سرقتی ترسناک‌تر از قتل عمد در کرمانشاه

اقتصاد ایران: با سرقت سرب‌های اتاق رادیوگرافی بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه، این دستگاه که مورد نیاز بیماران سرطانی دو استان کرمانشاه و ایلام است به مدت سه هفته خاموش و بیماران سرطانی با تأخیر در درمان مواجه می‌شوند.

خبرگزاری فارس_کرمانشاه؛ پرستو چمنی، هفته گذشته خبری مبنی بر سرقت سرب‌های اتاق رادیوگرافی بیمارستان امام رضا (ع)، تنها دستگاه رایوتراپی دولتی استان‌های کرمانشاه و ایلام منتشر شد که جایی بس تأمل و تأسف دارد.

قباد محمدی، رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هشتم خردادماه در یک نشست خبری ماجرای سرقت سرب‌های را توضیح داد و گفت: در این رابطه پرونده قضایی آن در دادسرا تشکیل و افرادی نیز بازداشت شده‌اند.

*ماجرای پرغصه سرقت سرب‌های تنها اتاق رادیوتراپی دولتی بیماران کرمانشاه و ایلام

گویا این دستگاه که مورد نیاز بیماران سرطانی است در اردیبهشت‌ماه پس از اطلاع دانشگاه از ماجرای سرقت، به مدت سه هفته خاموش و بیماران سرطانی هم با تأخیر در درمان مواجه می‌شوند.

ماجرای سرقت سرب‌های اتاق رادیوگرافی بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه آنگونه در استان سر و صدا به پا کرده که آیت‌الله مصطفی علما، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه خواستار «قاطعیت» دستگاه قضایی در برخورد با مسببان سرقت بیمارستان امام رضا(ع) شد.

نماینده ولی فقیه در استان کرمانشاه گفت: لازم است دستگاه قضایی با قاطعیت در فقره سرقت بیمارستان امام رضا (ع)، مجرمانی را که اینگونه امنیت روانی جامعه را جریحه‌دار کرده‌اند مجازات کند و دانشگاه علوم پزشکی نیز برای آسیب‌دیدگان احتمالی این حادثه بی‌هیچ مضایقه وارد عمل شود و هر اقدام پزشکی لازم را بی فوت وقت به کار گیرد. مراتب توسط هر دو دستگاه به اطلاع مردم رسانده شود.

محمدطیب صحرایی استاندار کرمانشاه نیز پس از اطلاع از موضوع سرقت بخشی از دیواره‌ فوقانی دستگاه رادیوتراپی بیمارستان امام رضا(ع)، دستور پیگیری ویژه موضوع را به مسؤولان دانشگاه و مدیران مربوطه در استانداری صادر کرد. وی روز گذشته هم برای پیگیری میدانی این موضوع و بررسی آخرین وضعیت آن راهی بیمارستان امام رضا(ع) شد.

استاندار کرمانشاه در این بازدید جزییات حادثه را از مسؤولان دانشگاه، بخش پزشکی هسته‌ای، کادر درمان و متخصصان این حوزه جویا شد.

صحرایی همچنین خواستار ارائه اسناد دزیمتری‌های چند ماهه اخیر که برای بررسی احتمال نشت اشعه صورت گرفته، شد.

استاندار کرمانشاه با تاکید بر انتشار اسناد و مدارک موجود و اطلاع‌رسانی جزییات موضوع به افکار عمومی و کادر درمان بیمارستان امام رضا(ع)، تاکید کرد که سلامت و آرامش بیماران و کادر درمان استان خط قرمز استانداری است و در این زمینه هیچ ملاحظه‌ای در رسیدگی به خطا و مقصران احتمالی وجود نخواهد داشت.

صحرایی گفت: اگر خطا یا ترک فعل هر مدیری اثبات شود، بدون تردید پیگیری جدی خواهیم کرد.

استاندار کرمانشاه خواستار پیگیری قضایی برای برخورد قانونی با متهمان این اتفاق شد و یک تیم ویژه را مامور پیگیری مستمر تا رسیدن موضوع به نتیجه نهایی کرد.

بنا بر تأکیدات در راستای اطلاع‌رسانی جزییات موضوع به افکار عمومی و کادر درمان بیمارستان امام رضا(ع)، امروز نشست خبری با حضور قباد محمدی رییس دانشگاه، مجد مدیر پدافند غیرعامل استانداری، نیما رستم‌پور عضو هیأت علمی گروه فیزیک پزشکی، دکتر نصیری مدیرعامل و مدیر مجتمع بیمارستانی امام رضا (ع) با اصحاب رسانه برگزار شد.

در ابتدای توضیحاتی تخصصی بحث رایوتراپی بیمارستان امام رضا(ع) توسط دکتر نیما رستم‌پور عضو هیأت علمی و مدیر گروه فیزیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ارائه شد.

رستم‌پور اظهار کرد: اوایل اردیبهشت‌ماه گزارش سرقت قطعات سرب‌ها از سوی ریاست دانشگاه به اینجانب ارائه شد که بلافاصله دوزیمتری( سنجش میزان دُز نشتی) انجام شد که نشت اشعه بیش از حدمجاز و غیراستاندارد مشاهده شد.

وی ادامه داد: سرب‌های به سرقت رفته از سقف اتاق رادیوگرافی بود، طبیعتا نشتی اشعه هم از سقف رایوتراپی بود که این سقف زیر ورودی سطح ۲ بیمارستان بود. اقدامات حفاظتی همانند مسدود کردن ورودی بیمارستان و بخش در راستای امنیت روانی پرسنل و مراجعه‌کنندگان انجام شد و درمان‌های که اشعه به سمت بالا داشت را قطع کردیم.

 عضو هیأت علمی و مدیر گروه فیزیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: دستگاه رادیوتراپی قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه حول بیمار را دارد و در تمامی زوایا می‌تواند اشعه تابش کند، لذا هنگامی که اشعه به سمت پایین و جانبی انجام می‌شود هیچگونه نشتی نبود فقط در زاویه ۱۸۰ درجه که به سمت بالا، اشعه مشاهده شد که آن را حذف کردیم. با مشورت پزشک معالج بیماران و درمان‌های دیگری که با الکترون انجام می‌شود، برای بیماران انجام شد.

وی گفت: نشتی اشعه در طبقه بالا اتاق دستگاه رادیوتراپی هزار برابر کمتر از حد تعیین شده دُز برای افراد عادی جامعه است، در حد همین اشعه است که در طبیعت وجود دارد و امکان آسیب بیولوژیکی خیلی پایین است.

رستم‌پور اضافه کرد: در مهرماه ۱۴۰۱ مجوز کار با اشعه از سازمان انرژی اتمی برای بخش رادیوتراپی بیمارستان صادر شده و به صورت دوره‌ای توسط همکاران در بخش رادیوتراپی، این دوزیمتری محیطی انجام شده است.

وی تاریخ آخرین دوزیمتری انجام شده را بهمن‌ماه سال گذشته اعلام کرد و گفت: در اسفند و فروردین‌ماه هم دستگاه به علت نقص فنی غیرفعال بود و اوایل اردیبهشت‌ماه هم گزارش سرقت داده شد.

عضو هیأت علمی و مدیر گروه فیزیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: سرب‌کوبی‌های معمولا برای بخش‌های که با پرتو  و اشعه کار می‌کنند انجام می‌شود؛ کارهای حفاظتی معمولا یا با بتن و یا با ترکیب بتن و سرب انجام می‌شود؛ که با توجه به قدمت بیمارستان امام رضا(ع) برای اقدامات حفاظتی از ترکیب سرب و بتن استفاده شده که به دلیل سرقت سرب‌ها مقداری نشتی داریم که با جایگزین شدن سرب‌ها در صدد هستیم نشتی را به زیرحدمجاز برسانیم.

وی گفت: نگرانی‌های به وجود آمده در جامعه بیشتر به علت عدم آگاهی است، در رادیوتراپی از اشعه ایکس برای درمان استفاده می‌شود که یک موج الکترومغناطیسی با ماهیت نور مرئی‌ست و تنها فرکانس و طول موج آن متفاوت است، بنابراین وقتی دستگاه خاموش می‌شود همان لحظه اشعه قطع می‌شود و هیچ نشتی نداریم.

رستم‌پور اظهار کرد: شایعه آلودگی که ذهن مردم را درگیر کرده مربوط به آلودگی مواد رادیواکتیو است که در اینجا از اشعه ایکس صحبت می‌کنیم.

محمدی، رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در تکمیل صحبت‌های نیما رستم‌پور عضو هیأت علمی و مدیر گروه فیزیک پزشکی دانشگاه، اضافه کرد: این قضیه از نظر علمی و کارشناسی هیچ بحران علمی نبود که متأسفانه تبدیل به بحران رسانه‌ای شد.

وی ادامه داد: انفجار اتمی و هسته‌ای اصلا قابل مقایسه با دستگاه درمانی که اشعه ایکس به بیمار می‌تاباند، نیست. این دستگاه دُزی که به طبقه بالا می‌دهد از دُزی که مردم از طبیعت دریافت می‌کنند، کمتر است؛ بنابراین احتمال آسیب برای کسی که در معرض اشعه قرار گیرد وجود دارد ولی این احتمال قابل بررسی و ارزیابی نیست.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: ۶ طرف دستگاه به غیر از زمین سرب‌کوبی است دستگاه در تمام جهات درمان انجام می‌دهد؛ امکان دارد برای درمان بیماران اشعه به جهت راست، چپ، پشت، روبه‌رو، زمین و یا بالا تابیده شود. تنها برای ۱۰ درصد بیماران ما اشعه به بالا (سقف) تابیده می‌شود یعنی با عبور از بدن بیمار به سقف و نشت پیدا می‌کند که از این ۱۰ درصد هم تقریبا نصفی از آن‌ها اشعه با دُز بالا می‌گیرند.

وی افزود: در مجموع بیش از ۴ هزار سرب سفارش داده شده که تاکنون بیش از هزار تا به سقف اضافه شده و با دریافت سرب جدید بلافاصله در سقف چیده می‌شود، توسط اساتید نشت اشعه سنجیده و تا زمانی که به صفر برسد این سرب‌کوبی ادامه خواهد داشت.

محمدی سرقت سرب‌های اتاق رادیوگرافی بیمارستان امام رضا(ع) را جنایتی در حق بیماران سرطانی دانست، گفت: در حال حاضر دستگاه با سلامت کامل کار درمان بیماران را انجام می‌دهد، هیچگونه تهدیدی پرسنل و ارباب‌رجوع را تهدید نمی‌کند و افرادی که این سرقت را انجام داده تحت پیگرد قضایی قرار گرفته است.

مجد، مدیر پدافند غیرعامل استانداری کرمانشاه نیز در ادامه، گفت: کارهای نظارتی و بررسی‌ها طبق خبرهایی که به معاونت سیاسی- امنیتی استانداری و پدافند غیرعامل رسید، صورت گرفته است.

وی ادامه داد: با توجه به گزارشات متخصصین، مورد خاصی مشاهده نشده و صرفا یک‌سری ذهنیت‌های سبب واکنش‌هایی شده است.

مدیر پدافند غیرعامل استانداری کرمانشاه خاطرنشان کرد: روز گذشته استاندار و معاونت سیاسی از تمامی بخش‌ها بازدید و با دانشجویان گفت‌وگو کردند و قول دادند با مسببان این ماجرا که در درجه اول سارقان هستند برخورد جدی صورت گیرد چون در خدمات‌دهی به بیماران اخلال ایجاد شده و جانشان به خطر افتاده است.

وی اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی قسمتی از بیمارستان که در معرض تهدید اشعه بوده تعطیل کرده تا کسی آسیب نبیند.

مجد اظهار کرد: شورای تأمین و استانداری با جدیت پیگیری این قضیه هستند، تعدادی از مسببان (۲ نفر) طریق دستگاه امنیتی بازداشت شده و توسط دستگاه قضایی حتما برخوردی قاطع خواهد شد تا برای دیگران عبرتی شود.

مجتمع بیمارستانی امام رضا(ع) شهر کرمانشاه ۷۷۳ تخت فعال دارد که تقریبا در تمامی قسمت‌های تخصصی و فوق‌تخصصی به بیماران خدمات‌رسانی دارد؛ این مجتمع علاوه بر دارا بودن بیمارستان امام رضا(ع)، بیمارستان گلستان و بیمارستان بهارستان را نیز در خود جا داده است، با توجه به موقعیت استان کرمانشاه در غرب کشور و بحث توریسم درمانی، ضرورت دارد با مقصرین این فاجعه به صورت جدی برخورد شود.

پایان پیام/پ

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ