تشدید مناقشات بین اتحادیه اروپا و مجارستان

اقتصاد ایران: در حالی که مناسبات مجارستان و بروکسل اخیرا بیش از پیش به تیرگی گراییده، این کشور در جدیدترین اقدام خود می‌خواهد اتحادیه اروپا را وادار کند تا هزینه به زعم خود دفاع موفق در برابر پناهندگان را به این کشور بپردازد.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، اخیرا مناقشات بین اتحادیه اروپا و مجارستان بخصوص در دوران ریاست دوره‌ای این کشور بر اتحادیه اروپا که تا پایان سال جاری میلادی ادامه دارد تشدید شده و مرتبا ابعاد تازه تری پیدا می کند.

در جدیدترین اقدام خود ویکتور اوربان، نخست‌وزیر پوپولیست راست‌گرای مجارستان، می‌خواهد اتحادیه اروپا را وادار کند تا هزینه به زعم خود دفاع موفق در برابر پناهجویان را از صندوق خود به این کشور بپردازد. این خبر با استناد به آیین نامه امضا شده توسط اوربان که در روزنامه قانون مجارستان منتشر شد، بیرون می آید.

در این گزارش آمده است که مجارستان از سال 2015 حدود دو میلیارد یورو برای حفاظت از مرزهای خارجی اتحادیه اروپا و مرزهای شنگن هزینه کرده است و اتحادیه اروپا این پول را به مجارستان بدهکار است.

در این آیین نامه آمده است: به همین دلیل است که به تصمیم‌گیرندگان مسئول دستور داده می‌شود بررسی کنند که آیا این مبلغ می‌تواند با جریمه‌ای که دیوان دادگستری اروپا (ECJ) مجارستان را به دلیل سیاست پناهندگی‌اش در ژوئن امسال به پرداخت آن محکوم کرد، جبران شود. اینکه مجارستان واقعاً چگونه قصد دارد این طرح را در ابتدا اجرا کند، نامشخص بود.

دیوان دادگستری اروپا در 13 ژوئن حکم داد که مجارستان باید 200 میلیون یورو و یک میلیون یورو جریمه روزانه برای هر روز تاخیر بپردازد زیرا این کشور بالاترین تصمیمات دادگاه را در مورد سیستم پناهندگی اجرا نکرده است. بر این اساس مجارستان معاهدات اتحادیه اروپا را نقض کرده زیرا عمدا از اعمال سیاست مشترک اتحادیه اروپا اجتناب کرده است. در آن زمان لوکزامبورگ اعلام کرد که این یک نقض کاملاً جدید و استثنایی جدی از قوانین اتحادیه اروپا بود.

دیوان دادگستری اروپا اولین حکم خود را در مورد سیاست پناهندگان مجارستان در سال 2020 صادر کرد. از جمله، این شامل رویه‌هایی در کمپ‌های ترانزیت بسته شده در مرز با صربستان بود. این دادگاه بعداً مقررات مجارستان را لغو کرد که بر اساس آن افرادی که به دنبال حمایت هستند باید ابتدا یک روند مقدماتی را در سفارتخانه های مجارستان طی کنند تا اجازه ورود به این کشور برای درخواست پناهندگی در آنجا را داشته باشند. این روش هنوز در مجارستان اعمال می شود.

در تابستان 2015، مجارستان در بحبوحه بحران پناهجویان، در مرزهای خود با صربستان و کرواسی حصارهای سیم خاردار برپا کرد. در نتیجه تنها تعداد کمی از مهاجران غیرقانونی از مسیر بالکان وارد این کشور شدند.

از طرف دیگر مناقشه بر سر کاهش قواعد روادید برای روس‌ها در مجارستان نیز به اوج خود رسیده است. در نشست روز پنجشنبه وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل بحث های داغی در این باره وجود داشت. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این نشست گفت : این "فشرده ترین نشست در پنج سال گذشته" بود.

در آغاز ماه اوت، ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، با حکم دولتی تصمیم گرفت که روس ها و بلاروس ها از تخفیف روادید در مجارستان بهره مند شوند. این بدان معنی است که شهروندان روسیه اکنون می توانند بدون مانع وارد مجارستان شوند - و بنابراین به منطقه شنگن اتحادیه اروپا نیز وارد شوند.

با این حال، اتحادیه اروپا به دلیل جنگ روسیه علیه اوکراین از مسکو فاصله گرفته و تحریم های سختی را علیه این کشور اعمال کرده است. تصمیمات اوربان با این اقدامات مقابله می کند. در این میان آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه فدرال آلمان (سبزها) و همتای لیتوانیایی او از نگرانی های امنیتی گسترده ناشی از ورود کنترل نشده شهروندان روسی به اتحادیه اروپا در سایه این اقدام مجارستان صحبت کردند.

این اولین بار نیست که اوربان باعث ایجاد اختلاف در اتحادیه اروپا می شود. اخیراً او برای یک "مأموریت صلح" خودخوانده به مسکو، پکن و واشنگتن سفر کرد. اگرچه مجارستان در حال حاضر ریاست شورای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، اما وی هیچ مأموریتی برای چنین سفری نداشت. علاوه بر این، این سفر مورد توافق دیگر اعضاء قرار نگرفت. بنابراین، سیاستمداران ارشد بروکسل به شدت از وی به دلیل سیگنال‌های دیپلماتیکی که به مسکو ارسال می‌کرد، انتقاد کردند.

اتحادیه اروپا در واکنش به اقدامات بحث برانگیز مجارستان به عنوان رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا در اقدامی تحریمی علیه این کشور، نشست وزرای خارجه این اتحادیه را به جای بوداپست در بروکسل برگزار کرد.

با این اقدام تحریمی علیه بوداپست، بورل می خواست "ویکتور اوربان"، نخست وزیر مجارستان را به دلیل تلاش های دیپلماتیک انفرادی وی مجازات کند. این اقدام تحریمی به طور خاص، به خاطر مذاکرات صلح ناهماهنگ و سپس ناموفق او با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه شی جین پینگ، رهبر چین و دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شکل گرفت.

مجارستان از اول ژوئیه ریاست شورای اتحادیه اروپا را به‌عهده دارد که هر شش ماه یک‌بار بین 27 کشور عضو اتحادیه اروپا به‌صورت چرخشی انجام می‌شود.

مجارستان همچنین در حالی که چندی پیش شکایت از تحریم‌های ضد نفتی اوکراین علیه روسیه را به کمیسیون اروپایی برده بود، اخیرا این نهاد اروپایی را در پشت این تصمیم گیری که موجب قطع انتقال نفت روسیه به بوداپست شده است، دانست.

وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در نشست اخیر خود خواستار رسیدگی به عواقب تکروی های اوربان شدند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ