نتانیاهو؛ بر سر دو راهی حفظ فیلادلفیا یا نجات اسیران

اقتصاد ایران: نشست کابینه امنیتی اسرائیل برای تصویب نقشه های مورد نظر ارتش این رژیم در جریان مذاکرات آتش بس در نوار غزه به صحنه مشاجره میان بنیامین نتانیاهو و گالانت مبدل شد.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، اختلافات میان «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر و «یوآو گالانت»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، در طول 21 ماهی که از عمر کابینه ائتلافی نتانیاهو می‌گذرد، بارها تکرار شده و تازگی ندارد. حتی یک مرتبه در اواخر آوریل 2023 (فروردین 1402) اختلافات این دو نفر بر سر اصلاحات قضایی نافرجام، به اخراج شدن گالانت نیز منجر شد، ولی نتانیاهو ناچار شد به دلیل اعتراضات عمومی وی را در مقام خود ابقا کند.

در فاز جدید اختلافات داخلی کابینه رژیم صهیونیستی که دیروز به اوج رسید یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل (که همچون دیگر سران ارتش و دستگاه‌های امنیتی اسرائیل مانند شاباک و موساد، خواستار واگذاری امتیازات بیشتر برای دستیابی به توافق آتش بس در ازای آزادی اسیران اسرائیلی باقی مانده در نوار غزه است) بار دیگر در برابر نخست وزیر رژیم صهیونیستی قرار گرفت. نتانیاهو در جریان این نشست اعلام کرد که اگر این دو موضوع، یعنی نجات اسیران و باقی ماندن نیروهای اسرائیل در محور فیلادلفیا با یکدیگر در تضاد قرار گیرند، اولویت را به دومی می‌دهد.

اگرچه این نشست محرمانه بوده ولی محتوای آن به شبکه 12 تلویزیون اسرائیل درز کرده است. براساس اطلاعات افشاشده قرار بوده در این نشست، کابینه امنیتی بر سر نقشه‌های تهیه شده از آرایش نیروهای نظامی اسرائیل در محور فیلادلفیا به عنوان مطالبات اسرائیل در جریان مذاکرات توافق کند.

البته رأی گیری بر سر این نقشه‌ها کاملاً نمادین بوده، چرا که نقشه‌های مذکور پیش از تایید کابینه امنیتی برای مبنا قرار گرفتن در مذاکرات برای تیم مذاکره کننده ارسال شده بود. در این جلسه اما پس از آنکه مشخص شد طبق نقشه‌های تهیه شده توسط ارتش اسرائیل، نظامیان صهیونیست در نوار باریک 9 مایلی معروف به کریدور فیلادلفیا در طول مرحله اول آتش‌بس احتمالی 6 هفته ای مورد نظر در طرح بایدن باقی خواهند ماند، گالانت نسبت به عواقب این تصمیم هشدار داد.

 

تقابل جدید گالانت و نتانیاهو

گالانت معتقد است اولاً اسرائیل می‌تواند در صورت لزوم نیروهای خود را به این محور بازگرداند، ثانیاً حماس به هیچ روی با این خواسته کنار نخواهد آمد و درنتیجه اصرار نتانیاهو بر این امر، جان اسیران اسرائیلی را به خطر جدی خواهد انداخت.

گالانت در این باره گفت: «حماس قطعاً با این بند موافقت نخواهد کرد، بنابراین توافقی نخواهد بود و اسرا هم آزاد نخواهند شد.»

نتانیاهو در پاسخ به گالانت گفت: «تصمیم همین است.» در این هنگام «رون درمر»، وزیر امور استراتژیک تلاش کرد به بحث ورود کرده و با بیان اینکه نقشه‌های مذکور همان نقشه‌هایی است که ارتش هفته گذشته در اختیار میانجی‌گران در قاهره قرار داده، ولی گالانت در حمله دیگری به نتانیاهو مدعی شد نخست وزیر اسرائیل موضع خود را به نهاد امنیتی تحمیل کرده و این نقشه‌ها تغییر کرده‌اند. اما نتانیاهو این ادعا را انکار کرد.

بنیامین نتانیاهو , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) ,

گالانت در ادامه افزود: «بله نخست‌وزیر برنامه خود را به آنها تحمیل کرد. ارتش پیش از این برنامه خودش را داشت. اساساً از زمانی که کابینه جنگی در ماه ژوئن منحل شد نخست وزیر شخصاً مذاکرات را پیش می‌برد و ما فقط بعد از اینکه تصمیمات به اجرا درمی‌آیند از آنها با خبر می‌شویم. درست است که مذاکره‌کنندگان نقشه‌ها را مطابق خواسته نتانیاهو طراحی کردند، ولیموضع آنها متفاوت بود.»

 نتانیاهو که به شدت عصبانی شده بود با دست روی میز کوبید و خواستار رأی‌گیری فوری درباره این نقشه‌ها شد. اما در این بین هرتسی هالوی، فرمانده ستاد کل ارتش اسرائیل با حمایت از موضع گالانت بار دیگر تصریح کرد: ارتش اسرائیل می‌تواند از این محور خارج شده و پس از آتش‌بس به آن بازگردد. وی افزود مذاکرات با موانع زیادی روبه روست و نباید به این محدودیت‌ها اضافه کنیم.

داوید بارنع، رئیس موساد و رهبر تیم مذاکره‌کننده اسرائیل نیز با رأی‌گیری بر سر این نقشه‌ها مخالفت کرد و گفت: «در حال حاضر هیچ منطقی برای این رأی‌گیری وجود ندارد. به هر حال، مذاکرات در حال حاضر به (مسائل دیگر) متمرکز است و نه به کریدور فیلادلفیا.»

گالانت نیز در این باره به وزیران گفت یک انتخاب پیش‌رو دارند: «یا در این محور بمانند یا اسیران را بازگردانند.» وی همچنین تصریح کرد دستیابی به یک توافق آتش‌بس در ازای آزادی اسیران اسرائیلی برای تل‌آویو دارای اهمیت استراتژیک دیگری نیز هست. چنین توافقی باعث می‌شود تنش‌ها میان اسرائیل، ایران و حزب‌الله نیز حتی برای مدتی کاهش یابد و لذا توافق آتش‌بس در غزه همان مسیری است که اسرائیل باید برای اجتناب از منطقه‌ای شدن جنگ در پیش گیرد.

وزیر جنگ سپس استدلال کرد که این توافق نه تنها درباره آزادی گروگان‌ها است، بلکه یک «نقطه عطف استراتژیک» برای اسرائیل محسوب می‌شود. گالانت پیشنهاد کرد که اگر اسرائیل تصمیم به پیگیری این توافق بگیرد، می‌تواند تنش‌های منطقه‌ای با ایران و حزب‌الله را کاهش دهد و به ارتش اسرائیل اجازه دهد تا تجدید قوا کند، مجدداً مسلح شود، استراتژی خود را بازنگری کند و تمرکز خود را از غزه به تهدیدات منطقه‌ای دیگر منتقل کند.

بنیامین نتانیاهو , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) ,

در نهایت این جلسه رأی‌گیری از اعضای حاضر با 8 رأی موافق، یک رأی مخالف (گالانت) و یک نفر غایب به پایان رسید و نقشه تداوم حضور نیروهای ارتش اسرائیل در فیلادلفیا به تصویب رسید. بجز گالانت که با این طرح مخالف بود، «ایتمار بن گویر»، وزیر امنیت داخلی این رأی‌گیری را تحریم کرد و در آن شرکت نکرد. علت این امر، آن بوده که در نقشه‌های به تصویب رسیده تصریح شده شمار نیروهای اسرائیلی مستقر در این کریدور جنوبی در طول 6 هفته فاز نخست آتش بس سه مرحله ای بایدن، رفته رفته کمتر خواهد شد. در پایان این 6 هفته حضور نظامیان اسرائیلی به 8 برجک نگهبانی محدود خواهد شد. بن گویر، برخلاف گالانت کاهش شمار نظامیان اسرائیلی در این کریدور را به منزله تضعیف امنیت اسرائیل می‌داند و از همین رو با آن مخالف بوده است.

 

 

انجمن خانواده اسیران صهیونیست دربند مقاومت در غزه اما در واکنش به این رویداد نگرانی خود را از قربانی شدن این اسیران به دلیل بی‌توجهی نتانیاهو و مخالفت او با دستورالعمل‌های دستگاه‌های نظامی و امنیتی ابراز داشته‌اند. در پیشنهادی که حماس اوایل این ماه ارائه داد، این سازمان تنها با یک آتش‌بس شش هفته‌ای موافقت کرد که در زمان اجرایی‌کردن آن طرفین درباره شرایط دو مرحله بعدی مذاکره خواهند کرد. اسرائیل درصدد است مطالبات خود را در مذاکرات بر کرسی بنشاند ولی تداوم جنگ در غزه احتمال منطقه‌ای شدن جنگ را نیز افزایش خواهد داد. علاوه بر این فشارهای خانواده اسرای دربند مقاومت در غزه و آشکار شدن بیش از پیش دایره اختلافات در داخل کابینه رژیم صهیونیستی فشارها بر نتانیاهو را به حداکثر رسانده است.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ