عکس‌های ناسا از پایتخت جدید مصر!

اقتصاد ایران: تصاویر اخیر ناسا پایتخت جدید مصر که هنوز در حال ساخت را نشان می‌دهد!

فرارو: قاهره، پایتخت تاریخی مصر، شاهد پایان دوران شکوه خود است و با شهر دیگری در نزدیکی خود جایگزین خواهد شد!

به نقل از سان، پس از خدمت به عنوان مرکز سیاسی کشور از قرن ۱۰ میلادی، قرار است کنترل را به یک شهرک تازه ساخته در بیابان، در ۴۵ کیلومتری شرق خود، واگذار کند. دولت مصر اولین بار این اقدام راهبردی را در سال ۲۰۱۵ اعلام کرد که به دلیل نیاز به رسیدگی به جمعیت رو به رشد قاهره، تراکم ترافیک و آلودگی انجام شده است.

تصاویر ماهواره‌ای جدید از مأموریت‌های لندست ناسا، توسعه سریع «پایتخت اداری جدید مصر» را که هنوز به‌طور رسمی نامگذاری نشده است، به تصویر کشیده است، پروژه‌ای بزرگ که نوید تغییر آینده مصر را می‌دهد. شهر جدید پس از تکمیل مساحتی به وسعت سنگاپور خواهد داشت و میزبان بیش از ۶ میلیون ساکن خواهد بود.

تصاویر ناسا از این شهر در حال ساخت در آگوست ۲۰۱۷ و آگوست ۲۰۲۴، تبدیل شهر را از یک ساخت‌وساز نوپا به یک مرکز شهری گسترده نشان می‌دهد. در تصویر قبلی که در سال ۲۰۱۷ گرفته شده است، آثاری از شهر جدید به سختی قابل مشاهده است. با این حال، تا سال ۲۰۲۴، گسترش پایتخت اداری جدید غیرقابل انکار است و چندین نقطه عطف مهم به وضوح قابل تشخیص است.

از جمله مهم‌ترین تغییرات پارک رودخانه گرین است، فضای سبزی به طول ۱۰ کیلومتر که در میان مناظر خشک بنا شده و دارای مسیر‌های پیاده روی و دوچرخه سواری در میان پوشش گیاهی بومی مصر است. در شرق پارک، مجموعه‌ای متراکم از دفاتر وزارتخانه‌های دولتی شکل گرفته است، در حالی که وزارت دفاع یک مرکز عظیم به نام «اکتاگون» را اشغال کرده است. در جنوب این شهر یک مجموعه ورزشی گسترده است که دومین استادیوم بزرگ آفریقاست و بسیاری از امکانات دیگر را در خود جای داده است، زیرا مصر به دنبال میزبانی المپیک در سال ۲۰۳۶ است.

تا ماه مارس ۲۰۲۴، بیش از ۱۵۰۰ خانواده در حال حاضر به پایتخت اداری جدید نقل مکان شده‌اند، اگر مهاجرت ساکنین بر طبق پیش بینی‌ها پیش برود این رقم تا پایان سال به ۱۰۰۰۰ خانواده خواهد رسید. حتی وزارتخانه‌های دولتی نیز فعالیت خود را در ساختمان‌های جدید آغاز کرده‌اند. پارلمان در ساختمان پیشرفته خود تشکیل جلسه داده است و چندین بانک و کسب و کار قرار است دفتر مرکزی خود را به این مرکز مدرن منتقل کنند.

عکس‌های ناسا از پایتخت جدید مصر!

تصمیم برای ساخت این پایتخت جدید در حالی است که جمعیت قاهره همچنان در حال افزایش است. برآورد‌ها در سال ۲۰۲۴ قاهره را با بیش از ۲۲ میلیون نفر ساکن، با تراکم بیش از ۵۰۰۰۰ نفر در هر ۱.۵ کیلومتر، به عنوان سی و هفتمین شهر با جمعیت بالا در جهان معرفی کرده است. این رشد سریع، که جمعیت قاهره را از سال ۱۹۸۴ تقریباً سه برابر کرده است، به طور قابل توجهی جغرافیای قاهره را تغییر داده و توسعه را در امتداد رودخانه نیل و به دشت‌های بیابانی سوق داده است.

دگرگونی قاهره از سال ۱۹۶۵ به‌دقت از فضا رصد می‌شود، با مأموریت جمینی ۵ ناسا که نخستین پراکندگی شهری این پایتخت را مستند می‌کند. تصاویر جدیدتر ناسا نه تنها ظهور پایتخت اداری جدید را نشان می‌دهد، بلکه گسترش گسترده شهری قاهره در چهار دهه گذشته را به تصویر می‌کشد. این رشد، فشار زیادی بر منابع مصر به ویژه رودخانه نیل، که حدود ۹۵ درصد از جمعیت کشور را پشتیبانی می‌کند، وارد کرده است. با افزایش تقاضا از سوی بخش‌های شهری و کشاورزی، مطالعات نشان داده است مصر ممکن است به زودی با کسری آب قابل توجهی مواجه شود که به طور بالقوه این کشور را ملزم می‌کند تا پایان دهه آب بیشتری نسبت به آنچه از رود نیل تامین می‌شود، وارد کند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ