نقش روحانیت و اساتید دانشگاه تبریز در پیشبرد انقلاب اسلامی / وقتی تبریزی‌ها نقشه منافقین را خنثی کردند

اقتصاد ایران: شیخ عبدالحمید بُنابی از روحانیون مبارز و انقلابی می‌گوید: نخستین و قوی‌ترین شخصیت انقلابی در تبریز که محور همه‌ی حرکات ضد طاغوتی به شمار می‌رفت، شهید بزرگوار آیت‌الله قاضی طباطبایی بود.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، شیخ عبدالحمید بُنابی می‌گوید: «... یادم هست بعد از پیروزی و در سال ۱۳۵۸ در یک راهپیمایی بسیار مهم آیت‌الله موسوی اردبیلی، شهید قاضی، شهید مدنی، آیت‌الله میرزا محسن دوزدوزانی و علمای بزرگ دیگری حضور داشتند و مسئولان شهری هم بودند. قرار شد مسیر راهپیمایی را به‌سوی دانشگاه برگردانیم. در میدان ساعت تعدادی از اعضای منافقین خود را واردجمعیت کردند و خواستند راهپیمایی را به سمت باغشمال که نزدیک به میدان ساعت است، ببرند. احتمالاً هوادارانشان را در آنجا جمع کرده بودند...»

شیخ عبدالحمید بُنابی از روحانیون مبارز و انقلابی می‌گوید: نخستین و قوی‌ترین شخصیت انقلابی در تبریز که محور همه‌ی حرکات ضد طاغوتی به شمار می‌رفت، شهید بزرگوار آیت‌الله قاضی طباطبایی بود. از ایشان که بگذریم، روحانی و علمای بزرگ دیگری هم به میزان تأثیر و توان خویش فعال بودند. اشخاص دانشگاهی، بازاری و فرهنگی تبریز هم در پیشبرد انقلاب اسلامی و بسیج مردم نقش قابل توجهی داشتند که نباید مورد غفلت قرار بگیرد. 

از اساتید دانشگاه تبریز کسانی مثل سلیمی خلیق، دکتر اصغر نیشابوری، دکتر گلابی و... بسیار فعال و مؤثر بودند و با شهید قاضی، شهید مدنی و مدرسه‌ی علمیه ولی‌عصر(ع) در خیابان ششگلان هم ارتباط داشتند. بعد از پیروزی نیز این شخصیت‌های دانشگاهی و شاگردان و دانشجویان آن‌ها در صحنه انقلاب و در خط امام بودند و از انقلاب پشتیبانی می‌کردند. شهید قاضی و شهید مدنی و دیگر روحانیون انقلابی، به دانشگاه اهمیت بیشتری می‌دادند. 

بنده در جریان انقلاب و بعد از پیروزی، بارها در دانشگاه تبریز سخنرانی داشته‌ام؛ حتی گاهی مسیر راهپیمایی‌ها را به‌سوی دانشگاه هدایت می‌کردیم. یادم هست بعد از پیروزی و در سال ۱۳۵۸ در یک راهپیمایی بسیار مهم آیت‌الله موسوی اردبیلی، شهید قاضی، شهید مدنی، آیت‌الله میرزا محسن دوزدوزانی و علمای بزرگ دیگری حضور داشتند و مسئولان شهری هم بودند. قرار شد مسیر راهپیمایی را به‌سوی دانشگاه برگردانیم. در میدان ساعت تعدادی از اعضای منافقین خود را وارد جمعیت کردند و خواستند راهپیمایی را به سمت باغ شمال که نزدیک به میدان ساعت است، ببرند.

احتمالاً هوادارانشان را در آنجا جمع کرده بودند. من به اشاره علمای حاضر، بالای یک چهارپایه رفتم و سخنانی علیه گروه‌های کمونیستی و منحرف، از جمله سازمان مجاهدین ایراد کردم که مردم با صدای بلندی تائید کردند و « صحیح است »گفتند. آنگاه با صدای بلندی شعار دادم: « لا إله إلا الله، مسیر ما دانشگاه! » علما و مردم نیز آن شعار را تکرار کردند. بدین گونه نقشه منافقین نقش بر آب شد و جمعیت به طرف دانشگاه حرکت کرد و در دانشگاه قطعنامه‌ای از سوی راهپیمایی کنندگان قرائت گردید. 

پایان پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ