معاون علمی رییس جمهور: با اینترنت طبقاتی مخالفم/ رئیس جمهور پیگیر رفع فیلتر است

اقتصاد ایران: حسین افشین: اجرای اینترنت طبقاتی در پارک پردیس و برای برخی فناوران و شرکت‌ها بدسلیقگی بود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور با اعلام مخالفت خود با اینترنت طبقاتی از پیگیری رفع فیلتر از سوی رئیس‌جمهور خبر داد.

حسین افشین در نشست خبری دومین دوره‌ی جایزه ملی فناوری نکست ۱۴۰۳ درباره اینترنت طبقاتی و اینکه برای اعضای پارک فناوری اینترنت بدون فیلتر در نظر گرفته شده است، اعلام کرد: «اجرای اینترنت طبقاتی در پارک پردیس و برای برخی فناوران و شرکت ها بدسلیقگی بود و شخصا با اصل اینترنت طبقاتی مخالف هستم.

درباره اینترنت طبقاتی بیشتر بخوانید
  • اجرای اینترنت طبقاتی در پارک فناوری پردیس؛ پرسرعت و بدون فیلتر اما فقط برای بعضی افراد
  • اینترنت طبقاتی چیست و چرا با آن مخالفیم؟
  • اینترنت طبقاتی باعث توزیع رانت و منشأ فساد خواهد شد
اینکه چرا فقط به پارک فناوری پردیس اینترنت بدون فیلتر تعلق گرفته و برای سایر پارک‌ها لحاظ نشده است به این خاطر است که پارک پردیس تنها پارک زیر مجموعه معاونت علمی است و پیگیری‌هایی برای تحقق این امر صورت گرفته است. به نظر بنده اجرای اینترنت طبقاتی در پارک پردیس و برای برخی فناوران و شرکت‌ها بدسلیقگی بود و اصلاً نباید چنین چیزی اعلام می‌شد. شخصاً با اینترنت طبقاتی موافق نیستم.
- حسین افشین، معاون علمی رئیس‌جمهور

او با این گفته‌ها ادامه داد: «خوشبختانه رئیس جمهور در حال پیگیری موضوع رفع فیلتر است و با این پیگیری‌ها و تحقق آن، دیگر اینترنت طبقاتی وجود نخواهد داشت.»

  • مسعود پزشکیان درباره اینترنت چه وعده‌هایی داد؟

در هوش مصنوعی روند همگون و مناسبی نداریم

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در بخش دیگری از این نشست وضعیت هوش مصنوعی در ایران را نسبت به منطقه و دنیا نامناسب دانست.

او با اشاره به اینکه هوش مصنوعی در دوره‌ی قبلی جایزه نکست جزو عناوین بود، ادامه داد: «در دوره‌ی دوم نمی‌خواستیم عناوین و موضوعات تکراری باشد. البته اهمیت این موضوع در دور اول مسابقه مشخص شده و در این دوره هم یک نشست تخصصی درباره هوش مصنوعی و سیاست‌ها خواهیم داشت.»

افشین هوش مصنوعی را موضوع مهمی دانست و گفت: «امروز در هوش مصنوعی نسبت به منطقه در وضعیت خیلی مناسبی نیستیم. اول باید واقعیت‌ها را پذیرفت. در حال حاضر در حوزه‌های مختلف مثل دانش، انتشار دانش، بازار، کسب‌و‌کار، مشروعیت، قانون‌نویسی، اسناد و غیره خیلی روند همگون و مناسبی نداریم. بنابراین ابتدا باید نقشه راه دقیقی ترسیم کنیم و مشخص کنیم چقدر می‌خواهیم بودجه داشته باشیم، تا چه حد می‌خواهیم به توسعه زیرساخت‌ها وارد شویم، چه مقدار به نرم‌افزار بپردازیم و اهمیت هوش مصنوعی را در نظر گرفتیم.»

معاون علمی رئیس جمهور همچنین تحقیق و توسعه را کلید پیشران کشور خواند و توجه به آن را ضروری دانست.

اینکه از بخش خصوصی انتظار داشته باشیم تا به‌تنهایی و بدون پشتیبانی دولت تحقیق و توسعه را پیش بگیرد، بی‌انصافی است. معاونت علمی به‌عنوان نماینده دولت در کنار بخش خصوصی توسعه‌گر قرار دارد تا به او کمک کنیم که هزینه‌های خود را کم کند تا رشد مورد نظر را در صنایع هایتک داشته باشد.

او با اشاره به اینکه مبلغ جایزه نکست می‌تواند بالاتر هم برود، این جایزه را نماد اعتماد دولت و صنعت به دانشگاه و علم تعریف کرد و از ضرورت حمایت از تحقیق و توسعه کسب‌وکارهای نوآور گفت: «ما کشوری در حال توسعه هستیم و هزینه‌های آر.اند.دی (تحقیق و توسعه) زیاد است. عموماً دولت‌ها در همه‌جای دنیا این حمایت‌ها را انجام می‌دهند و ما هم اگر ظرفیت شرکت، تیم یا فردی را شناسایی کردیم، حتماً باید حمایتش کنیم.»

دومین دوره جایزه ملی نوآوری نکست،‌ که یکی از جوایز بزرگ حوزه علم و فناوری است، روزهای ۲۸ و ۲۹ آذرماه ۱۴۰۳ با هدف شناسایی و حمایت از این ایده‌های مبتنی بر فناوری‌های نوظهور برگزار می‌شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ