امامان محله در هدایت فکری و فرهنگی جامعه نقش مهمی دارند

اقتصاد ایران: یزد- امام جمعه بخش مرکزی یزد با قدردانی از تلاش‌های شبکه تعالی امامت در راستای توانمندسازی امامان محله، به اهمیت نقش امامان محله در هدایت فکری و فرهنگی جامعه اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید محمد کاظم مدرسی شامگاه جمعه در جلسه امامان محله پایگاه اجتماعی اداره تبلیغات اسلامی یزد با اشاره به جایگاه مسجد گفت: مسجد پایگاه توحید و سنگر ادای تکلیف عبودیت و کانون آکنده از جلوه جمال الهی و سکوی پرواز محبوب‌ترین زمزمه‌های عارفانه است و در زمینه برکات رفت و آمد روایاتی ذکر شده است.

وی با اشاره به اینکه روایات در زمینه برگشت از پیاده روی اربعین ساکت هستند افزود: روایاتی از مرحوم ابن قولویه درباره زیارت اربعین و زیارت امام حسین (ع) بیان شده است؛ به خصوص در حوزه پیاده روی به سمت حرم امام حسین (ع) بسیار تأکید شده، اما درباره برگشت از این مسیر روایات ساکت هستند. این در حالی است که پیاده روی در باب مسجد هم رفت هم برگشت مورد سفارش قرار گرفته است.

امام جمعه بخش مرکزی یزد با اشاره به اینکه مساجد با ارزشمندترین مکان‌ها روی زمین هستند گفت: هشداری که در روایتی در زمینه اهمیت و جایگاه مسجد آمده است، را همه باید جدی بگیرند به خصوص متولیان و همسایگان مسجد که فرمود: یکی از شاکیان در قیامت «مَسْجِدٌ خَرَابٌ لَا یُصَلِّی فِیهِ» مسجد ویرانی است که در آن نماز خوانده نمی‌شود.

امامان محله در هدایت فکری و فرهنگی جامعه نقش مهمی دارند

وی با اشاره به اینکه هیچگاه کاربری مسجد تغییر پیدا نمی‌کند اضافه کرد: طبق نظر فقها، اگر جایی از مسجد تخریب شد و در مسیر جاده قرار گرفت آن مکان از جایگاه مسجد نمی‌افتد. بنابراین موقوفات شاید قابل تغییر کاربری باشد ولی مسجد اینگونه نیست.

آیت الله مدرسی با اشاره به اینکه اصل مسجد برای اقامه نماز است گفت: مخالفت در ساخت مسجد احدی ندارد مگر حاکم شرع که مخالفت کند. یعنی مسجد ولایت پذیر است و این یعنی ولایت باید در مسجد جریان داشته باشد و مسجد جایگاه دیانت و سیاست است، چون مشروعیت مساجد با اجازه و اذن حاکم شرع است.

وی با اشاره به اینکه مساجد مشترک المنافع هستند افزود: اموال عدم استفاده یک مسجد به مسجد دیگر باید منتقل شود لذا اجازه تغییر کاربری برای غیر مسجد ندارد. تعدد مساجد مضر نیست بلکه نافع است و تعدد مساجد دلیل بر این نیست که حتماً امام داشته باشد.

این استاد حوزه علمیه در پایان به اهمیت نقش امامان محله در هدایت فکری و فرهنگی جامعه اشاره و از تلاش‌های شبکه تعالی امامت در راستای توانمندسازی امامان محله قدردانی کرد.

امامان محله در هدایت فکری و فرهنگی جامعه نقش مهمی دارند

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا نجیمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان یزد نیز در این نشست به برنامه‌ها و سیاست‌های تبلیغاتی اداره کل تبلیغات اسلامی استان یزد برای حمایت از امامان محله اشاره و بر لزوم همکاری‌های بیشتر میان نهادهای دینی و فرهنگی تاکید کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی دادآفرین، رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان یزد نیز در این نشست به نقش حیاتی امامان محله در تقویت بنیان‌های اعتقادی و اخلاقی جامعه اشاره کرد و از طرح‌های آینده اداره تبلیغات شهرستان یزد برای پشتیبانی از این قشر خبر داد.

این دوره توانمندسازی با هدف ارتقای مهارت‌های امامان محله و افزایش تأثیرگذاری آنان در مناطق مختلف استان برگزار شد و قرار است برنامه‌های مشابه در آینده نیز ادامه یابد. در این دوره، موضوعاتی همچون ارتقای سطح علمی و عملی امامان محله، تقویت شبکه‌های ارتباطی میان آنان و نیز تعامل بیشتر با مردم و جامعه محلی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ