۲۹.۴ میلیارد دلار ارز واردات تامین شد

اقتصاد ایران: از ابتداری سال جاری تا ۱۰ شهریور ماه ۲۹ میلیارد و ۴۰۱ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تأمین ارز شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، بانک مرکزی از نخستین روز فروردین ماه تا ۱۰ شهریور ماه ۲۹ میلیارد و ۴۰۱ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تأمین کرده است.

در این مدت برای کالاهای اساسی و دارو ۶ میلیارد و ۳۸۲ میلیون دلار، برای کالاهای تجاری و بازرگانی مبلغ ۱۵ میلیارد و ۸۴۲ میلیون دلار، برای خدمات ۷۴۲ میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات ۶ میلیارد و ۴۳۵ میلیون دلار تأمین ارز انجام شده است.

بر اساس این گزارش، بانک مرکزی برای واردات کالای اساسی و کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی چهار میلیارد و ۹۹۵ میلیون دلار برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی یک میلیارد و ۳۸۷ میلیون دلار برای کالاهای اساسی و دارو با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان با هدف حمایت مصرف کنندگان و دسترسی اقشار جامعه به کالاهای ضروری با قیمت ارزان‌تر پرداخت کرد.

این گزارش حاکی است تأمین ارز نیمایی برای «صنایع حمل و نقل و خودرو» معادل ۲ میلیارد و ۲۳۷ میلیون دلار، «صنایع معدنی» یک میلیارد و ۶۵۹ میلیون دلار، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» معادل یک میلیارد و ۳۲۷ میلیون دلار، «صنایع و تجهیزات برق و الکترونیک» معادل یک میلیارد و ۸۶۳ میلیون دلار، «منسوجات و پوشاک» معادل ۸۰۵ میلیون دلار انجام شده است. این گروه‌های صنایع همچنین به ترتیب یک میلیارد و ۵۰۲ میلیون دلار، یک میلیارد و ۶۵ میلیون دلار، یک میلیارد و ۵۶ میلیون دلار، ۲۱۱، ۴۴ میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایان ۱۰ روز شهریور ماه سال جاری دریافت کرده اند.

علاوه بر این گروه‌ها، هفت میلیارد و ۹۵۱ میلیون دلار ارز نیمایی و ۲ میلیارد و ۵۵۷ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات به سایر صنایع اختصاص داده شده است.

در مجموع تأمین ارز صنایع ۲۲ میلیارد و ۲۷۷ میلیون دلار از طریق سامانه نیما ارز صادرات در مقابل صادرات انجام شده است.

در این گزارش آمده است میانگین موزون نرخ ارز یک ماهه منتهی به ۱۰ شهریور ماه، ۴۲ هزار و ۷۴ تومان برای دلار، ۴۶ هزار و ۵۳۷ تومان برای یورو، ۱۱ هزار و ۴۵۶ تومان برای درهم، ۵ هزار و ۹۳۴ تومان برای یوآن، ۴۶۴ تومان برای روبل و یک‌هزار و ۲۳۴ تومان برای لیر محاسبه شده است.

گفتنی است، در روز ۱۰ شهریور ماه ۱۴۰۳ در تالار اسکناس ارز مرکز مبادله ایران، دلار با نرخ ۴۹ هزار و ۲۳۵ تومان، یورو با نرخ ۵۴ هزار و ۴۵۷ تومان، دهم با نرخ ۱۳ هزار و ۴۰۶ تومان و ۱۰۰ دینار عراق با نرخ سه هزار و ۷۵۹ تومان مورد مبادله قرار گرفت. به همین ترتیب تالار حواله ارز، شاهد مبادله دلار با نرخ ۴۵ هزار ۴۶۱ تومان، یورو با نرخ ۵۰ هزار و ۲۸۳ تومان و درهم با نرخ ۱۲ هزار و ۳۷۹ تومان بود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ