ایرانی ترین پالایشگاه پارس جنوبی راه اندازی می شود

اقتصاد ایران: مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران  گفت: برنامه ریزی شده تا سال ۱۴۰۸ تولید گاز کشور ۵۰۰ میلیون متر مکعب اضافه شود که ۱۲۰ میلیون متر مکعب از این میزان مربوط به توسعه میدان گازی کیش است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت ملی نفت ایران، محسن خجسته مهر، شامگاه دوشنبه، ۱۷ بهمن ماه با حضور در برنامه "صف اول" شبکه خبر سیما به دستاوردهای شرکت ملی نفت اشاره کرد و افزود: بلوغ صنعت نفت و شرکت ملی نفت ایران تقریباً از بعد از انقلاب اسلامی شروع شده است. ۶۵ درصد تولید تجمعی مربوط به بعد از انقلاب است که هم اکتشاف جدید رقم خورده، هم توسعه و هم تولید و زنجیره تأمین ساخت کالا نیز اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: اکنون ۴۰۰ مخزن نفتی و گازی داریم. بیش از یک میلیارد متر مکعب در روز تولید گاز در کشور داریم که حاصل بلوغ و تکامل صنعت نفت ایران بعد از انقلاب است. در تاریخ صنعت نفت قبل از انقلاب، کارشناسی و مدیریت نقشی نداشت. امروز در چهل و چهارمین سال پیروزی انقلاب اسلامی صنعت نفت استقلال یافته و توانمند داریم. در ساخت، نصب، راه اندازی، بهره برداری و تولید، توانمندی داخلی داریم و حتی پروژه‌های فراسرزمینی هم اجرا می‌کنیم.

خجسته مهر با بیان اینکه میدان گازی کیش از میادین بزرگ گازی کشور بعد از پارس جنوبی است، ادامه داد: این میدان با وسعت ۷۷۵ کیلومتر مربع که در عمق ۳ کیلومتری خلیج فارس قرار دارد. قرارداد فاز اول توسعه این میدان را منعقد کرده‌ایم که بر اساس آن ۲۸ میلیون متر مکعب گاز و ۱۱ هزار بشکه میعانات گازی تولید و به عسلویه منتقل می‌شود.

*استقرار دو دکل حفاری در میدان کیش

معاون وزیر نفت افزود: دو دکل شرکت ملی حفاری در میدان کیش مستقر است که بزودی کار حفاری را آغاز می‌کند و ما بسرعت قرارداد فاز اول آن را تنفیذ کردیم و کار معطل شرایط تحریم و…نماند.

وی تصریح کرد: با توجه به مصارف رو به رشد گاز در کشور تصمیم سریع برای توسعه این میدان گرفتیم که طی ۱۴ ماه با سرمایه گذاری ۹۰۰ میلیون دلاری، ۲۸ میلیون متر مکعب به شبکه سراسری گاز تزریق می‌شود.

خجسته مهر افزود: توسعه میدان گازی کیش در ۴ فاز انجام می‌شود که به موجب آن روزانه ۱۲۰ میلیون متر مکعب به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده خواهد شد. برای این کار به ۷ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز داریم.

* مطالعات پایه فازهای بعدی میدان کیش در دستور کار

وی تاکید کرد: مطالعات مهندسی پایه سایر فازها انجام شده و پس از تکمیل آن، ساخت سکو های دریایی شروع می‌شود. تا ۴ سال آینده فازهای ۲ و ۳و ۴ به بهره برداری خواهند رسید؛ در این میدان گازی با ساخت لوله‌های زیردریایی توسط شرکت‌های ایرانی دیگر وابستگی به خارج نداریم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: در حال حاضر بیش از یک میلیارد متر مکعب ظرفیت تولید گاز در کشور داریم و برنامه ریزی شده تا سال ۱۴۰۸ تولید گاز کشور ۵۰۰ میلیون متر مکعب اضافه شود که ۱۲۰ میلیون متر مکعب از این میزان مربوط به توسعه میدان گازی کیش است.

خجسته مهر افزود: پارس جنوبی بزرگترین میدان گازی جهان است. نصف ذخایر گاز کشور در این میدان قرار دارد. ۴۰۰ حلقه چاه و ۳۷ سکوی بهره برداری در این میدان داریم و ۷۰ درصد تولید گاز کشور مربوط به این میدان است. این میدان را قبل از انقلاب نداشتیم. ۸۵ میلیارد دلار در این میدان سرمایه گذاری شده و بخش اعظم کارها توسط متخصصان داخلی انجام گرفته است.

وی تاکید کرد: در سال ۹۰ تصمیم گرفته شد ۱۰ فاز باقی مانده پارس جنوبی به شرکت‌های ایرانی سپرده شود و قرار داد ۲۲ میلیارد دلاری در این خصوص امضا شد.

* ایرانی ترین پالایشگاه پارس جنوبی راه اندازی می‌شود

معاون وزیر نفت با بیان اینکه آخرین پالایشگاه پارس جنوبی در روزهای آتی به بهره برداری می‌رسد و سرمایه گذاری حدود ۲.۵ میلیارد دلار در آن انجام شده است، گفت: پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی ایرانی ترین محسوب می‌شود که ۷۰ درصد تجهیزات آن ایرانی است. با تکمیل این پالایشگاه ۴۲ میلیون متر مکعب به ظرفیت پالایشی گاز اضافه می‌شود.

وی با بیان اینکه از زمان شروع به کار دولت سیزدهم در میدان مشترک نفتی آزادگان ۳۶ حلقه چاه جدید به تولید آمد و افزایش تولید را شاهد بودیم، گفت: باید این کارآمدی را داشته باشیم که از حداکثر توان مالی داخل کشور هم استفاده کنیم و بر این اساس با یک ایده جدید بانک‌ها به عنوان سرمایه گذار به میدان آمدند.

خجسته مهر ادامه داد: شرکت دشت آزادگان اروند با همکاری بانک‌ها و شرکت‌های اکتشاف و تولید برای توسعه میدان آزادگان تشکیل شد. در این میدان بزودی وارد مذاکرات فنی و اقتصادی خواهیم شد و رساندن تولید از ۱۹۰ هزار به حدود ۵۷۰ هزار بشکه در دستور کار است.

* رفع عقب ماندگی‌ها در بخش ازدیاد برداشت

معاون وزیر نفت اظهار کرد: در شرکت ملی نفت یک زنجیره بالادستی شامل ۵ حلقه اکتشاف، حفاری، توسعه، تولید و ازدیاد برداشت داریم. برای هر کدام از حلقه‌ها چالش‌ها را تعریف کرده‌ایم، اینکه فناوری که نیاز داریم چیست؟، بهره وری به چه صورت است؟ و در کجا و چه موردی آن را اجرا کنیم؟

وی افزود: در بحث ازدیاد برداشت ما عقب ماندگی داشتیم. ضریب بازیافت میادین در کشور ما ۲۵ درصد است در حالی که متوسط جهانی ۳۵ درصد است. راهکار رفع این مشکل، گسترش و توسعه پایلوت‌های فناورانه است. یکی از راه‌های ازدیاد برداشت، تزریق آب به میادین است که به صورت پایلوت انجام شده و توافقاتی در این خصوص صورت گرفته است.

* ظرفیت تولید نفت کشور به ۴.۶ میلیون بشکه در روز می‌رسد

خجسته مهر افزود: برنامه ریزی شده ظرفیت تولید نفت کشور در سال ۱۴۰۶ به ۴.۶ میلیون بشکه در روز برسد که از این میزان، ۴۵۰ هزار بشکه حاصل از ازدیاد برداشت خواهد بود. همچنین برنامه ریزی شده ظرفیت تولید نفت تا سال ۱۴۰۸ به ۵.۷ میلیون بشکه نفت برسد که ۹۰۰ هزار بشکه از این میزان مربوط به ازدیاد برداشت خواهد بود.

وی با بیان اینکه در این خصوص احیای چاه‌های کم بازده با استفاده از توان شرکت‌های دانش بنیان را در دستور کار داریم، گفت: از ۵۰ شرکت دانش بنیان فراخوان شده و ۳۰ شرکت طرح و برنامه دارند. سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری در این بخش انجام می‌شود؛ اگر ۷۵۰ حلقه چاه احیا شوند با اتمام آنها ۸۳ میلیون بشکه تجمعی به تولید نفت کشور اضافه خواهد شد که این امر بزرگترین رویداد فناورانه در بالادست صنعت نفت خواهد بود.

معاون وزیر نفت با تاکید بر اهمیت جمع آوری گازهای مشعل، گفت: نیمه اسفند امسال طرح ان جی ال با ظرفیت ۲۵۰ میلیون متر مکعب در روز راه اندازی می‌شود که قادر است کلیه گازهای مشعل میادین نفتی را در خوزستان جمع آوری کند.

* انتشار اوراق ارزی

خجسته مهر افزود: نقش ساخت داخل و ایده‌های فناورانه بسیار مهم است و یکی از شرکت‌های ایرانی موفق شد تجهیزی را تولید کند که با موفقیت در میادین سپهر و جفیر به کار گرفته شد.

وی تصریح کرد: انتشار اوراق ارزی کار جدیدی است. تشریفات قانونی آن طی شده، مصوبه شورای اقتصاد اخذ و هماهنگی‌ها انجام شده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ادامه داد: در اولین زمان ممکن بورس انرژی راه اندازی می‌شود که در آن روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت خام را به فروش می‌رسانیم. دارنده هر یک از این اوراق مالک نفت است و ما نفت آنها را نگهداری کنیم تا زمانی که یک محموله شود. این نفت در بازار ثانویه قابلیت مبادله دارد.

خجسته مهر با اشاره به همکاری‌های بین المللی، گفت با شرکت‌های روسی ۷ قرارداد قطعی داریم که در حال اجراست و برای تعمیرات پالایشگاه‌ها در بخش برون‌مرزی فعال هستیم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ