خط ویژه| «صدای آمریکا» از بیانیه خاتمی به وجد آمد/ عزای سعودی اینترنشنال برای بازداشت خبرنگاران اصلاح طلب

اقتصاد ایران: القای بن بست در بهبود امور، ادعای شکاف عمیق و گسترده میان مردم و حاکمیت، انکار نقش دشمن در آشوب های اخیر، القای آینده‌ای سیاه و تاریک، انکار اقدامات مثبت حاکمیت و انکار بدنه اجتماعی حاکمیت، از جمله سرفصل‌هایی است که در بیانیه اخیر محمد خاتمی قابل مشاهده است و از همین جا می‌توان به علت ذوق زدگی «صدای آمریکا» پی برد.

فارس پلاس؛ خط ویژه - خط ویژه، رصدی است روزانه از لابه‌لای روزنامه‌های داخلی و عملیات رسانه‌ای پایگاه‌های خبری رسانه‌های ضد انقلاب، در این رصد  برآنیم که بتوانیم خطوط مشترک میان بعضی از رسانه‌های داخلی و ضد انقلاب را بررسی و تحلیل کنیم.

*******

«صدای آمریکا» از بیانیه خاتمی به وجد آمد

وب سایت صدای آمریکا با ذوق زدگی، بیانیه اخیر محمد خاتمی را بازنشر داده و از آن استقبال کرد. این رسانه منتسب به کاخ سفید در همین رابطه در مطلبی با عنوان «خاتمی: اصلاح‌طلبی به صخره برخورد کرده؛ مردم از نظام ناامید شده‌اند» نوشت: «محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین ایران، با انتشار نامه‌ای به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد انقلاب اسلامی، خواهان «اصلاح خود» هم در ساختار و هم رویکرد و هم رفتار، به عنوان «کم‌هزینه‌ترین و پرفایده‌ترین» راه خروج از بحران شد.»
این رسانه ضدایرانی در ادامه نوشت: «به گفته او،"اصلاح‌طلبی به شیوه و روال تجربه شده...اگر نگوییم ممتنع شده است دست‌کم به صخره ستبر بن بست برخورد کرده است و مردم هم حق دارند از آن مثل خود نظام حاکم نومید شوند." او با اشاره به «نارضایتی گسترده» گفت جمهوری اسلامی «به قیمت افزایش نارضایتی اکثریت جامعه که گرفتار مشکلات فراوان است» در پی حفظ و وفاداری رضایت «بخش کوچکی از جامعه» است.»

صدای آمریکا در ادامه تصریح کرد: «رئیس جمهوری پیشین ایران در ادامه پیشنهادهایی همچون اهتمام به انسجام ملی و احتساب همه گرایش‌ها و سلیقه‌ها و اقوام، پایان دادن به تنش‌ها و برداشتن حصر از رهبران جنبش سبز، آزادی زندانیان سیاسی و اعلام عفو عمومی، اصلاح سازوکار تشکیل مجلس خبرگان، و اصلاح شورای نگهبان را مطرح کرده است. سخنان محمد خاتمی در حالی است که میرحسین موسوی، آخرین نخست‌وزیر جمهوری اسلامی پیش از بازنگری قانون اساسی، در بیانیه‌ای با اشاره به این که شعار ۱۳ سال قبلش که «اجرای بدون تنازل قانون اساسی» بود دیگر کارساز نیست، ایران را نیازمند و مهیای تحولی «بنیادین» دانسته است.»

نکته قابل توجه اینجاست که همزمان با استقبال «صدای آمریکا» از بیانیه خاتمی، برخی رسانه‌های داخلی منتسب به جریان اصلاح طلب نیز از این بیانیه استقبال کردند. در همین رابطه روزنامه سازندگی- ارگان حزب کارگزاران- با تیتر «15 پیشنهاد برای آینده» و روزنامه هم میهن با تیتر «ریشه اشکال و مشکل در درون است» و روزنامه اعتماد با تیتر «آخرین امیدهای خاتمی؟» از محتوای این بیانیه استقبال کردند.

 

القای بن بست در بهبود امور، ادعای شکاف عمیق و گسترده میان مردم و حاکمیت، انکار نقش دشمن در آشوب های اخیر، القای آینده‌ای سیاه و تاریک، انکار اقدامات مثبت حاکمیت، انکار بدنه اجتماعی حاکمیت و...از جمله سرفصل‌هایی است که در بیانیه اخیر خاتمی قابل مشاهده است و از همین جا می‌توان به علت ذوق زدگی «صدای آمریکا» پی برد.

خاتمی سال گذشته با شعار «زدن زیرِ میز» در کنار افراطیون اصلاح طلب از جمله تاجزاده برای انتخابات ریاست جمهوری به تبلیغات گسترده پرداخت. اما کاندیدای اصلاح طلبان در انتخابات-همتی- تنها حدود 2 میلیون و چهارصدهزار رأی کسب کرد. یعنی حدود ۸ درصد کل آراء مأخوذه. در انتخابات شورای شهر تهران در سال 1400 نیز «لیست جمهور» با حمایت ویژه خاتمی در انتخابات شرکت کرد اما ۲۱ بر صفر شکست خورد و بیشترین رأی اعضای این لیست در این انتخابات، تنها حدود ۳۶ هزار رأی بود. این در حالی است که در این انتخابات هیچ خبری از نظارت استصوابی شورای نگهبان هم نبود.

در آشوب های اخیر، از تجزیه طلبان و همجنسبازان گرفته تا منافقین و گروهک‌های تکفیری همه به میدان آمدند. اما خاتمی و همقطاران وی هیچگاه با این طیف مرزبندی نکرده و از آنها اعلام برائت نکردند. همین جریان سیاسی در سال 88 تا جایی پیش رفت که سران رژیم صهیونیستی از آنان با عنوان «سرمایه‌های اسرائیل در ایران» نام بردند.

 

عزای اینترنشنال برای بازداشت خبرنگاران اصلاح طلب

روز گذشته اعلام شد که یکی از خبرنگاران روزنامه هم میهن- به مدیریت کرباسچی- بازداشت شده است. پس از انتشار این خبر، اینترنشنال با عصبانیت نسبت به آن موضع گرفت و در مطلبی با عنوان «بازداشت الناز محمدی؛ فشار حکومت بر گزارشگران قتل و راویان خاکسپاری مهسا امینی ادامه دارد» نوشت: «موج بازداشت راویان و گزارشگران قتل و خاکسپاری مهسا امینی، زن جوانی که با جان باختن او خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی آغاز شد، همچنان ادامه دارد. بر اساس گزارش‌ها، الناز محمدی، دبیر سرویس اجتماعی روزنامه هم‌میهن، روز یکشنبه روز ۱۶ بهمن و پس از احضار به دادسرای اوین، بازداشت شد. الناز محمدی، خواهر دوقلوی الهه محمدی، روزنامه‌نگاری است که روز ۷ مهر بازداشت شده بود و همچنان در زندان قرچک به سر می‌برد. نیلوفر حامدی و الهه محمدی، دو خبرنگاری هستند که درباره کشته شدن مهسا امینی و مراسم ترحیم او گزارش داده بودند.»

 

اینترنشنال در ادامه نوشت: «الناز محمدی پیشتر به مناسبت چهلم مهسا امینی در مطلبی که در روزنامه هم‌میهن منتشر شد، نوشت: "مراسم چهلم ژینا امینی، خبرنگار نداشت. وقتی مردم خودشان را به گورستان آیچی سقز، آنجا که از چهل روز پیش، تن جوان ژینا در آن خاک شده، رساندند، جز خودشان و گوشی‌های همراه‌شان برای ثبت حضور پرتعداد، کسی از رسانه‌ها کنارشان نبود."او بدون آنکه از خواهرش نامی بیاورد، به او اشاره کرد و ادامه داد: "حتماً بعضی از آنها که چهل روز پیش برای روز خاکسپاری به آیچی رفته بودند، زن جوان موکوتاهی را که گوشی به دست با آنها همدردی می‌کرد و حرف می‌زد و مصاحبه می‌کرد و آنها را برای رسانه‌اش، روزنامه هم‌میهن می‌فرستاد، به یاد داشته باشند."... سانسور مطبوعات و بازداشت خبرنگاران پیش از خیزش سراسری نیز همواره اعتراض سازمان‌های بین‌المللی را برانگیخته بود.»

سؤال اینجاست که چرا اینترنشنال که رسانه وابسته به آل سعود و یکی از بازوهای موساد است، اینچنین برای بازداشت خبرنگاران فعال در رسانه‌های اصلاح طلب، عصبی و خشمگین می‌شود؟!

 

نکته قابل توجه اینجاست که در اینسو، روزنامه هم میهن نیز با اعتراض به بازداشت خبرنگار این روزنامه، در مطلبی با عنوان «این صفحه دبیر ندارد» نوشت: «روزنامه‌نگار اجتماعی دیگری بازداشت شد؛ صبح روز گذشته زمانی‌که الناز محمدی، دبیر گروه اجتماعی روزنامه هم‌میهن برای تفهیم اتهام و دفاع به شعبه دوم بازپرسی دادسرای اوین فراخوانده شد، بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. این روزنامه‌نگار در حالی بازداشت می‌شود که در حال حاضر خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای دیگری ازجمله الهه محمدی، نیلوفر حامدی، ویدا ربانی، ملیکا هاشمی، آریا جعفری، ایمان به‌پسند، علی خطیب‌زاده، شهریار قنبری و... هم در بازداشت به‌سر می‌برند. پیش از این کمیته و هیئت اجرایی پیگیری وضعیت روزنامه‌نگاران بازداشتی در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بودند که 24 روزنامه‌نگار همچنان در بازداشت به‌سر می‌برند. در این اطلاعیه آمده بود، از ابتدای اعتراضات اخیر، حدود 100 روزنامه‌نگار بازداشت شده بودند که تعدادی از آنها با قرار وثیقه آزاد شدند. در پایان هم نام این خبرنگاران اعلام شد که از فهرست اعلام‌شده ازسوی این کمیته، تاکنون فقط یک نفر با قرار وثیقه آزاد شده و با بازداشت الناز محمدی، همچنان تعداد خبرنگاران بازداشتی، روی عدد 24 ماند. سامان سلیمیان، همسر الناز محمدی ساعتی پس از بازداشت همسرش به هم‌میهن گفت، از اتهامات وارده و مدت‌زمان بازداشت، بی‌اطلاع است. به گفته او، الناز محمدی در 4 ماه گذشته درگیر بازداشت خواهرش الهه محمدی، دیگر خبرنگار روزنامه هم‌میهن بود که حالا خود بازداشت شده است. به گفته سلیمیان، 4 ماه است همسرش تحت استرس‌های شدید ناشی از بازداشت خواهرش بود و حالا خودش هم فشار مضاعفی را تجربه می‌کند.»

پایان پیام/./ ت 716

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ