امام خمینی(ره) از شعر برای بیان حقایق و ظرایف عرفانی بهره می برد

اقتصاد ایران: تبریز- نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: امام خمینی (ره) از شعر نه به عنوان هدف بلکه به عنوان فرصتی برای بیان حقایق و ظرایف عرفانی بهره می برد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم در شب شعر «در سوگ آفتاب» که به مناسبت ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران امام خمینی (ره) و با حضور شعرا و ادبا برگزار شد با قرائت ابیاتی از اشعار امام (ره) اظهار کرد: پس از ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران و انتشار یکی از اشعار ایشان مردم برای اولین بار با یکی دیگر از ابعاد شخصیتی امام که شعر و شاعری است آشنا شدند. انتشار این غزل عرفانی جامعه‌ی ادبی و ارادتمندان امام (ره) را به شدت به وجد آورد، به نحوی که اقبال و استقبال از این غزل بیش از حد تصور بود و شاعران بسیاری به استقبال از این شعر، ابیاتی را سرودند.

وی افزود: حضرت امام خمینی (ره) از میان تمام شاعران به حافظ و سعدی دو شاعر بزرگ ایران ارادتی خاص داشت و نشانه این ارادت اشعاری است که در استقبال از غزلیات این دو شاعر بزرگ سروده است.

آل هاشم تصریح کرد: با یک مرور اجمالی در اشعار امام (ره) اهالی ادب درمی یابند که اشعار ایشان عرفانی و معنوی است و ذهن و زبان امام (ره) در عرصه شعر و شاعری متأثر از شاعران سبک عراقی بخصوص سنایی، عطار، مولانا، سعدی و حافظ است.

نماینده ولی فقیه در استان گفت: عرفان متجلی در سروده‌های امام رضوان الله اسلامی، بیدارگرانه و مبتنی بر آموزه‌های وحیانی و قرآنی است که انسان را به صراط مستقیم، توحید و رستگاری هدایت می‌کند.

وی تاکید کرد: شعر برای امام خمینی (ره) دریچه‌ای بود که می‌توانست از آن به عالم و آدم بنگرد و یا تماشاگران را از این دریچه به دنیای عرفانی راه دهد. شعر امام بازترین پنجره به دنیای عرفانی وی است وایشان در نثر و نطق مفاهیم و مسائل عرفانی را بسیار مطرح کرده‌اند.

امام جمعه تبریز گفت: شعر زبانی با ظرفیت و توانا برای بازگویی مفاهیم عالی عرفانی بوده و ایشان این قابلیت را به استخدام بیان یافته‌های اشراقی گرفته بودند و شعر برای امام قالب خوبی برای بازگویی مفاهیم بلند شهودی تلقی می‌شد.

وی افزود: مهمترین منبع شعر امام (ره) شخصیت ایشان است و در این راستا نباید فقط به کتب اصطلاحات مراجعه کنیم بلکه باید به این سمت دریچه‌ای بگشاییم و شخصیت جامع الاطراف ایشان را ببینیم و شعر امام را خوب درک کنیم و در این میان کسانی در کسب عرفان امام موفق تر خواهند بود که خود ملتزم به عرفان عملی باشند و دستی و دلی گداخته از عرفان در جیب و جان داشته باشند.

آل هاشم خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) از شعر نه به عنوان هدف بلکه به عنوان فرصتی برای بیان حقایق و ظرایف عرفانی بهره می‌برد.

وی در ادامه به آئین رونمایی از کتاب خوشنویسی شده اشعار امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: کاری که این هنرمند خوشنویس انجام داده بار دیگر ثابت می‌کند که ادبیات و خوشنویسی از دیرباز با هم عجین هستند و تعامل بین هنرمندان خوشنویس و شعر در اعتلا و بسط و گسترش این دو هنر بسیار تأثیرگذار بوده است و به عبارتی شعر را می‌توان یکی از بهترین مظهرهای خوشنویسی دانست و ارتباط ادبیات و شعر یک ارتباط دوسویه و هم افزاست.

در این آئین همچنین دکتر ابراهیم اقبالی از اساتید ادبیات استان به شرح و بررسی اشعار امام خمینی (ره) پرداخته و مطالبی را پیرامون اشعار ایشان ارائه کرد.

در ادامه چند تن از شعرا به قرائت اشعار خود با محوریت ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران پرداختند و از دیوان اشعار امام (ره) که با مقدمه دکتر محمدعلی کی نژاد و توسط استاد جمال عباس زاده هنرمند خوشنویس استان تحریر شده است رونمایی شد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ