ناتو قلمرو روسیه را از اهداف قانونی حملات اوکراین دانست

اقتصاد ایران: دبیرکل ناتو با تاکید بر اینکه اوکراین حق دفاع از خود را دارد سربازان، تانک‌ها و پایگاه‌های روسیه را اهداف قانونی حملات اوکراین دانست.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، ناتو برای اولین بار اعلام کرد که پیشروی نیروهای مسلح اوکراین به منطقه کورسک متعلق به قلمرو روسیه را تایید می کند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، در گفتگویی با روزنامه "دی ولت" آلمان گفت: سربازان، تانک‌ها و پایگاه‌های روسیه اهداف قانونی هستند.

وی تاکید کرد: اوکراین حق دفاع از خود را دارد و طبق قوانین بین‌المللی، این حق در مرز (با روسیه) متوقف نمی شود. به گفته "استولتنبرگ" علاوه بر این، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین به صراحت اعلام کرده که هدف از عملیات کورسک ایجاد یک منطقه حائل برای بازدارندگی روسیه از حملات بیشتر در سراسر مرز است. دبیر کل ناتو تاکید کرد: البته، حمله کورسک، مانند سایر عملیات های نظامی، خطراتی را به همراه دارد. اما این تصمیم اوکراین است که چگونه از خود دفاع کند.

دبیرکل ناتو با توجه به اظهارات کرملین مبنی بر اینکه غرب از حمله به خاک روسیه قبلا مطلع شده بود، تاکید کرد: اوکراین از قبل برنامه ریزی خود برای حمله به کورسک را با ناتو مطرح نکرده است. در این زمینه، ناتو هیچ نقشی نداشت.

در پاسخ به حمله روسیه به اوکراین در فوریه 2022، نیروهای مسلح اوکراین در ابتدای ماه اوت سال جاری به سمت منطقه کورسک روسیه در نزدیکی مرز با اوکراین پیشروی کردند. به گفته الکساندر سیرسکی، فرمانده کل ارتش اوکراین تا 27 اوت، ارتش اوکراین حدود 1300 کیلومتر مربع از خاک روسیه را تصرف کرده بود. ظاهراً از سلاح‌های غربی نیز مانند خودروهای جنگی پیاده نظام ماردر از آلمان، تانک‌های اصلی نبرد چلنجر از انگلیس و سیستم توپخانه موشکی چندگانه هیمارس با برد تا 480 کیلومتر از ایالات متحده آمریکا نیز در این نبرد استفاده می شد.

شورای موسوم به ناتو-اوکراین در هفته جاری در سطح سفیران تشکیل جلسه داده بود. استولتنبرگ گفت: در این دیدار، متحدان به شدت "حملات خودسرانه" روسیه را محکوم کردند و بر تمایل خود برای تقویت دفاع اوکراین تاکید کردند.

دبیر کل ناتو در بخش دیگری از این گفتگو تاکید کرد: من از تعهد آشکار آلمان برای باقی ماندن در نقش بزرگترین کمک کننده نظامی در اروپا و در عین حال دومین کمک کننده بزرگ در جهان به اوکراین استقبال می کنم.

تاکید دبیرکل ناتو بر لزوم تداوم حمایت‌ها از اوکراین

وی افزود: اما برای اینکه اوکراین به دفاع از خود ادامه دهد و در نهایت پیروز شود، حمایت بیشتر متحدین ضروری است. استولتنبرگ که پس از 10 سال در راس ائتلاف نظامی غربی در اوایل اکتبر، از این سمت خود کناره گیری می کند گفت: این امر حیاتی است تا اوکراین بتواند تهاجم روسیه را دفع کند.

جانشین استولتنبرگ مارک روته، نخست وزیر سابق هلند و از سیاستمداران لیبرال این کشور خواهد بود.

پیش از این، پس از بحث های بودجه در آلمان، تردیدهای کوتاه مدتی در مورد تمایل ادامه دار ائتلاف دولتی موسوم به چراغ راهنمایی برای ارائه حمایت گسترده و پایدار از اوکراین در طول سال ها وجود داشت. با این حال، اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان به وضوح این گمانه زنی ها را رد کرد و اطمینان داد که آلمان به کمک های بی وقفه خود از اوکراین ادامه خواهد داد. وی در این باره گفت: ما تا زمانی که لازم باشد از اوکراین حمایت خواهیم کرد و ما بزرگترین حامی ملی اوکراین در اروپا خواهیم بود.

آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان هم در حاشیه نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا تایید کرد که برلین می خواهد تا پایان سال چهار سیستم دفاع هوایی دیگر Iris-T و همچنین تانک ضد هوایی Gepard را به اوکراین تحویل دهد.

دبیر کل ناتو در بخش دیگری از گفتگو با روزنامه "دی ولت" به صراحت بر اهمیت ماهواره ها در جنگ اوکراین تاکید کرده و گفت: در اوکراین، تصاویر هواپیماهای بدون سرنشین از میدان جنگ از ماهواره‌ها به طرف‌های متخاصم منتقل می‌شود. دبیر کل ناتو گفت: فضا به طور فزاینده‌ای مورد مناقشه است زیرا برای اقتصادهای جهانی و امنیت جهانی حیاتی است. روسیه و چین سرمایه گذاری زیادی روی سلاح های به اصطلاح ضد ماهواره ای خواهند داشت که برای نابودی ماهواره ها در مدار طراحی شده‌اند.

ناتو توانایی‌های فضایی خود را تسریع و گسترش می‌دهد

وی تاکید کرد: بنابراین ناتو در حال تسریع ادغام فضا در برنامه‌ها، تمرین‌ها و عملیات دفاعی خود است. برخی از کشورهای عضو دستورات فضایی خود را تنظیم کرده‌اند و داده‌های فضایی اکنون به طور گسترده‌تری بین متحدان رد و بدل می‌شود.

استولتنبرگ همچنین درباره تسلیحات جدید ضد ماهواره‌ای هسته‌ای که می توانند در فضا منفجر شوند، هشدار داد. وی تاکید کرد: این سلاح ها قادرند صدها ماهواره را در مدار پایین زمین - یعنی در ارتفاع 200 تا 2000 کیلومتری - با انفجار غیرقابل استفاده کنند. دولت ایالات متحده قبلاً در فوریه تأیید کرده بود که مسکو در حال توسعه چنین سلاحی است.

استولتنبرگ گفت: گزارش‌ها مبنی بر اینکه روسیه در حال کار بر روی یک سلاح هسته‌ای ضد ماهواره‌ای است، مایه نگرانی است. چنین عملیاتی شرورانه، خطرناک و غیرمسئولانه خواهد بود.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ