فاضلاب۱۶۹ روستای بالادست سدهای کردستان منجر به آلودگی آب می‌شود

اقتصاد ایران: سنندج_مدیرکل محیط زیست کردستان گفت: در کردستان ۱۶۹ روستا در بالادست سدها به دلیل عدم مدیریت فاضلاب و نبود تصفیه فضولات موجب آلودگی میکروبی و تغذیه گرایی منابع آبی شده است.

اقبال حمیدی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: پسماند یکی از چالش‌های اصلی کشوری و استانی است که متأسفانه در مدیریت پسماند شهر و روستا این موضوع وجود دارد.

وی گفت: در کردستان ۱۷۰۰ روستا داریم که در ۹۰۰ مورد آن جایگاه دفن براساس استاندارهای محیط زیست مکان یابی انجام شده و طبق استاندار و با همراهی مرکز بهداشت و اداره کل منابع طبیعی جایگاهی که توسط دهیاری اعلام شد طبق ضوابط فاصله با روستا از مناطق حساس محیط زیستی مثل رودخانه و باغ‌ها بحث فنس کشی و انتقال زباله به خارج از بافت مسکونی این تعداد از روستاها انجام شده است.

مدیرکل محیط زیست استان کردستان عنوان کرد: در مابقی روستاها لازم است که دهیاری‌ها اقدامات لازم و مکان یابی را انجام دهند تا در حفاظت از بهداشت عمومی روستاها و در بحث انتقال این پسماندها و رعایت بهداشت عمومی محصولات زراعی که به سفره همه می‌رسد تمهیدات لازم زیست محیطی را انجام داد.

تخلیه فضولات دامی در آبراهه‌ها موجب تغذیه‌گرایی سدها می‌شود

حمیدی بیان کرد: متأسفانه در اکثر روستاها این فضولات دامی به صورت سنتی در آبراهه‌ها در کنار دامداری‌های داخل روستا تخلیه می‌شود و تخریب بهداشت عمومی روستاها و تغذیه گرایی سدها بیشترین تأثیر را دارد.

وی اذعان کرد: بیشتر روستاهای ما فاقد مدیریت فاضلاب و بحث سیستم فاضلاب انسانی هستند که تهدیدی برای بهداشت عمومی روستاها و هم سد تأمین کننده آب شرب روستا و شهری است.

مدیرکل محیط زیست استان کردستان عنوان کرد: مقدار ۷ درصد منابع آبی سطح کشور در استان کردستان که استانی آبی است تأمین می‌شود و به تبع آن بیشترین تأمین کننده آب شرب شهری از آب‌های سدها و آب سطحی را دارد و این تهدید از سوی سدها تهدید علیه شهروندان تلقی می‌شود.

حمیدی یادآور شد: در کردستان بالغ بر ۱۶۹ روستا در بالادست سدها قرار دارند که عدم مدیریت فاضلاب و عدم مدیریت وجود تصفیه فضولات و عدم وجود مدیریت واحد فضولات دامی بحث آلودگی میکروبی و تغذیه گرایی منابع آبی را به دنبال دارد.

مدیریت فاضلاب روستاهای بالا دست سدها نیازمند ۱۵۰۰ میلیارد اعتبار

وی در پاسخ به این سوال که برای رفع این معضل چه باید کرد، ادامه داد: در همین زمینه مکاتباتی با آبفای استان انجام شده و تهدیدات اعلام شده و براساس اولویت بندی انجام شده براساس آخرین اعتبار مالی اعلام شده توسط خود آبفای استان ۱۵۰۰ میلیارد برای مدیریت این روستاها در اجرا و طراحی شبکه و ایجاد تصفیه خانه برای رفع همیشه این معضل نیاز است.

مدیرکل محیط زیست استان کردستان خاطرنشان کرد: یک اقدام جهاد گونه و تخصیص اعتبار ویژه برای حل این مشکل و البته همکاری کلیه نهادهای ذیربط لازم است چرا که با این اعتبارات آبفای استان و با توجه به تهدیدات موجود که روز به روز بیشتر می‌شود، و در مقابل آن اعتبارات قطره چکانی جواب نمی‌دهد و باید اقدام عاجل نسبت به آن انجام شود.

حمیدی اذعان کرد: طبق ماده ۴۶ توزیع عادلانه آب هر گونه آلودگی آب ممنوع و هر گونه مسؤلیت پیشگیری و کنترل آلایندگی بالادست منابع آبی به عهده محیط زیست است و ما از لحاظ قانونی اولویت‌ها را اعلام کردیم تهدیدات و آلودگی‌ها اعلام شده پس لازم است تمهیدات مقرر و لازم هم هر چه سریع‌تر انجام شود.

وی بیان کرد: این چالش و تنش موجود در بالادست سدها که تهدید علیه بهداشت عمومی است و عملاً طبق ماده ۶۸۸ جرم است، پس لازم است که نسبت به آن ورود کنیم و اگر تصمیم و اقدام مناسب عاجل نشود از طریق دستگاه‌های قضائی اعلام جرم می‌شود و با توجه به اینکه خط قرمز ما بحث سلامت مردم در شهر و روستا است حتماً اقدام می‌کنیم و در مقابل آن سکوت نخواهیم کرد.

حمیدی گفت: سوزاندن زباله کلاً لغو است و غیراصولی در کردستان تمام جایگاه دفن زباله‌ها سنتی و هیچ جایگاه پسماند اصولی نداریم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ