۷۵ هزار دلار صادرات چمدانی صنایع دستی از استان مرکزی

اقتصاد ایران: مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: کیفیت آثار تولیدی هنرمندان به شکلی است که همواره صادر می‌شوند، البته صادرات صنایع‌دستی از مبادی رسمی و گمرکی نیست، اما سال گذشته بالغ بر ۷۵ هزار دلار صادرات چمدانی آثار صنایع‌دستی که عموما شامل مینای فلز، قلمزنی، منسوجات سنتی و ... می‌شود، به ثبت رسید.

 مصطفی مرزبان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک ضمن تبریک روز جهانی صنایع‌دستی به هنرمندان و فعالان صنایع‌دستی استان، اظهار کرد: اکثر هنرمندان استان در رشته‌هایی چون دستبافت‌های سنتی، آثار سفالیه، آثار چوبی، قلمزنی، رودوزی سنتی و کتابت و نگارش فعال هستند که البته هر کدام از این رشته‌ها، زیرمجموعه‌های بسیاری دارند.

وی با اشاره به اینکه این ۵ رشته در واقع رشته‌های بومی و کهن استان مرکزی به شمار می‌روند، گفت: مناطقی چون ساروق، جیریا، لیلیان، مشک آباد، بازرجان، ریحان و ... در استان مرکزی در حوزه تولید زیراندازهای دستباف صاحب نام هستند و در حوزه رشته‌های دیگر نیز این استان صاحب نام است.


 رشته‌هایی که احیا شد

مرزبان تصریح کرد: در سال‌های اخیر رشته‌هایی چون گره چینی مشبک، چلنگری ، سفال برجک که کاملا از بین رفته بود، در استان احیا شده است، در اراک و تفرش تولید آثار فلزی قدمت بسیاری داشته است و اخیرا رشته مس چکشی احیا شده و هنرمندان این حوزه در خانه قنبری فعال هستند.

 

وی گفت: همچنین جاجیم بافی و گلیم گل برجسته نیز فعال شده و هنرمندان در دو خانه در خمین و اراک در این حوزه فعال هستند و با احیای رشته تفرشی دوزی، شهر تفرش به عنوان شهر تفرشی دوزی کشور به ثبت ملی رسید.

۷۵ هزار دلار صادرات چمدانی

وی با بیان اینکه در کنار فعالیت هنرمندان به شکل انفرادی، بیش از ۶۰ کارگاه صنایع‌دستی در استان مرکزی فعال است که به صورت میانگین بین ۲ تا ۵ نفر در آنها شاغل هستند، گفت: کیفیت آثار تولیدی هنرمندان به شکلی است که همواره صادر می‌شوند، البته صادرات صنایع‌دستی از مبادی رسمی و گمرکی نیست، اما سال گذشته بالغ بر ۷۵ هزار دلار صادرات چمدانی آثار صنایع‌دستی که عموما شامل مینای فلز، قلمزنی، منسوجات سنتی و ... می‌شود به ثبت رسید.

قلعه حاج وکیل، گهواره صنایع دستی استان مرکزی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی در خصوص حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی تصریح کرد: استان مرکزی در ساخت بازارچه‌های صنایع دستی در کشور پیشرو است چراکه این بازارچه‌ها می‌توانند مهمترین مراکز تولید و فروش آثار باشد و تا امروز ۹ بازارچه در استان احداث و فعال شده است و امسال نیز بازارچه خنداب مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به برگزاری پانزدهمین نمایشگاه صنایع‌دستی کشور در استان مرکزی در مهرماه ۱۴۰۲، بیان کرد: پیش‌بینی امسال حضور حدود ۴۰ هنرمند استان در مسابقه نشان ملی است.

مرزبان اضافه کرد: سال گذشته بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان تسهیلات به هنرمندان صنایع‌دستی استان اعطا شد و پیش‌بینی می‌شود امسال این رقم به حدود ۱۵ میلیارد تومان افزایش یابد.

پایان پیام/ 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ