تبریک مقام‌های آمریکا و انگلیس به اردوغان

اقتصاد ایران: رئیس جمهور و وزیر خارجه آمریکا، و نخست‌وزیر انگلیس در پیام‌هایی جداگانه، پیروزی «رجب طیب اردوغان» در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه را تبریک گفته و بر تقویت همکاری‌های دوجانبه تاکید کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، باوجود چند هفته اتهام‌زنی مقام‌های دولت «رجب طیب اردوغان» به آمریکا درباره دخالت در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، واشنگتن اما پیروزی اردوغان در دور دوم انتخابات را تبریک گفت.

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا بامداد دوشنبه در صفحه توئیتر خود نوشت: «انتخاب مجدد رجب طیب اردوغان به‌عنوان رئیس جمهور ترکیه را تبریک می‌گویم. من مشتاقانه منتظر ادامه همکاری به عنوان متحدان ناتو در مورد مسائل دوجانبه و چالش‌های مشترک جهانی هستم».

این در حالی است که اردوغان پیشتر ادعا کرده بود که بایدن به افراد خود در ترکیه دستور داده برای شکست او در انتخابات و سرنگون کردن دولتش فعال شوند.

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا نیز گفت: «به رئیس جمهور اردوغان برای انتخاب مجدد و به رأی‌دهندگان ترکیه بابت مشارکت بالا که نشان‌دهنده یک سنت دموکراتیک قدیمی است، تبریک می‌گویم».

بلینکن در صفحه توئیتر خود نوشت: «ترکیه متحد و شریک ارزشمند در ناتو است. من مشتاقانه منتظر ادامه همکاری ما با دولت انتخاب شده توسط مردم ترکیه هستم».

با این حال، «سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه نیز پیشتر مدعی شده بود که آمریکا از طریق انتخابات ریاست جمهوری در این کشور قصد دارد کاری را که با کودتای نافرجام ۲۰۱۶ نتوانست انجام دهد، به سرانجام برساند و اردوغان را از قدرت کنار بزند.

بعد از بایدن و بلینکن، نوبت به «ریشی سوناک» نخست‌وزیر انگلیس رسید تا او هم پیروزی اردوغان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه و تمدید حضور او در این سمت به مدت ۵ سال دیگر را تبریک بگوید.

سوناک نیز در صفحه توئیتر خود نوشت: «به اردوغان تبریک می‌گویم. مشتاقانه منتظر تداوم همکاری قوی بین کشورهایمان، از افزایش تجارت گرفته تا مقابله با تهدیدهای امنیتی به‌عنوان متحدان ناتو، هستم».

شامگاه یکشنبه بود که شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد پس از شمارش ۹۸.۰۶ درصد آرا دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، اردوغان توانست ۵۲.۱۲ درصد آرا و «کمال قلیچدار اوغلو» رقیب وی ۴۷.۸۸ درصد آرا را بدست بیاورد.

اردوغان نیز بامداد دوشنبه طی سخنرانی در جمع هواداران خود مقابل کاخ ریاست جمهوری در آنکارا، با بیان اینکه در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه تمام ۸۵ میلیون مردم این کشور پیروز شدند، خواستار کنار گذاشتن اختلافات سیاسی و اتحاد شد. (جزئیات بیشتر)

پایان پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ