت خرید و فروش است.

طغیانی با بیان اینکه طرح‌های بهینه سازی انرژی نیز در قانون برنامه هفتم پیش بینی شده که عدد آن یک هفتم صادرات نفت خام است و دولت این هزینه را باید در تولید انرژ ی تجدیدپذیر هزینه کند، گفت: همچنین قرار است تمام عوارضی که از سوزاندن گاز فلر می گیریم برای این امر هزینه شود و امسال برای سوزاندن هر متر مکعب گاز فلر ۵۰۰ تومان جریمه در نظر گرفته شد که این نیز قانون بسیاری خوبی است.

وی تصریح کرد: آنچه در قانون برنامه هفتم در بحث انرژی‌های تجدیدپذیر تصویب شد ظرفیت تکمیلی و حل حلقه‌های مفقوده‌ای است که در این فضا داشتیم و از آن استفاده نمی‌شد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه به تولیدکنندگان برق تجدیدپذیر اجازه صادرات داده شده و یا اگر وزارت نیرو اجازه صادرات ندهد، باید برق را به قیمت صادرات از تولید کننده بخرد، ادامه داد: در این زمینه وزارت نیرو مقاومت بسیاری داشت و مجلس تاکید کرد تا برای انجام سرمایه‌گذاری این طرح مصوب شود.

وی با بیان اینکه در بحث انرژی‌های تجدیدپذیر زیرساخت قانونی خوبی داریم و در برنامه هفتم توسعه، قانون حمایت از صنعت برق، قانون مانع زدایی و قانون جهش تولید دانش بنیان موارد خوبی دارد، گفت: اما مشکلی که وجود دارد این است که برخی از این قوانین در مرحله نوشتن آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها مانده‌اند و آنطور که باید به اجرا نرسیده‌اند و از سویی دولت در این زمینه عدم انجام تعهدات را دارد و هر آنچه قرار بود موظف شود، دیده شد حتی جرایمی هم در نظر گرفته شد، تلاش این بود که آنچه در قوانین قبلی نبود در قوانین جدید دیده شود.

طغیانی محدودیت منابع خرید برق تضمینی توسط دولت و عدم انجام تعهدات را از چالش‌های تولید برق تجدیدپذیر در کشور دانست و ادامه داد: باید توجه داشت که این شرایط محدودیت‌هایی را در بورس انرژی نیز ایجاد می‌شود، سال گذشته دولت در بورس انرژی بهتر عمل کرد و مشوق‌هایی نیز ایجاد شد اما امسال عملکرد دولت در بورس انرژی عملکرد خوبی نداشت.

وی گفت: در برنامه هفتم در زمینه منابع بهینه سازی انرژی محل‌هایی را دیدیم تا چالش محدودیت منابع برطرف شود البته از سویی نیز در زمینه قیمت نسبی در همه حوزه‌های انرژی در کشور دچار چالش هستیم در گاز و گازوئیل نزدیک به رایگان است و تا زمانی که تولیدکنندگان از سوخت فسیلی استفاده می‌کنند تمایلی به استفاده از برق تجدیدپذیر ندارند و این امر نیازمند اصلاح است.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه با بیان اینکه سال گذشته میلادی چین روزانه یک هزار نیروگاه تجدید پذیر نصب کرده است این عدد بسیار عدد بزرگی است و با کل برق تولیدی ما در سال گذشته برابری می کند، اضافه کرد: زنجیره کامل تامین برقی در دنیا ایجاد شده که روز به روز قیمت تولید را نیز کاهش می‌دهد و ما می‌توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم و ایده مجلس این است که دولت یک تا ۲ میلیارد صادرات نفت را به سمت تامین منابع لازم برای ایجاد نیروگاه خورشیدی ببرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ