تدبیر تحولی عدلیه برای ساماندهی پرونده‌های قضایی

اقتصاد ایران: قوه قضاییه در جهت ساماندهی پرونده‌های قضایی از ارجاع پرونده‌ها به کارشناس به صورت تخصصی و هوشمند بدون مداخله عامل انسانی خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، هرکسی در سال‌های قبل گذرش به یک پرونده قضائی که در آن نیازمند اخذ نظر کارشناس رسمی دادگستری بوده، خورده باشد می‌داند این فرآیند چقدر زمان بر و همراه با چه اشکالاتی بوده است.

قبلاً هم روند ارجاع پرونده به کارشناس‌ها و هم روند انجام کارشناسی دارای اشکالاتی بوده است. رویکردهای تحولی در عدلیه به سراغ ساماندهی این حوزه هم رفته، و حالا ارجاع پرونده‌ها به کارشناس به صورت تخصصی و هوشمند بدون مداخله عامل انسانی در دستور کار قرار دارد.

کار سامانه، ارجاع هوشمند به کارشناس است و در ۹۰ رشته تخصصی خدمات کارشناسی را به قضات ارائه می‌دهد. این سامانه کاملاً هوشمند بوده و وقتی یک قاضی در یکی از این ۹۰ رشته موجود در خواست کارشناسی رسمی دارد با در نظر گرفتن صلاحیت‌های فنی، تخصصی و جغرافیایی و با توجه به میزان پرونده‌ای که در اختیار هر کارشناس قرار دارد فرد مورد نظر را به قاضی معرفی می‌کند.

با این روش هم از تخلف احتمالی در رابطه با ارجاع پرونده‌های خاص به کارشناسان خاص جلوگیری می‌شود و هم در واگذاری پرونده به کارشناسان عدالت بهتری تحقق پیدا می‌کند.

همچنین سامانه این قابلیت را دارد که قاضی پس از ارائه نظر کارشناس، به کیفیت و سرعت کارشناسی انجام شده امتیاز بدهد، که این نظرات در انتخاب‌های بعدی کارشناسان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کارشناسان نیز نظرات خود را از طریق خود کاربری و دفاتر خدمات الکترونیک قضائی به صورت سیستمی ارسال می‌کنند.

در حال حاضر میانگین استفاده از سامانه ارجاع هوشمند کارشناس در کشور حدود ۵۰ درصد است. در سال ۱۴۰۲ حدود ۲ میلیون نظر کارشناسی به صورت الکترونیک اعلام شده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ