نقشه راه بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها تدوین واجرایی می‌شود

اقتصاد ایران: سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ضمن مروری بر مهم‌ترین فعالیت‌های انجام شده آن مرکز در سال گذشته به تشریح فعالیت‌های پیش‌رو پرداخت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمدحیدری سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تبریک سال جدید ضمن مروری بر مهم‌ترین فعالیت‌های انجام شده آن مرکز در سال گذشته به تشریح فعالیت‌های پیش‌رو پرداخت.

سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در تشریح مهمترین برنامه‌های سال جدید آن مرکز در حوزه‌های مرتبط اعلام کرد: موضوع کاهش و مصرف بهینه انرژی در ساختمان‌های جدیدالاحداث و ارائه تمهیداتی برای کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌های موجود، راه‌اندازی سامانه پایش انرژی و اجرای مصالح ساختمانی سیمان آمیخته در اجرای طرح نهضت ملی مسکن از مهمترین کارهایی است که در سال جدید در برنامه مرکز تحقیقات قرار دارد.

اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی در ساختمان‌های عمومی

حیدری با اشاره به اینکه هم اینک حدود ۴۰ درصد انرژی در کشور در حوزه ساختمان صرف می‌شود، گفت: با توجه به مشکلاتی که در حوزه تأمین انرژی در کشور وجود دارد، اجرایی شدن مبحث ۱۹ مقررات ملی و کنترل ساختمان (بهینه‌سازی مصرف انرژی) در ساختمان‌های جدید در دستورکار است. مقرر است تا در همکاری با سازمان نظام مهندسی ساختمان این مبحث عملیاتی و اجرایی شود.

وی افزود: در خصوص اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی و کنترل ساختمان در ساختمان‌های موجود نیز در تلاش هستیم تا در همکاری با سازمان نظام مهندسی ساختمان مجموعه ضوابط و آیین‌نامه‌هایی برای عایق‌بندری جداره داخلی ساختمان‌ها برای ذخیره انرژی تدوین و لازم الاجرا شود.

پیش‌بینی مصرف بهینه انرژی در ساختمان‌ها در لایحه بودجه ۱۴۰۲

حیدری تصریح کرد: موضوع بهینه سازی مصرف انرژی ابتدا در ساختمان‌های عمومی اجرایی و عملیاتی خواهد شد. در لایحه برنامه هفتم توسعه نیز موضوع مصرف بهینه انرژی در ساختمان‌های با احکامی توسط سازمان برنامه و بودجه پیش‌بینی شده است که چنانچه عملیاتی شود تحولی را در حوزه مصرف انرژی در کشور منجر خواهد شد.

پیگیری راه‌اندازی سامانه پایش انرژی

سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی همچنین از پیگیری راه‌اندازی سامانه پایش انرژی در سال جدید توسط مرکز خبر داد.

به گفته وی، راه‌اندازی سامانه پایش انرژی از سال‌های گذشته در همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت راه و شهرسازی و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی پیش‌بینی و مقرر شده بود تا با راه‌اندازی آن تمامی اطلاعات مصرف انرژی طی یک پروسه در سامانه بارگذاری و سپس آنالیز شود و خروجی آن منجر به راهکارهای بهبود مصرف انرژی در ساختمان‌ها شود.

حیدری افزود: به دلیل مشکلات عدم تأمین اعتبار راه‌اندازی سامانه پایش انرژی که بخش ابتدایی آن انجام شده با کندی مواجه شده است که در تلاش هستیم تا در سال جدید موضوع با جدیت دنبال و تا حصول به نتیجه پیگیری شود.

نقشه راه تولید و فرهنگ مصرف سیمان آمیخته برای بهینه سازی مصرف انرژی تدوین می‌شود

وی تولید سیمان آمیخته را از دیگر موضوعات مهم سال جدید مرکز تحقیقات برشمرد و توضیح داد: در موضوع بهینه‌سازی مصرف انرژی، موضوع تولید و رواج استفاده از سیمان آمیخته نیز در دستور کار مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی قرار دارد. در این باره نشست‌هایی با انجمن تولیدکنندگان سیمان برگزار شده و نقشه راهی در حال تدوین است.

حیدری تصریح کرد: در تلاش هستیم تا با تدوین این نقشه راه موضوع تولید و مصرف سیمان‌های آمیخته در کشور که می‌تواند کمک قابل توجهی به کاهش مصرف انرژی، بهبود کیفیت محیط‌زیست و دوام بالای محصولات ساختمانی داشته باشید را ترویج کنیم و از این مزیت در اجرای طرح نهضت ملی مسکن بهره ببریم.

سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بخشی از مهمترین فعالیت‌های انجام شده در سال گذشته را شامل ارتباط مؤثر با شرکت‌ها، سازمان‌ها و معاونت‌های زیرمجموعه وزارتخانه و ارزیابی پروژه‌های مساله محور عنوان کرد و گفت: موضوع شورای پژوهش و فناوری با تشکیل جلساتی که موافقت وزیر راه و شهرسازی را به دنبال داشته بخشی از فعالیت‌های مرکز به شمار می‌رود که قطعاً با تداوم آن در سال جدید شاهد دستاوردهای خوبی در این حوزه خواهیم بود.

حیدری تمدید و صدور گواهینامه‌های فنی را از دیگر اقدامات مرکز در سال گذشته عنوان کرد و بر تداوم آن در سال جدید تاکید کرد.

تدوین ۱۰ آئین‌نامه در سال ۱۴۰۱

به گفته وی، مرکز در سال گذشته در حوزه فناوری‌های نوین ساختمانی برای ۱۲ فناوری نوین تاییدیه فنی صادر کرد. در حوزه ضوابط و آئین‌نامه‌ها نیز ۱۰ مورد آئین نامه و ضابطه تدوین شد.

صدور ۱۶۵ گواهینامه فنی جدید و تمدید ۴۸۰ گواهینامه

حیدری از چاپ ۶۲ نشریه و تکمیل و تحویل ۹۰ طرح مطالعاتی و برگزاری ۱۲۸ دوره آموزشی خبر داد و افزود: مرکز در خصوص کیفی‌سازی مصالح ساختمانی حدود ۴۸۰ گواهینامه فنی را ارزیابی و تمدید و ۱۶۵ گواهینامه فنی جدید صادر کرد.

انجام مطالعات فرونشست برای ۱۰ پروژه در مدهای حمل و نقل و مسکن و شهرسازی

وی همچنین انجام مطالعات فرونشستی و تعیین حرایم گسلی را از دیگر فعالیت‌های مرکز در سال گذشته عنوان کرد و افزود: در حوزه مطالعات فرونشست تاکنون بیش از ۱۰ عنوان پروژه مطالعاتی در سال ۱۴۰۱ انجام شد. بررسی رخداد سیل و فرونشست اراضی در برخی فرودگاه‌های کشور که شامل ۹ فرودگاه مهم کشور و راهکارها نیز به مسئولان مربوطه جهت اجرای تمهیدات نظر کارشناسی ارائه شده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ