پاسخ به شبهاتی در خصوص مکتب امام خمینی(ره)

اقتصاد ایران: اصفهان- حاکمیت دینی در تمام عرصه‌های مختلف جامعه و حتی برای اقتصاد هم مبانی دارد و این درست نقطه مقابل شبهات مطرح شده در مورد مکتب خمینی(ره) است.

به گزارش خبرنگار مهر، امروزه در بین جوانان و نسل جدید شبهاتی در خصوص مبانی و دیدگاه امام خمینی (ره) مطرح است که شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های غربی در دامن زدن به این شبهات نقش بسیاری دارند و یکی از آنها مبانی اقتصادی امام خمینی (ره) و داشتن برنامه برای اداره اقتصادی این مملکت است. در واقع باید این نکته را متذکر شد که تئوریسین‌های اقتصادی جهان نیز تنها به بیان اصولی اساسی بسنده می‌کنند و ریز جزئیات و قوانین را به اهل آن می‌سپارند و این درست همان کاری است که امام (ره) بر اساس مبانی اقتصادی اسلامی که در دین و قرآن ذکر شده، اصولی را تعریف کردند. از طرف دیگر امام (ره) درست نقطه مقابل تفکر غربی و کاپیتالیسم و سکولاریسم ایستاد و بر پایه برنامه جامع دین، به دنبال نهادینه کردن دین در عرصه‌های مختلف جامعه بود. برای پاسخ به این شبهه حجت الاسلام سید روح الله فیاض، استاد دانشگاه اصفهان و امام جمعه شمال شهر اصفهان در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در ابتدا برای مشخص شدن اهمیت کار امام (ره) باید تحلیلی تاریخی از شرایطی که منتهی به انقلاب شد به رهبری امام (ره) انجام شود که در اصل متوجه شویم انقلاب برای چه چیزی رخ داد و چه برنامه‌ای برای زندگی بشری داشته است.

وی افزود: بخشی از شبهاتی که درباره انقلاب و تئوری امام خمینی (ره) برای انقلاب مطرح است، به نقش اجتماعی دین بر می‌گردد. زیرا انقلاب به رهبری امام (ره) زمانی رخ داد که ما در دنیا سیطره سکولاریسم را داشتیم.

حجت السلام فیاض با بیان اینکه در واقع بعد از رنسانس در غرب دین از سیاست جدا و به عنوان یک مدل در دنیا الگو دهی شد، گفت: در این زمانه امام انقلابی را رقم زدند که مقابل سکولاریسم بود و از آنجایی که سکولاریسم معتقد است که دین صلاحیت اداره جامعه را ندارد و خود انسان‌ها می‌توانند یک جامعه را اداره کنند، این نقطه دقیق جایی است که در مقابل آن امام (ره) انقلاب را رقم زدند که اتفاقاً دین تنها مرجع صالح اداره جامعه انسانی است و برنامه برای حرکت به سمت صلاحیت و رستگاری آن دارد.

وی معتقد است که همین موضوع باعث شد که انقلاب ایران و یا شخصیت امام (ره) فرامرزی شود و امامی که نگاهش حاکمیت دین بر عرصه‌های مختلف روابط اجتماعی، سیاست، اقتصادی، فرهنگ و آموزش بود درست نقطه مقابل نگاه سکولاریسم برای حذف دین قرار گرفت.

این استاد دانشگاه و امام جمعه شمال شهر اصفهان خاطر نشان کرد: دین عملاً در حوزه اقتصاد به صورت جزئیات و ریز قوانین اقتصادی بحثی ندارد بلکه اصول و مبانی اقتصاد را مطرح و آن هم در قرآن ذکر شده و دین برای اقتصاد برنامه داشته و امام (ره) کاملاً بر آنها آگاه بود و این برای رد شبهه‌ای که می‌گویند امام (ره) برنامه اقتصادی نداشت کافی است.

وی ادامه داد: برای نمونه در اقتصاد اسلامی یکی از مبانی، عدالت محوری است و توزیع ثروت در آن باید عادلانه باشد و آن نقطه مقابل کاپیتالیسم قرار دارد و دیدگاه آنها این است که کانون ثروت و عمده ثروت باید در اختیار یک عده خاص باشد. در حالی که نظریه اقتصاد اسلامی بر مبنای مردم محوری نهادینه شده است و مردم محور اصلی تولید ثروت و اقتصاد هستند و این مبنا از زمان پیامبر اکرم (ره) و دوره‌های مختلف تاریخی حکفرما بوده و اصلی پذیرفته شده است.

حجت الاسلام فیاض اقتصاد اسلامی را مردم محور دانست و افزود: حاکمیت باید نظارت و حمایت کند و چالش‌های آنها را برطرف کند و از طرف دیگر رفاه محوری و تولید ثروت از دیگر محورهای اقتصاد اسلامی قرار دارد و مبنای اقتصادی اسلامی اصلاً دنیا گریز نیست و زندگی و معیشت سخت را همانطور که مرتاض‌ها و صوفیان بیان می‌کنند تعریف نمی‌کند، بنابراین اصل اقتصاد اسلامی این است که مردم باید رفاه اجتماعی و اقتصادی داشته باشند و مقدمات یک زندگی بدون سختی را باید برای آنها فراهم کرد. رفاه، عدالت، اخلاق، نقش و حضور پررنگ مردم و … جز مبانی اقتصادی اسلامی و حتی اندیشه امام (ره) است.

وی خاطر نشان کرد: ریز موضوعات قرار نیست بیان شود و در دنیا نیز تئوریسین‌های اقتصادی به بیان اصول بسنده می‌کنند همانطور که امام (ره) اصولی را در راستای اقتصاد اسلامی مطرح کردند.

این استاد دانشگاه و امام جمعه گفت: جوانان امروزه بیان می‌کنند که چرا امام (ره) حکومت دینی بنا کرد و دین را در سیاست دخالت داد و این دیدگاه نشأت گرفته از سیطره اومانیسم و سکولاریسم است که دین را از فرهنگ و.. جدا کنند و طوری صحبت می‌کنند که دین نبوده و بعد امام دخالت داده است، دینی که از اول عهده دار اداره اجتماعی بوده و اکنون به دنبال آن هستند که حضور آن را در ابعاد مختلف حذف کنند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ