پیش‌رس ها در راه بازار؛ تکرار داستان قدیمی برای پس‌رس‌ها

اقتصاد ایران: ساری- نوبرانه‌های باغی آرام آرام روانه بازار می‌شوند اما داستان قدیمی کمین دلالان در کنار هجوم آفت مگس مدیترانه برای میوه‌های پس رس در حال تکرار است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: همه ساله از ماه شهریور برداشت تدریجی نوبرانه‌های نارنگی از باغات مازندران آغاز می‌شود. محصولاتی که در دل گرمای تابستان کام مردم را شیرین می‌کند.

مازندران با باغات سبز و محصولات مرکبات آن شناخته می‌شود. میوه‌هایی که طی سال‌های اخیر فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشت و تلخی و شیرینی‌های فراوانی را برای باغداران ثبت کرده است.

رؤیای صادرات محصولات مرکبات مازندران به کشورهای مختلف اگرچه محقق شد اما آن گونه که باید جیب باغداران را پر پول نکرده است و همچنان کشاورزان و باغداران به فروش محصول در بازار داخل چشم دوخته‌اند.

از مجموع باغات مرکبات مازندران ۱۵ هزار هکتار در قائمشهر وجود دارد و سالانه حدود ۴۰۰ هزار تن مرکبات از این باغات برداشت می‌شود که حدود یک ششم تولیدات این محصول مازندران را به خود اختصاص داده است.

فصل برداشت نارنگی‌های پیش رس رسید و باغدار مازندرانی که نوایش در باغ می‌پیچد و نوای محلی سر می‌دهد، از آنکه دسترنج چند ماهه‌اش به نتیجه رسید خوشحال است اما در پس این شادمانی نگرانی موج می‌زند، او دلهره آن را دارد که مبادا محصولش همانند برنج روی دستش بماند و یا آفات و مگس مدیترانه باغش را زمینگیر کند.

پیش‌رس ها در راه بازار؛ تکرار داستان قدیمی برای پس‌رس‌ها

او دلهره آن را دارد که مبادا محصولش همانند برنج روی دستش بماند و یا آفات و مگس مدیترانه باغش را زمینگیر کند

خواجه محمدی که قرار است از چند روز دیگر برداشت نوبرانه نارنگی را در باغش آغاز کند، به خبرنگار مهر می‌گوید: نارنگی‌های پیش رس آرام آرام باید چیده شوند اما بیشتر نگرانی ما درباره محصول مرکبات پرتقال‌هایی است که که تا رسیدن حدود دو ماهی فرصت دارد.

وی با بیان اینکه از هم اکنون واسطه‌ها برای خرید محصولات مرکبات پیش قدم شده‌اند، می‌گوید: داستان قدیمی واسطه و دلال برای محصولات باغی امسال هم در حال تکرار شدن است و باید برای حذف این روند چاره اساسی اندیشیده شود.

این باغدار با اظهار اینکه چشم باغدار به تصمیم متولیان و مسئولان برای تنظیم بازار مرکبات است، ادامه داد: در حال محصول باغی استان در فصل برداشت با کاهش قیمت مواجه می‌شود که شاهد آن هستیم که هزینه نهاده‌ها و دستمزد کارگران برای برداشت محصول چند برابر می‌شود.

مازندران با دارا بودن ۲.۵ درصد اراضی کشاورزی کشور سالانه بیش از هشت میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می‌کند که ۱۰ درصد ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است. به طور متوسط در یک هکتار باغ مرکبات ۳۰ تا ۴۰ تن محصول برداشت می‌شود.

نوبرانه های مرکبات تدریجی وارد بازار شود

بابک مؤمنی رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز با اشاره به اینکه به‌تدریج وارد فصل عرضه مرکبات پیش‌رس در استان می‌شویم و این محصول طی هفته‌های آینده به‌تناوب وارد بازار می‌شود، افزود: باتوجه به حجم تولید تدابیری اتخاذ می‌شود که محصول مرکبات استان با نگاه ویژه به بازارهای صادراتی و استفاده از ظرفیت پایانه‌ها و اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها ورود بهتری به بازار داشته باشد.

عبدالله مهاجر عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران در گفت وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه خسارت آفات مگس مدیترانه در باغات جدی است از جهاد کشاورزی و متولیان امر خواست تا در این زمینه تدابیر اساسی داشته باشند.

وی با بیان اینکه خسارات آفات در باغات به فرایند صادرات نیز لطمه می‌زند، افزود: از این رو اتاق بازرگانی طرح پیشنهادی خود را برای کاهش خسارات آفات تهیه و تقدیم کرده است.

مرکبات محصول استراتژیک استان محسوب می‌شود و باید برای بازار این محصول نیز برنامه‌ریزی گسترده‌ای صورت گیرد

وی با اشاره به گردش بالای اقتصادی محصول مرکبات در استان ادامه داد: مرکبات محصول استراتژیک استان محسوب می‌شود و باید برای بازار این محصول نیز برنامه‌ریزی گسترده‌ای صورت گیرد.

مگس مدیترانه ای (مگس مدیترانه ای مرکبات) یکی از مخرب‌ترین آفات حشرات جهان است. به دلیل پراکندگی وسیع آن در سراسر جهان، تکثیر بسیار سریع، توانایی آن برای تحمل آب و هوای سردتر نسبت به سایر گونه‌های مگس میوه‌های گرمسیری و طیف وسیعی از میزبانان، در بین گونه‌های مهم اقتصادی مگس میوه، رتبه اول را دارد.

محمدعلی قمی معاون سازمان پدافند غیرعامل کشور آفت مگس مدیترانه را از جمله چالش حاضر کرد و گفت: استان مازندران حدود یک دهه با آفت مگس مدیترانه درگیر است.

پیش‌رس ها در راه بازار؛ تکرار داستان قدیمی برای پس‌رس‌ها

وی در گفت وگو با خبرنگار مهر ادامه داد: این آفت باغات مرکبات و سیاه ریشه را درگیر کرده است و می‌تواند از نظر اقتصادی آسیب‌زا باشد.

قمی تصریح کرد: چندین دستگاه لحاظ مقابله با مگس مدیترانه دارای مسئولیت هستند از این رو دستورالعمل اجرایی مقابله با تهدیدات زیستی در دستور کار قرار گرفته است و برای همه دستگاه‌ها تکالیفی روشن شده است.

پروژه عقیم سازی مگس‌ها در دستور کار است

معاون سازمان پدافند غیرعامل کشور تصریح کرد: یکی از کارهایی که با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین می‌توان استفاده کرد این است که از این فناوری‌ها برای عقیم سازی پشه‌ها استفاده می‌شود و این مسئله در دستور کار قرار دارد.

۴۳۰ هزار تن انواع نارنگی در استان مازندران تولید می‌شود که ۲۷۰ هزار تن نارنگی زودرس است و کارشناسان توصیه می‌کنند برای تعادل در قیمت و جلوگیری از تخریب بازار، محصولات به صورت تدریجی عرضه شود، همچنین باغداران در صورت امکان و داشتن امکانات ذخیره سازی از عرضه انبوه محصول در بازار خودداری کنند.

همچنین استفاده از کارگران ماهر و دستکش در زمان برداشت، حمل میوه‌های برداشت شده بلافاصله پس از برداشت به فضای سرپوشیده و خودداری از قرار دادن آن در محوطه باغ به دلیل تابش مستقیم آفتاب و احتمال بارندگی در کاهش ضایعات و حفظ کیفیت محصول مؤثر است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ