خاندوزی: مولدسازی در یک اتاق شیشه‌ای انجام خواهد شد/ رونمایی از سامانه مولدسازی دارایی‌هایی دولت در 22 بهمن

اقتصاد ایران: وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه مولدسازی و اجرای قانون در یک اتاق شیشه‌ای و پیش چشم ۸۵ میلیون نفر انجام خواهد شد گفت:‌ مصونیت هیأت عالی واگذاری در قبال تصمیمات است اما اگر آیین‌نامه را رعایت نکنند یا مرتکب فساد شوند، مصونیت نخواهند داشت.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی و سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری خود که صبح امروز سه‌شنبه 18 بهمن برگزار شد، با اشاره به اینکه ۹۸۰ قاعده اضافی و سلیقه‌ای دستگاه‌ها به تازگی از فرآیند صدور مجوزها حذف شد، بیان کرد: حدود ۲۳۰ هزار کار آفرین توانسته‌اند بدون حضور در دستگاه و ارگانی از درگاه ملی ثبت ملی مجوزها مجوز کسب و کار خود را دریافت کنند.

سخنگوی اقتصادی دولت اضافه کرد: تعداد زیادی قاعده غیرضروری دیگر هم در فرآیند صدور مجوزها وجود دارند که به دلیل داشتن پشتوانه قانونی، لایحه‌ای را برای حذف آن‌ها تهیه کرده‌ایم.

خاندوزی در مورد آخرین وضعیت نرخ بیکاری نیز اظهار کرد: نرخ بیکاری مردان ۰/۶ درصد و نرخ بیکاری زنان ۱/۵ درصد نسبت به ۷ درصد کاهش پیدا کرده است. نرخ بیکاری جوانان 15 تا 29 سال از 23.6 درصد به 19.2 درصد و نرخ بیکاری جوانان 15 تا 35 سال از 16.1 درصد به 14.8 درصد کاهش یافته است.

وی افزود: خالص اشتغال در این فصل نسبت به فصل مشابه سال قبل 535 هزار نفر افزایش یافته و به 24 میلیون و 70 هزار نفر رسیده است. باوجود افزایش 0.1 درصدی نرخ مشارکت اقتصادی نرخ بیکاری به رقم بی سابقه 8.2 درصد کاهش یافته است که این میزان اشتغال 757 هزار نفر بیشتر از سال 1396 یعنی سال قبل از تحریم ها است.

سخنگوی اقتصادی دولت خاطرنشان کرد: در پاییز 1401 میزان اشتغال در بخش صنعت با 2 درصد افزایش نسبت به فصل مشابه سال قبل به 8 میلیون و 329 هزار نفر بالغ شده که 666 هزار نفر بیشتر از میزان اشتغال در بخش صنعت در سال 1396 است و تعداد افراد شاغل در بخش صنعت بالاترین رقم در طول چند دهه اخیر است.

خاندوزی بیان کرد: در بخش خدمات هم میزان اشتغال با 552 هزار نفر رشد نسبت به پاییز سال گذشته به 12 میلیون و 290 هزار نفر افزایش یافته که هیچگاه در اقتصاد ایران، بخش خدمات این تعداد فرصت شغلی نداشته است.

وی در بخش دیگری از سخنان‌اش در این نشست خبری خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم در عمل به وعده خود، به عنوان اولین گام فاز دوم طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان، کمک هزینه نانوایان در سراسر کشور را از شب گذشته به دو برابر افزایش داد. ان‌شاءالله طی ماه جاری به تدریج شناورسازی سهمیه آرد نانوایی‌ها نیز به اجرا در خواهد آمد، یعنی محدودیت سهمیه آرد هر نانوایی برداشته می‌شود و هر نانوایی هر میزان آردی که تبدیل به نان کرده و به مردم بفروشد؛ به علاوه درصدی بیشتر، می‌تواند برای دوره بعد آرد یارانه‌ای دریافت کند.

سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه یارانه نان حذف نخواهد شد و هیچگونه محدودیتی برای خرید مردم ایجاد نخواهد شد، گفت: میزان یارانه نان از 70 هزار میلیارد تومان در قانون بودجه امسال به 105 هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه 1402 افزایش یافته است.

وی در مورد جزئیات حمایت‌های مالی دولت از زلزله زدگان خوی گفت: 3500 میلیارد تومان اعتبار در قالب کمک‌های بلاعوض و تسهیلات قرض‌الحسنه برای بازسازی منازل و حمایت‌های مالی از زلزله زدگان خوی اختصاص یافت. همچنین مقرر شد برای ساخت منازلی که به طور کامل تخریب شده‌اند، 60 میلیون تومان وام بلاعوض پرداخت شود.

خاندوزی افزود: اگر این واحدهای تخریب شده در مناطق شهری باشند علاوه بر کمک بلاعوض، 300 میلیون تومان هم وام قرض الحسنه می‌گیرند و اگر در مناطق روستایی باشند، علاوه بر کمک بلاعوض، 250 میلیون تومان وام قرض الحسنه دریافت خواهند کرد.

سخنگوی اقتصادی دولت ادامه داد: در مورد واحدهایی که نیاز به تعمیر دارند هم 30 میلیون تومان وام بلاعوض پرداخت خواهد شد. برای بازسای واحدهای دامی هم به هر واحد 20 میلیون تومان کمک بلاعوض و 30 میلیون تومان وام قرض الحسنه پرداخت می‌شود. همه این وام‌ها به مدت 6 ماه امهال می‌شود، یعنی پرداخت اقساط، شش ماه پس از پرداخت آغاز خواهد شد.

خاندوزی در ادامه این نشست با بیان اینکه هیچ احدی در تخلف و فساد مصونیت ندارد، گفت: مصونیت هیأت عالی واگذاری در قبال تصمیمات است اما اگر آیین‌نامه را رعایت نکنند یا مرتکب فساد شوند، مصونیت نخواهند داشت. مولدسازی و اجرای قانون در یک اتاق شیشه‌ای و پیش چشم ۸۵ میلیون نفر انجام خواهد شد.

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص مولدسازی اظهار کرد: در متن آیین‌نامه هیات مولدسازی برای بخشی از هزینه‌های اجرایی، فرهنگ‌سازی عمومی، مزایده‌ها و اطلاع‌رسانی بودجه‌ای درصدی در نظر گرفته شده تا نیازمند تخصیص بودجه از سازمان برنامه و بودجه نباشیم.

وی افزود: باید حداقل 50 درصد فروش‌ها صرف پروژه‌های عمرانی شود و همه تهاترها، پروژه‌های بهداشت و درمان و آموزش و پرورش باید صرف طرح‌های عمرانی شود. پیشنهاد دولت برای بودجه سال بعد درباره اجازه‌ی 50 درصد باقیمانده این است که تمام مواردی که به فروش می‌رسد، صرف پروژه‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری شود. ما خواستیم با این اجازه، از دارایی‌های راکد کشور استفاده کنیم تا پروژه‌های نیمه تمام را راه بیندازیم.

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه گفته می‌شود اعضای هیات ویژه مولدسازی از تخصص کافی برای این کار برخوردار نیستند، گفت: در آیین‌نامه مصوبه مولدسازی آمده است فرآیندها باید از طریق تیم‌هایی از کارشناسان رسمی صورت بگیرد.

وی افزود: پیش از آنکه در عمل واگذاری نهایی انجام شود، از طریق مکانیزم شفافیت به اطلاع خود مردم خواهد رسید. اگر در واگذاری‌های گذشته هم این روند را اجرا می‌کردیم با مشکلات عدیده فعلی روبرو نبودیم. این هیات ویژه از این تجربه استفاده کرد و از سامانه عملیاتی این هیات 22 بهمن رونمایی خواهد شد.

وی خبر داد: از ابتدای دی تا ۱۵ بهمن ماه ۶/۲ میلیارد دلار عرضه در سامانه نیما انجام شده است که از مبلغ مذکور، ۱/۲ میلیارد دلار ارز حوزه نفتی ، ۱/۷ میلیارد دلار ارز پتروشیمی ها و ۳/۳ میلیارد دلار ارز صادرکنندگان بوده است؛ میانگین قیمت در مدت مذکور حول و‌حوش ۲۸۵۰۰ بوده است.

سخنگوی اقتصادی دولت بیان کرد: در حوزه تأمین اسکناس ارز هم در بازار متشکل ارزی ۳۲۰ میلیون دلار اسکناس برای مصارف دانشجویی، درمانی و ... عرضه شده است. دولت تلاش دارد با تداوم ساخت و ساز و افزایش عرضه مسکن در قالب طرح نهضت ملی فشار تقاضا بر بازار اجاره را کاهش دهد. همچنین عرضه زمین دولتی 99 ساله نیز ادامه خواهد یافت.

سخنگوی اقتصادی دولت خاطرنشان کرد: در یکسال اخیر 24 هزار هکتار زمین دولتی در قالب شهرک‌های مسکونی به شهرها الحاق شده که اثر مثبتی بر کنترل قیمت مسکن خواهد گذاشت.

وی با بیان اینکه برای مقابله با سفته بازی پیگیر تصویب مالیات بر عایدی نیز هستیم، گفت: همچنین برای ساماندهی مشاوران املاک هم طرح‌هایی در حال نهایی شدن است که بزودی اعلام می‌شود.

خاندوزی در مورد دستورالعمل خودرویی شورای رقابت اظهار کرد: جزئیات دستورالعمل شورای رقابت در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا کمک کننده نبود و در حال رایزنی با مراجع قانونی هستیم. براساس مصوبه کمیسیون تلفیق‌ساز و کار بورس کالا همچنان مورد استفاده قرار خواهد گرفت اما این مصوبه نیاز به تصویب در صحن مجلس دارد.

سخنگوی اقتصادی دولت در مورد عرضه اقلام اساسی مردم بیان کرد: در طرح از فجر تا فطر که از 12 بهمن آغاز شده است، 34 قلم کالا با هدف بازار شب عید و ماه مبارک رمضان در همه فروشگاه‌های زنجیره‌ای با درصدی تخفیف به مردم عرضه خواهد شد.

وی اضافه کرد: طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی در زمینه تامین کالاهای اساسی همه پشتیبانی لازم انجام شده، به طوری که 2 میلیون تن برنج، 350 هزارتن روغن و شکر، گوشت مرغ و گوشت قرمز گرم و منجمد توزیع خواهد شد.

وی درمورد افزایش یارانه در سال آینده نیز بیان کرد: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ درخصوص پرداخت یارانه‌ها هیچ افزایشی پیش بینی نشده است بنابراین تا زمانی که لایحه مبنا قرار بگیرد در سال آینده شاهد افزایش یارانه ها نخواهیم بود اما درخصوص اینکه کالابرگ به قیمت‌های سال گذشته باید به این نکته توجه داشته باشیم که ما در آستانه پایان سال ۱۴۰۱ هستیم و حکم کالابرگ الکترونیک مصوب قانون بودجه سال ۱۴۰۱ بوده است. باید ببینیم در قانون بودجه سال آینده چنین حکمی تکرار خواهد شد یا خیر.

خاندوزی با بیان اینکه پیش‌بینی تورم سال آینده را باید به بعد از تصویب بودجه موکول کنیم، اظهار کرد: درخصوص رشد اقتصادی و تورم در سال ۱۴۰۱، بررسی مراکز رسمی نشان می‌دهد، رشد اقتصادی کشور در سال جاری ۴ درصد خواهد بود و نرخ تورم تا پایان سال در حوالی ۴۵ درصد قرار می‌گیرد.

پایان پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ