بیانیه دفتر جنبش امل به مناسبت سالگرد ربوده شدن امام صدر

اقتصاد ایران: دفتر جنبش امل لبنان(به ریاست نبیه بری رئیس پارلمان این کشور) در تهران به مناسبت به مناسبتِ چهل‌وششمین سالگرد ربودن امام موسی صدر صادر کرد.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، در بیانیه دفتر جنبش امل لبنان آمده است: اکنون 46 سال از ربودن امام موسی صدر در لیبی می‌گذرد و تلاش‌ها برای بازگزداندن او و دو همراهش همچنان بی‌ثمر بوده است. جای خالی رهبر مقاومت این روزها در لبنان و منطقه بیشتر احساس می‌شود. بیش از پنج دهۀ پیش او اسرائیل را شر مطلق خوانده بود و خطر او را از هرچیزی در منطقه و جهان بیشتر می‌دانست.

امام موسی صدر اسرائیل را نه فقط دشمن فلسطینیان که دشمن انسان و انسانیت می‌دانست. اکنون که اسرائیل بیش از پیش در این یک سال چهرۀ خود را نمایان کرده و نشان داده است که برخلاف هر عرف و اخلاقی حاضر است جانِ کودکان و زنان و مردانِ بی‌دفاع را از بین ببرد، تعبیر و دیدگاه‌های امام صدر دربارۀ این خطر بیشتر درک می‌شود. امیدواریم که با تلاش همۀ کسانی که کاری از دستشان برمی‌آید، این معمای پیچیده را حل کنند.

امام صدر سوم شهریور 1357 و در آخرین مرحله از سفر دوره‌ای خود به برخی کشورهای عربی، بنابر دعوت رسمی‌ معمر قذافی به کشور لیبی وارد ، و در روز 9 شهریور در آنجا ربوده شد. رژیم لیبی در 27 شهریور 1357 و به دنبال التهاب فوق العاده مردم لبنان، حوزه‌های علمیه و مطبوعات منطقه، با انتشار بیانیه‌ای رسما ادعا کرد که امام صدر و دو همراه ایشان، با پرواز شماره 881 مورخ 9 شهریور هواپیمایی آلیتالیا، طرابلس را به سوی رم ترک کرده‌اند.

کمیته تحقیق دولت لبنان پس از یک ماه تحقیق و بررسی اسناد و مدارک ذیربط در کشورهای لیبی و ایتالیا، در مهر 1357 به دولت متبوع خود گزارش داد، که امام صدر و دو همراه وی نه تنها به رم نرسیده‌اند، بلکه در تاریخ مقرر و با پرواز نام برده شده در بیانیه رژیم لیبی نیز خاک طرابلس را ترک نکرده‌اند. قاضی تحقیق دادستانی شهر رم نیز در خرداد 1358 با صدور حکمی‌ اعلام کرد ، که امام صدر و همراهانش هرگز از هیچ طریقی وارد خاک ایتالیا نشده‌اند. حکم مزبور رسما از سوی دولت ایتالیا به دولتهای لبنان، سوریه، جمهوری اسلامی‌ایران و مجلس اعلای اسلامی‌شیعه ابلاغ شد.

دستگاه قضایی ایتالیا در 25 بهمن 1358 و بنابر درخواست رسمی‌رژیم لیبی، تحقیقات مجددی را در این خصوص آغاز  کرد. قاضی تحقیق این پرونده پس از انجام بررسی‌ها در 8 دی 1359 با صدور حکمی‌اعلان کرد که امام صدر و دو همراه وی هرگز با پرواز مورد ادعای رژیم لیبی به رم وارد نشده‌اند، و مستندات رژیم لیبی در این خصوص ساختگی است. دولت واتیکان در سال 1358 و پس از تحقیقات مستقلی که به درخواست امام خمینی(ره) انجام شد، به حجت‌الاسلام سید هادی خسروشاهی سفیر وقت جمهوری اسلامی‌ایران در آن کشور اعلام کرد که امام صدر و دو همراه ایشان هرگز وارد خاک ایتالیا نشده‌اند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ