خانم وزیر مانع‌تراشی مدیر راه‌آهن درطرح جامع حمل‌ونقل راپایان دهد

اقتصاد ایران: اصفهان - طرح جامع حمل‌ونقل در کشور تدوین شده و این در حالی است که مدیریت راه‌آهن کشور برای اجرای آن مانع تراشی و سرپیچی می‌کند و از وزیر راه‌و شهرسازی می‌خواهیم به این روند پایان دهد.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها- محمد تمنایی: * یکی از وعده‌های وزیر راه و شهرسازی فعالیت منطبق با طرح جامع حمل‌ونقل بود. از او ممنونیم که گفتمان محوریت طرح جامع را احیا کرد اما طرح جامع در حال حاضر در وضعیتی است که نیاز به رسیدگی سریع و دستور فوری وزیر دارد و با توجه به تأثیرگذاری بسیار زیاد نتایج این طرح بر آینده اقتصادی کشور، لازم است زودتر تعیین تکلیف شود.

به طور خاص در حوزه ریلی از اسفند ۹۷ با پیگیری دفتر طرح جامع وزارت راه و شهرسازی، مأموریت طرح جامع حمل‌ونقل ریلی کشور و طراحی شبکه بهینه ریلی برای افق سال ۱۴۱۴ به دانشگاه صنعتی اصفهان و بنده به عنوان مجری واگذار شد.

یک کار مفصل دقیق علمی توسط یک تیم خبره دانشگاهی و کارشناسان مجرب بخش حمل‌ونقل ریلی کشور در کنار کارشناسان زحمت‌کش و فعال خود مجموعه راه‌آهن، به مدت ۵ سال انجام شد و شهریور ۱۴۰۲ این طرح به پایان رسید و خروجی‌ها نهایی شدند.

یک الگوریتم بهینه‌سازی ریاضی سه سطحی طراحی و اجرا شد و نتایج پس از ده‌ها جلسه تخصصی، مورد تأیید و امضای معاونان شرکت راه‌آهن و امضای کارشناسان قرار گرفته و همچنین دو داور مبرز علمی از اساتید دانشگاه‌های تربیت مدرس و علم‌وصنعت، صحت متدولوژیک را کتباً تأیید کرده‌اند.

نتایج خروجی، اولویت‌های احداث و افزایش ظرفیت محورهای شبکه راه‌آهن کشور را مشخص کرده‌است. یعنی پایان دادن به یک سردرگمی بزرگ در خصوص اینکه در شرایط تنگنای بودجه‌ای، کدام محورها در اولویت احداث هستند؟ دوخطه‌سازی یا برقی‌سازی یا تراک بندی کدام محورها در اولویت است یا نیست؟ خوب برای اولین بار در حداقل ۳۵ سال گذشته است که مطالعات جامع در بخش ریلی به خروجی اولویت‌بندی پروژه‌ها و انتهای فاز ۲ رسیده است با این حال مدیریت شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به دلایل نامعلوم، یک سال است از اعلام گزارش و ارسال خروجی‌ها به وزارت راه طفره می‌رود و از انجام تکلیف مصرح قانونی و ملی شانه خالی کرده است این در حالی است که وزارت راه در سال‌های گذشته همت زیادی داشته تا طرح جامع حمل‌ونقل را به سرانجام برساند.

در یکسال گذشته بالغ بر ۱۰ نامه از وزارت راه به شرکت راه‌آهن ارسال شده و درخواست شده نتایج طرح جامع حمل‌ونقل ریلی ارسال شود و وزارت راه به خاطر این مانع‌تراشی بی‌دلیل و سرپیچی مدیرعامل شرکت زیرمجموعه‌اش، با وجود تأیید همه کارشناسان، هنوز نتوانسته جمع بندی کند. این وقفه تأثیر سو در بهره وری کل بخش حمل‌ونقل دارد.

چرا که در چنین فضای خلأ طرح جامع، برخی پروژه‌های ریلی که فاقد اولویت هستند، بودجه سنگین و اولویت گرفته‌اند و پروژه‌هایی با اولویت بسیار بالا، بعضاً فراموش شده‌اند. آقایان توضیح دهند که اولویت‌بندی پروژه‌های زیر ساخت ریلی در کشور در حال حاضر بر اساس کدام مطالعات علمی صورت می‌پذیرد؟ بله، می‌دانیم که یک مدیر نمی‌خواهد دست خودش را ببندد! توصیه ام به وزیر محترم این است که دستور دهند به مانع‌تراشی و سرپیچی مدیریت راه‌آهن در طرح جامع حمل‌ونقل، پایان داده شود. کشور نباید ۱۲ ماه معطل ترک فعل یک مدیر باشد.

*دانشیار مهندسی حمل‌ونقل دانشگاه صنعتی اصفهان و مجری طرح جامع حمل‌ونقل ریلی کشور

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ