مخالفت اکثر کشورهای اروپایی با آموزش در محل نیروهای اوکراینی

اقتصاد ایران: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعد از نشست وزرای دفاع اتحادیه اروپا از اختلاف بین کشورهای عضو درباره طرح آموزش نیروهای اوکراینی توسط این اتحادیه در خاک اوکراین و عدم توافق در این باره خبر داد.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، اکثر کشورهای اتحادیه اروپا با این طرح که مربیان نظامی اتحادیه اروپا سربازان اوکراینی را در محل در اوکراین آموزش دهند، مخالفت کرده‌اند.

آرنولد کامل، دبیر کل و مدیرکل سیاست دفاعی وزارت دفاع اتریش در مصاحبه با APA گفت، با این حال، فعالیت های آموزشی می تواند از نظر جغرافیایی به اوکراین نزدیک تر شود.

کامل که نماینده وزیر دفاع اتریش کلادیا تانر (ÖVP) در نشست غیررسمی وزرای دفاع اتحادیه اروپا در بروکسل در روز جمعه بود همچنین گفت که در این نشست وزیران درباره تقویت ماموریت آموزشی اتحادیه اروپا برای اوکراین بحث کردند.

کامل تأیید کرد که این مأموریت اخیراً تا 15 نوامبر 2026 تمدید شده است. همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز با این موضوع موافقت کردند. به گفته این مقام اتریشی آمار دقیقی وجود ندارد که در این مدت چند سرباز اوکراینی دیگر آموزش ببینند. کشورهایی که هنوز ظرفیت دارند می توانند آن را در اختیار اوکراین قرار دهند. با تمدید این مأموریت، آموزش برای سربازان اوکراینی از طریق تسهیلات صلح اروپا (EFF) تامین می شود.

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از این نشست به خبرنگاران گفت: ما این هدف را افزایش خواهیم داد.

به گفته توماس هیچلر، از مقام های نظامی آلمانی هدف فعلی 60000 سرباز آموزش دیده اوکراینی محقق شده است. آلمان با 10000 سرباز آموزش دیده تا پایان سال شرکت خواهد کرد.

بورل همچنین توضیح داد که بحث هایی در مورد ایجاد یک مرکز هماهنگی مربوطه ( برای آموزش نیروهای اوکراینی) در کی یف وجود دارد. با این حال، به گفته وی بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مورد آموزش سربازان اوکراینی در این کشور با استفاده از مربیان اروپایی اتفاق نظر وجود ندارد.

ماموریت EUMAM اوکراین در پاییز 2022 راه اندازی شد. تاکنون، آموزش عمدتاً در لهستان و آلمان انجام شده است. طبق سندی از سرویس اقدام خارجی اروپا (EEAS)، 24 کشور از 27 کشور اتحادیه اروپا به طور مستقیم در این ماموریت شرکت می کنند. اتریش در میان آنها نیست، اما به طور غیرمستقیم از طریق تأمین مالی کمک می کند.

در همین حال، اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا روز جمعه گفت که اتحادیه اروپا به اندازه کافی برای تقویت تسلیحات انجام نداده است. وی در یک کنفرانس امنیتی در پراگ گفت: حفاظت از اروپا، قبل از هر چیز، وظیفه اروپاست. در حالی که ناتو باید مرکز دفاع جمعی ما باقی بماند، ما به یک ستون اروپایی بسیار قوی‌تر نیاز داریم.

دیمیترو کولبا، وزیر امورخارجه اوکراین هم در نشست روز پنجشنبه وزرای خارجه اتحادیه اروپا همچنین خواستار آن شد که به ارتش اوکراین اجازه داده شود تا با تسلیحات غربی به اهدافی در روسیه حمله کند. برخی از کشورها، مانند ایالات متحده، تحویل تسلیحات خود را به این شرط مرتبط کرده بودند که فقط برای اهداف دفاعی در خاک اوکراین استفاده شود.

بورل روز جمعه با حمایت از تقاضای اوکراین گفت: فکر می‌کنم این مضحک است که بگوییم اجازه حمله به اهداف در روسیه به معنای درگیری با مسکو است. بورل گفت: طبق قوانین بین‌المللی، اوکراین می‌تواند به مکان‌هایی که از آنجا مورد حمله قرار می‌گیرد حمله کند.

اتحادیه اروپا می خواهد تا پایان سال 15000 سرباز اوکراینی دیگر را آموزش دهد. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه پس از نشست غیررسمی وزرای دفاع اتحادیه اروپا در بروکسل گفت که در مجموع 75000 اوکراینی به عنوان بخشی از ماموریت آموزشی اتحادیه اروپا (EUMAM ) آموزش می بینند. به گفته وی با این حال، آنطور که این کشور درخواست کرده این نیروها نباید در خاک اوکراین آموزش داده شوند.

بورل گفت: هیچ توافقی بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا در این زمینه وجود نداشت. با این حال، آموزش باید تا حد امکان از نظر جغرافیایی نزدیک به اوکراین انجام شود. علاوه بر این، برای هماهنگی بهتر آموزش سربازان باید یک دفتر ارتباط در کی یف ایجاد شود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا کمک نظامی اتحادیه اروپا به اوکراین را تا کنون 43 میلیارد یورو برآورد کرده است و همچنین از کمک های غیرنظامی که حدود 100 میلیارد یورو بوده است خبر داد. از میلیون مهمات وعده داده شده توسط اتحادیه اروپا برای اوکراین، 65 درصد، یعنی حدود 650000 قطعه، به اوکراین تحویل داده شد. با این حال، در ابتدا برنامه ریزی شده بود که در مارس 2024 این کمک ها به یک میلیون قطعه برسد.

پس از این نشست، بورل دیدگاه خود را تکرار کرد که باید به اوکراین اجازه داده شود تا تسلیحات ارائه شده توسط غرب را علیه اهدافی در روسیه هدایت کند.

هفته نامه آلمانی وی ولت هم اخیرا با انتشار گزارشی در این خصوص اعلام کرد که سرویس دیپلماتیک اتحادیه اروپا ضمن خودداری از توصیه برای اعزام مربیان نظامی به اوکراین، از کشورهای عضو خواسته است تا مأموریت آموزشی نظامی پیش‌بینی شده در این راستا را با نیازهای کی‌یف تطبیق دهند.

ماموریت کمک نظامی اتحادیه اروپا برای حمایت از اوکراین، موسوم به «ای‌یومام» از نوامبر 2022 آغاز به کار کرد و طی آن حدود 60 هزار سرباز اوکراینی عمدتاً در لهستان و آلمان آموزش دیدند.

کی‌یف ماه مه گذشته از اتحادیه اروپا خواست تا برخی از آموزش‌ها در خاک اوکراین صورت گیرد، اما کشورهای عضو در این خصوص اختلاف نظر دارند.

برخی از منتقدان هشدار می‌دهند که با این اقدام ممکن است پای اتحادیه اروپا به جنگ کشیده شود؛علاوه بر این تردید‌هایی نیز نسبت به توانایی کی‌یف در محافظت از مکان‌های آموزشی در برابر حملات روسیه با توجه به کمبود شدید سامانه‌های دفاع هوایی در این کشور وجود دارد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ