قهرمانی متوالی بسکتبال گرگان ماحصل برنامه‌ریزی توسعه‌محور است

اقتصاد ایران: قهرمانی در لیگ برتر بسکتبال کشور و حضور در رقابت‌های آسیایی یک افتخار قابل اعتنا برای استان گلستان است. با این حال باید اذعان داشت ورزش استان در بسکتبال خلاصه نمی‌شود و حضور سایر ورزشکاران در رده‌های ملی و بین‌المللی موید این است که جوانان مستعد سایر رشته‌های ورزشی نیز نیازمند دیده شدن و حمایت‌های مادی و معنوی هستند.

گلستان - وحید حاج سعیدی: ورزش و تفریحات سالم ورزشی به­‌عنوان یک راهبرد اجتماعی پیشرو، نقشی اساسی در توسعه پایدار جوامع ایفا می کنند و در اکثر کشور های دنیا سرمایه گذاری های گسترده ای در این بخش صورت می گیرد. ورزش در ابعاد آموزشگاهی، قهرمانی و همگانی باعث افزایش سطح سلامت و تندرستی جامعه، کاهش هزینه ­­های بهداشتی و درمانی، کاهش آسیب های اجتماعی، افزایش چشمگیر اشتغال و با ورود سرمایه ­های پولی و مالی باعث افزایش رشد اقتصادی در کشور می­گردد. در حال حاضر، ورزش و تفریحات سالم در کشورهای توسعه یافته به عنوان یک صنعت مهم و عامل اثرگذار در رشد اقتصادی این کشورهاست و برنامه های گسترده ای در این خصوص صورت می گیرد.

از سویی ورزش را می توان اهرمی برای کاهش آسیب های اجتماعی قلمداد کرد؛ چرا که با حمایت از ورزشکاران رشته های ورزشی و توسعه اماکن آن از میزان جرم در جامعه کاسته می شود. تحقیقات دانشگاهی در این زمینه موید این مطلب هستند که یک رابطه معنادار بین ورزش و کاهش جرم و اعتیاد و فساد اخلاقی در جامعه وجود دارد.

بر همین پیوست پرداختن به ورزش در همه ابعاد آموزشگاهی، همگانی و قهرمانی مورد توجه مسئولان قرار گرفته است و برنامه ریزی در این خصوص آغاز شده است. ماحصل این برنامه ریزی نیز کسب پیروزی ها و قهرمانی های ورزشکاران در جوامع ملی و بین المللی است.

در استان گلستان نیز چند سالی است متولیان ورزش در صدد بهره برداری از تبعات مثبت و اجتماعی – اقتصادی ورزش هستند و برنامه ریزی های متعددی صورت گرفته و توفیقاتی نیز حاصل شده است. سه گانه قهرمانی بسکتبال گلستان در کشور و حضور در رقابت های آسیایی مهمترین دستاورد این راهبرد است که قطعاً نوید بخش روزهای درخشان ورزش گلستان است و متولیان امر ثابت کردند با برنامه ریزی و حمایت های مادی و معنوی می توان به قله های موفقیت دست یافت.

معرفی استان، توسعه پایدار، گردش اقتصادی بنگاه های اقامتی و پذیرایی، کاهش آسیب های اجتماعی، افزایش شور و نشاط عمومی در جامعه، ترغیب نوجوانان و جوانان به ورزش و انجام فعالیت های ورزشی، افزایش میزان توریسم ورزشی و تقاضا برای حمل و نقل و هتلینگ و ... بخشی از ثمرات این قهرمانی ها است که قطعاً در آینده با تداوم این روند شاهد اثرات چشمگیر تر این سرمایه گذاری کلان خواهیم بود. بر همین اساس توسعه زیر ساخت های ورزشی مناسب به جهت رفاه حال تماشاگران و پشتوانه های ورزش از جمله نیازهای اساسی توسعه ورزش در استان محسوب می شوند، مورد انتظار است.

* بسکتبال فقط یک ورزش نیست

محمدرضا سبطی رئیس کمیسیون نظارت و بازرسی شورای اسلامی شهر گرگان در این خصوص معتقد است: بسکتبال فقط یک ورزش نیست زیرا قدمت این رشته ورزشی در لایه های شهر نفوذ کرده و معادلات اجتماعی، سیاسی را تحت‎ تأثیر قرار داده است. اگر به دلیل برخی از توجیهات اقتصادی بخواهیم دست از حمایت این ورزش در گرگان به صورت همگانی برداریم چیزی جز پشیمانی در سال‎های آینده برای ما نخواهد ماند چراکه عدم حضور بسکتبال گرگان در ویترین اصلی مسابقات کشوری که همان لیگ برتر است باعث ضعیف شدن انگیزه‎ها و سست شدن پایه‎ های این ورزش در گرگان می‎شود.

سبطی با اشاره به اینکه بسکتبال در شهر گرگان ریشه در تاریخ و هویت این شهر دارد، یادآور شد: این ورزش محبوب و دانشگاهی که به عنوان ورزش اول شهر گرگان محسوب می‎شود از سال های دور به گرگان زمین آمده است و به صورت رسمی نیز در آموزشگاه‎ها برگزار می شود.

بی تردید مردم گلستان نیز از اتخاذ تصمیمات توسعه ای در بسکتبال راضی هستند و قطعاً هیچ گلستانی راضی به تضعیف این راهبرد نیست. چرا که قهرمانی در بالاترین سطح بسکتبال کشور و در حضور در قابت های آسیایی یک افتخار قابل اعتنا است. با این حال باید اذعان داشت ورزش گلستان در بسکتبال خلاصه نمی شود و حضور سایر ورزشکاران این استان در رده های بالای ملی و حتی بین المللی موید این مطلب است که جوانان مستعد سایر رشته های ورزشی در استان، نیز نیازمند دیده شدن و حمایت های مادی و معنوی هستند.

به عنوان مثال تیم فوتبال نوین کشاورز علی آباد کتول به عنوان تنها نماینده استان گلستان در مرحله دوم لیگ دسته سوم کشور، این روزها حال و روز خوبی ندارد و در حالی که سایر رقبای این تیم دست کم 50 درصد دستمزدشان را دریافت کرده اند، دریافتی بازیکنان این تیم حول و حوش 20 درصد است!

 

در سایر رشته های ورزشی و در سطوح و رده های پائین تر نیز بسیاری از ورزشکاران رشته های مختلف برای اعزام به مسابقات بین المللی یا حتی داخلی با مشکلات عدیده ای مواجه هستند که در مواقعی منجر به لغو اعزام ها نیز می شود.

بدون شک همراهی با بخش خصوصی در برخی مراودات مالی نظیر مالیات و عوارض و کاهش بروکراسی های اداری و ترغیب این بخش به حمایت از ورزش استان، اولین و سهل الوصول ترین گزینه در حمایت از ورزش استان است و در دنیا نیز این روند به عنوان یک راهبرد پذیرفته شده است. با این وجود باید اذعان به دلایل گوناگون اقتصادی و اجتماعی، حمایت گسترده بخش خصوصی از ورزش آنچنان که باید در استان جا نیفتاده است و برگزاری جلسات کارشناسی و برنامه ریزی در خصوص ترغیب بخش خصوصی به حمایت از ورزش و آسیب شناسی عدم رغبت صنایع  در حمایت جدی از ورزش مورد انتظار است. هر چند این امر مستلزم زمان و هماهنگی های گسترده ای است و تحقق آن در کوتاه مدت میسر نیست.

 

اما راهکار میانبر و کوتاه مدت برای توسعه جدی از ورزشکاران استان، احداث صندوق توسعه ورزش گلستان است. در واقع با هماهنگی استانداری می توان شرکت ها و کارخانه های تولیدی دولتی و خصوصی استان و سازمان های دارای درآمد نظیر شهرداری ها، ادارات بیمه، شرکت های تابعه نفت و گاز و ... را به پرداخت مبلغی به صورت ماهیانه به این صندوق مجاب نمود تا در مواقع اعزام تیم ها به مسابقات مختلف ورزشی، از موجودی این این صندوق هزینه شود.

بپذیریم توسعه استان با هماهنگی بین نهاد ها و ادارات میسر است و ورزش نقش اساسی و قابل اعتنا در این راهبرد دارد و ماحصل سرمایه گذاری در این حوزه، ترسیم آینده ای درخشان و توسعه محور برای استان است.

 پایان پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ