رسانه عبری: نتانیاهو طناب فیلادلفیا را دور گردن اسرا می‌پیچد

اقتصاد ایران: در حالی که رسانه‌های عبری زبان از صدور حکم اعدام اسرای اسرائیلی از طریق پافشاری بر حضور در محور فیلادلفیا تاکید کردند، احزاب مخالف نتانیاهو خواهان احضار نتانیاهو به کنست شدند.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه عبری خبرگزاری تسنیم، پایگاه اطلاع رسانی واللا نیوز در گزارشی اعلام کرد، بعد از مصوبه کابینه امنیتی اسرائیل در رابطه با محور فیلادلفیا، کنست خواهان احضار فوری نتانیاهو به کمیته سیاست خارجی و امنیت شد.

به نوشته این رسانه عبری زبان اعضای کمیته از احزاب مخالف ائتلاف شامگاه امشب (شنبه شب) در نامه‌ای به رئیس کمیسیون، نماینده کنست یولی ادلشتاین از وی خواستند فورا نخست وزیر را فراخوانده تا نشست فوق العاده‌ای را در این زمینه در این کمیسیون انجام شود.

در این نامه آمده است: 11 ماه از شکست بزرگ تاریخ اسرائیل و آغاز جنگ می‌گذرد، از 7 اکتبر به بعد ما شاهد تغییرات زیادی در صحنه جنگ بودیم، نخست وزیر حاضر به پذیرش به روز رسانی اهداف جنگ به شکل مطلوب و مناسب آن نیست و به نفع تحقق پیروزی در این جنگ قدم بر نمی‌دارد.

گادی ایزنکوت، میراو میخائیلی، الیعازر اشترن، شارون نیر، رام بن باراک و مائیر کوهین در نامه خود به رئیس کمیسیون امنیت و سیاست خارجی کنست تاکید کردند، در روزهای اخیر سلسله تصمیم‌‌هایی گرفته شد که هیچ سنخیتی با رویکرد راهبردی اسرائیل نداشته، در حالی که تصمیمات بدون گفتگوهای مسئولانه و عمیق گرفته شده است امری که می‌تواند زیانی‌ها شدید و بلند مدتی را به امنیت داخلی اسرائیل وارد کرده و احساس امنیت و توان تاب آوری اسرائیلی‌ها را تحت تاثیر خود قرار بدهد.

در این نامه همچنین اعضای کمیسیون با حمله به نتانیاهو او را به خلف وعده در عمل به وظایف اخلاقی خود برای بازگرداندن 107 اسیر اسرائیلی چه زنده و چه مرده متهم کرده و عدم باز پس گیری آنها را از حماس در تضاد با اهداف جنگ و منافع اسرائیل توصیف کردند.

در بخش دیگری از این نامه اعتراف شده است، ساختار حاکم اسرائیل در یافتن راه حلی برای مشکل صدها هزار نفر از اسرائیلی‌ها که در شرایط بی ثباتی و ناامنی زندگی می‌کنند، شکست خورده است در حالی که مناطقی به طور کامل از کنه تخلیه شده و شهرک نشینان زیادی از شهرک‌های خود کوچانده شده‌اند، برخی از این مناطق به مناطق مخروبه، ویران و خالی از سکنه تبدیل شده است.

به اعتقاد اعضای کنست، این رفتار کابینه اسرائیل تعهد اساسی ساختار حاکم با شهروندان را نقض کرده و همین امر زیان‌های واقعی به توان برای پیروزی در جنگ وارد می‌کند.

در ادامه نامه هم تاکید شده است، آنچه که کابینه امنیتی در نیمه‌های شب بدون بررسی واقعی و حقیقی و بر خلاف مواضع نهادهای امنیتی در مورد عواقب حضور دائم در نوار غزه که نظر برخی از وزرا هم می‌باشد، به تصویب رساند، به معنای بی اهمیت دانستن جان اسرائیلی‌ها و به ویژه اسرائیلی‌های موجود در اختیار حماس در نوار غزه است و می‌تواند تبعات شدید را بر امنیت داخلی اسرائیل داشته و جایگاه و روابط منطقه‌ای و بین المللی آن را تحت الشعاع خود قرار داده توان واکنش امنیتی در اسرائیل را دچار فروپاشی کرده شرایط را تا حد خروج شرایط اسرائیل از کنترل پیش ببرد.

به نوشته واللا نیوز نامه اعضای کمیسیون بعد از مصوبه کابینه امنیتی اسرائیل در رابطه با حفظ نیروهای ارتش اسرائیل در محور فیلادلفیا به عنوان ببخشی از توافق احتمالی آزادی گروگان‌ها تهیه شده است.

در همین راستا یسرائیل هیوم هم در گزارشی نتانیاهو را متهم کرد با این اقدام خود، طناب فیلادلفیا را دور گردن اسرا می‌پیچد.

در این گزارش آمده است، هفته‌های متمادی است که وزی رجنگ از نتانیاهو می‌خواهد تا نشست بررسی راهبردی مسئله جبهه‌های اضافی را که اسرائیل مجبور به درگیری در آن شده است را برگزار کند، دیروز نیز لحظاتی پیش از ورود کابینه امنیتی به یک بحث جدید، گالانت رسما بر اهمیت تغییر در اهداف جنگ تاکید کرد و افزود موضوع شمال و بازگرداندن آوارگان به این منطقه مسایلی بسیار حایز اهمیت می‌باشند.

به اعتقاد نویسنده این گزارش، این موضع گالانت برخی از آنچه که در پشت پرده در جریان است را بر ملا می‌کند، گالانت عملا دیدگاه یکپارچه تمام نهادهای امنیتی را منعکس می‌کند، آنها بر این باورند که اقدامات نظامی در غزه اکنون این اجازه را به اسرائیل می‌دهد تا تلاش‌های خود را به سوی جبهه شمالی معطوف کند، اما راه رسیدن به جبهه شمال باید از مسیر امضای توافق آتش بس در غزه و بازگرداندن ربوده شدگان بگذرد تا به موازات آن نیروها بتوانند به شمال منتقل شوند.

ارتش اسرائیل برای قانع کردن مردم به پایان جنگ در غزه، از زبان سخنگوی خود بیانیه‌ای را صادر و اعلام می‌کند که 80 درصد از تونل‌های در محور فیلادلفیا منهدم شده‌اند، این در حالی است که محافلی در ارتش تاکید می‌کنند هنوز هیچ کس از حجم و وسعت تونل‌های موجود اطلاع کامل و دقیقی ندارد.

با این حال امروز در اتاق‌های مذاکرات در دوحه مذاکرات بین اسرائیل و حماس که از طریق میانجی انجام می‌شود، خبری از پیشرفت وجود ندارد، محافل امنیتی این امر را پیش بینی شده اعلام کردند علت آن هم از دید این محافل پافشاری نخست وزیر بر ادامه حضور ارتش اسرائیل در محور فیلادلفیا است.

این محافل تاکی می‌کنند، اگر این مسئله از دستور کار خارج شود، احتمال پیشرفت در روند رسیدن به توافق بسیار بیشتر می‌شود.

در بخش دیگری از گزارش یسرائیل هیوم تاکید شده است، بعد از حدود 11 ماه از جنگ هنوز ساکنان شمال نمی‌دانند در چه زمانی می‌توانند در امنیت به خانه خود بازگرداند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ