مسیرهای «شاتل‌ سرویس» در تهران با ون‌های برقی توسعه می‌یابد

اقتصاد ایران:  شاتل‌سرویس؛ یکی از خدمات جدید مدیریت شهری تهران در حوزه حمل‌ونقل عمومی با بهره‌گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات است و به شهروندان امکان می‌دهد با اطمینان از در دسترس بودن تاکسی برای زمان سفر خود برنامه‌ریزی کنند.

بررسی چگونگی فعالیت «شاتل‌تاکسی» در تهران

در شاتل‌سرویس با استفاده از اپلیکیشن تلفن همراه «شهرزاد» و بستر وب، امکان خرید بلیت آنلاین و اعتباری در مسیرهای مختلف تعریف شده و پرداخت از طریق درگاه اینترنتی یا کیف پول شهروندی امکان‌پذیر است. مسافر پس از خرید بلیت به ایستگاه تعریف‌شده مراجعه کرده و با ارائه QR کد به راننده ون، سفر را آغاز می‌کند و راننده نیز با اسکن بلیت و زدن پایان سفر در اپلیکیشن تلفن همراه، مبلغ سفر را دریافت می‌کند. در این طرح که با هدف افزایش راندمان ناوگان تاکسیرانی و کیفیت سفر و همچنین کاهش ازدحام مسافر در سطح معابر شهری انجام می‌شود، تجربه جدید تاکسی اشتراکی در شهر تهران؛ اطمینان، ارزانی و برنامه‌ریزی سفر برای شهروندان امکان‌پذیر می‌شود.

در شاتل‌سرویس امکان خرید آنلاین بلیت سفر، کرایه بسیار پایین‌تر نسبت‌به تاکسی‌های اینترنتی، امکان ثبت پیشنهاد مسیر جدید فضای راحت و آرامش‌بخش در مسیرهای پرترافیک ارائه می‌شود که از مزیت‌های مهم این خدمت جدید سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران است.

همچنین در سامانه شاتل قابلیتی به عنوان پیشنهاد مسیر وجود دارد به طوری که افراد از هر مبدأ به هر مقصدی می‌توانند پیشنهاد مسیر بدهند؛ به شرطی که افراد اعلام آمادگی کنند و تعداد مسافر هم به حد نصاب برسد. این می‌تواند بهره وری حمل‌ونقل را بالا ببرد. به‌گفته مسئولان سازمان تاکسیرانی شهر تهران، شاتل‌سرویس با استفاده از بستر فناوری‌های نوین و با برنامه‌ریزی و توزیع زمان و مکان سفرهای شهروندان تهرانی موجب کاهش سفرهای تک‌سرنشین و کاهش ترافیک شهری و صرفه‌جویی در مصرف سوخت می‌شود.

طرح شاتل‌سرویس نیاز به اطلاع‌رسانی دارد

چند روز پیش، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران نیز از توسعه مسیرهای خدمت‌رسانی شاتل‌سرویس با ورود ون‌های برقی به ناوگان تاکسیرانی خبر داد. شادی مالکی درباره وضعیت اجرای پروژه شاتل‌سرویس گفت: برای شاتل حدود ۹۰سرویس تعریف شده که اکنون در حال خدمت‌رسانی هستند و به طور حتم با ورود تاکسی‌های برقی ون، تعداد مسیرها نیز افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه درحال‌حاضر روزانه حدود ۱۴۰۰ شهروند از خدمات این سرویس استفاده می‌کنند، ادامه داد: اجرای وسیع‌تر این طرح به ون‌های بیشتری نیاز دارد. اکثر ون‌ها نیز فرسوده هستند اما با خریداری ون‌های جدید و واگذاری آنها به ون‌داران، ‌تعداد مسیرها نیز افزایش می‌یابد.

به‌گفته مالکی این طرح در مسیرهای پرازدحام و محورهایی که متقاضی بیشتری دارند ‌ مانند مسیرهای منتهی به میدان آزادی و میدان ونک، درحال اجراست.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران تصریح کرد: طرح شاتل‌سرویس نیاز به اطلاع‌رسانی زیادی در سطح شهر دارد تا با اقبال بهتری مواجه شود؛ هرچه شهروندان بیشتر در جریان مسیرها و نوع خدمتی که در بستر شهرزاد انجام می‌شود، قرار بگیرند طرح با استقبال بیشتری مواجه خواهد شد.

خدمات ویژه «شاتل‌تاکسی» به دانشجویان

به‌گفته مسئولان سازمان تاکسیرانی شهر تهران در شاتل‌سرویس مسافر اطمینان دارد در زمان و محل مشخصی که از قبل تعیین کرده، یک دستگاه ون در انتظار اوست. این اطمینان را در هیچ‌یک از خدمات حمل‌ونقل شهری پایتخت و دیگر کلانشهرها نمی‌توان یافت؛ درحالی‌که بعضی از شهروندان مانند کارکنان سازمان‌ها و ادارات با ساعت کاری مشخص روزانه، به این اطمینان سفر نیاز دارند. شاتل‌تاکسی به‌عنوان یک وسیله نیمه‌انبوه‌بر، دارای ساختار کاری مخصوص و اشتراکی است.

ون‌ها متعلق به شهرداری هستند اما بهره‌برداری به بخش خصوصی سپرده شده است و راننده‌ها استخدام می‌شوند. دلیل استخدام راننده‌ها این است که معمولا درآمد رانندگان تاکسی روزانه است و اگر یک روز کار نکند، درآمد نخواهد داشت.

از طرف دیگر در تاکسی‌های اینترنتی می‌بینید که وقتی ترافیک عصر یا صبح در یک مسیر گره‌ می‌خورد، بعضی رانندگان تمایلی به‌کار در آن خط ندارند؛ زیرا اگر به سمت مقصد حرکت کنند آنقدر در مسیر معطل می‌شوند که تا چند ساعت نمی‌توانند برای سرویس بعدی اقدام کنند.

قیمت بلیت نیز براساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران تعیین شده که کمتر از طی همان مسافت با تاکسی اینترنتی است؛ حتی با پلیس راهور هم مذاکره‌ شده تا ون شاتل‌سرویس بتواند از خط ویژه عبور کند.

همچنین سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های دانشجویان استفاده مناسب و برنامه‌ریزی‌شده از وسایل حمل‌ونقل عمومی است، اظهار کرد: پس از اجرایی شدن فاز آزمایشی، سازمان تاکسیرانی برای سرویس‌رسانی در ترم جدید تحصیلی برنامه ویژه‌ای را اجرایی خواهد کرد تا دانشجویان متقاضی بتوانند از شاتل‌سرویس استفاده کنند.

شادی مالکی درخصوص نحوه استفاده از مسیرهای شاتل‌سرویس‌ توسط دانشجویان یادآور شد: با دانشگاه‌ها در حال مذاکره هستیم تا در ساعت‌های پیک، مسیرهای با تقاضای بالای دانشجویان به ایستگاه‌های حمل‌ونقل عمومی یا خوابگاه از طریق شاتل‌تاکسی شناسایی و سرویس‌رسانی برای دانشجویان در ترم جدید تحصیلی ارائه شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ