برنامه شورای رقابت برای عرضه خودروهای تولیدی، مونتاژی و وارداتی اعلام شد

اقتصاد ایران: شورای رقابت انتشار دستورالعمل ۶ صفحه ای، نحوه عرضه خودروهای تولیدی، مونتاژی و وارداتی را مشخص و اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شورای رقابت با توجه به وضعیت انحصاری بازار خودروهای سواری تولیدی، مونتاژ و وارداتی دستورالعمل ۶ صفحه ای برای تنظیم بازار منتشر کرد که به شرح زیر است:

- بنای تنظیم قیمت خودرو بر اساس ضوابط قیمت‌گذاری مصوبات هیأت تعیین و تثبیت قیمت‌ها است که توسط سازمان حمایت محاسبه می‌شود. نتایج محاسبات در کارگروه خودرو ارائه و به تصویب شورای رقابت می‌رسد و توسط عرضه‌کننده خودرو لازم‌الاجرا است .

تبصره: قیمت محاسباتی در این بند، قیمت عرضه‌کننده خودرو و بدون لحاظ هزینه‌های مصرف‌کننده مانند مالیات بر ارزش افزوده، بیمه شخص ثالث، عوارض شماره‌گذاری و هزینه‌های پست و فراجا و ... است.

- با هدف نهادینه‌سازی فضای رقابتی برای هر خودرو بر اساس قیمت حداقل 3 خودروی خارجی همرده از نظر کلاس، کیفیت و استاندارد، قیمتی به عنوان قیمت پایه رقابتی استخراج و اعلام می‌شود. شورای رقابت رأسا از طریق وزارت صنعت نسبت به استفاده از ظرفیت نهادهای حرفه ای داخلی بر حسب مورد، مراجع خارجی معتبر جهت تعیین ملاک‌های مقایسه استفاده خواهد کرد که در جلسه کارگروه خودرو در دوره‌های 6 ماهه یا یکساله جمع‌بندی و مبنای عمل خواهند بود.

تبصره: عرضه‌کننده خودرو می‌تواند خودروهای همرده محصولات خودرو در بازار جهانی را به کارگروه خودرو پیشنهاد کند.

- از جمله شرایط تقاضا، متقاضیان بایدحداقل 18 سال سن برای خرید خودرو و گواهینامه رانندگی داشته باشند. همچنین متقاضیانی که دارای پلاک انتظامی فعال هستند امکان ثبت نام و خرید خودرو ندارند. امکان صلح در قرارداد و ثبت‌نام خرید خودرو برای اشخاص حقوقی وجود ندارد.. عرضه‌کننده خودرو موظف است روش‌های بازدارنده برای جلوگیری از انتقال سند حداقل به مدت یکسال از جمله در رهن گرفتن سند خودرو را اتخاذ و اجرا کند.

- از جمله شرایط عرضه ، تولیدکنندگان خودرو موظفند در ابتدای هر سال برنامه تولید را به تفکیک ماه به شورای رقابت و وزارت صنعت اعلام کنند. وزارت صنعت میزان تحقق برنامه تولید را بصورت مستمر پایش کرده و در صورت عدم تحقق، راهکارهای پیشنهادی رفع مشکلات و چالش‌های مسیر تحقق برنامه تولید را در کارگروه خودرو مطرح و نتایج به شورای رقابت اعلام شود.

سازمان حمایت بطور مستمر وضعیت عرضه و تعهدات تولیدکنندگان خودرو را پایش و گزارش مذکور را به کارگروه خودرو ارائه می‌کند.به منظور بهبود رقابت‌ پذیری و تنظیم عرضه خودرو، شورای رقابت با همکاری وزارت صنعت، سالانه میزان و نوع واردات خودرو را تعیین می‌کند. همچنین هرگونه تغییر قیمت خودرو ناشی از نصب آپشن یا قطعات که اجباری نباشد باید به سازمان حمایت اعلام و اثر قیمتی آن جهت تأیید به کارگروه خودرو ارسال و سپس به شورای رقابت جهت تنظیم و ابلاغ اعلام شود.

عرضه‌کنندگان خودرو از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو، نسبت به ثبت‌نام و فروش خودرو اقدام می‌کنند و حق پیش‌فروش خوردوهایی که قیمت آن تعیین نشده را نخواهند داشت.

بر اساس این گزارش، متن کامل دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو را می توان اینجا مشاهده کرد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 

 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ