تجارت با طعم خون؛ کدام کشورها مبادلات با اسرائیل را افزایش دادند؟

اقتصاد ایران: در حالی که برخی کشورهای غربی ارتباطات خود با رژیم صهیونیستی را به علت جنایت در غزه محدود کرده‌اند، تعدادی از کشورهای عربی همچنان تبادلات تجاری خود با تل آویو را گسترش می دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر، پایگاه خبری-تحلیلی یمانیون در گزارش به ادامه تبادل تجاری و بازرگانی برخی کشورهای به ظاهر عربی و اسلامی با رژیم صهیونیستی اشاره و تاکید کرد که این تبادل تجاری نه تنها نقض آشکار مبانی اسلامی به شمار می‌رود، بلکه به معنای حمایت از جنایت‌های رژیم تل‌آویو است و به نوعی بخشی از روند عادی‌سازی روابط با رژیم به شمار می‌رود.

این گزارش با اشاره به حملات مکرر رژیم صهیونیستی به غزه طی سال‌های اخیر تاکید کرد که این موضوع باعث تخریب گسترده زیرساخت‌ها و بافت اقتصادی غزه شده و بر اساس گزارش‌های سازمان ملل باعث شده ۸۰ درصد از ساکنان غزه نیازمند کمک‌های انسانی باشند. حدود ۵۶ از این افراد زیر خط فقر هستند و این در حالی است که غزه به ویژه بعد از جنگ کنونی صهیونیست‌ها از دستیابی به نیازهای اولیه خود نظیر غذا و آب و برق نیز ناتوان است.

یمانیون با اشاره به شهادت بیش از ۴۰ هزار فلسطینی تاکید کرد که حمایت اقتصادی از رژیم صهیونیستی باعث تقویت مواضع این رژیم می‌شود و تاثیر منفی در امنیت و ثبات منطقه ایجاد می‌کند.

این گزارش در ادامه با استناد به گزارش مرکز آمار رژیم صهیونیستی به ارائه آماری از افزایش تبادل تجاری بین رژیم صهیونیستی و ۵ کشور عربی اول در نیمه اول سال جاری میلادی پرداخته و تاکید کرد که بر اساس این گزارش مجموع تبادل تجاری بین اسرائیل با ۵ کشور امارات، مصر، اردن، بحرین و مراکش به رقم ۳۶۷ میلیون دلار در ماه جولای رسیده است.

بر اساس این گزارش، امارات تنها در جولای گذشته بیش از ۲۷۲ میلیون دلار کالا به سرزمین‌های اشغالی فرستاده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۵ درصد افزایش داشته است. مصر با رشد ۳۹ درصدی صادرات خود به سرزمین‌های اشغالی، بالغ بر ۳۵ میلیون دلار کالا به رژیم صهیونیستی داده است.

اردن با ۳۵ میلیون دلار در رتبه سوم قرار دارد، البته صاردات اردن به سرزمین‌های اشغالی نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش ۱۴ درصدی مواجه بوده است.

ترکیه نیز با وجود ادعاهایی که در فضای رسانه‌ای در حمایت از غزه و فلسطین و دشمنی با رژیم صهیونیستی مطرح می کند، پشتبانی قابل توجه اقتصادی از رژیم صهیونیستی دارد. حدود ۲۵ درصد از حجم تجارت ترکیه با کشورهای عربی از طریق بندر حیفا انجام می‌شود و حجم تبادل تجاری بین تل آویو و آنکارا نیز بسیار بالا است، به نحوی که تل‌آویو یکی از ۵ مبدأ اقتصادی مهم ترکیه به شمار می‌رود. تبادل تجاری ترکیه با رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۱۶ حدود ۴.۲ میلیارد دلار بود که طی سالهای اخیر این رقم افزایش قابل توجهی داشته است.

در حال حاضر شرکت‌های هواپیمایی ترکیه بیش از ۶۰ پرواز به صورت هفتگی به سرزمین‌های اشغالی انجام می‌دهند و حجم تبادل مسافر ین آنکارا و تل‌آویو بالغ بر یک میلیون مسافر در سال است.

پایگاه خبری عربی پست پیش از این در گزارشی اعلام کرده بود که ۴۴۲ کالای عربی همچنان به سرزمین‌های اشغالی صادر می شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ