ظرفیت تولید پسته در صفی‌آباد بلا استفاده است/ مسئولان همت کنند

اقتصاد ایران: بجنورد- امام جمعه بام و صفی آباد با اشاره به ظرفیت کم نظیر صفی آباد در زمینه تولید پسته، گفت: نبود صنایع تبدیلی و دلالان، این محصول پرسود را تبدیل به یک مشکل در این شهر کرده است.

حجت‌الاسلام مصیب علیزاده در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به نبود صنایع تبدیلی برای پسته در بام و صفی آباد، اظهار کرد: ۳ هزار هکتار باغ پسته در شهر صفی‌آباد و روستاهای تابعه وجود دارد که از این میزان، ۲ هزار هکتار به بار نشسته‌اند و یک هزار هکتار دیگر در سال‌های آینده مولد هستند.

امام جمعه بام و صفی آباد ادامه داد: هر هکتار یک تن پسته خشک دارد و جمعاً ۲ هزار تن پسته خشک در بام و صفی آباد برداشت می‌شود.

خطیب جمعه بام و صفی‌آباد خراسان شمالی عنوان کرد: باغدار بعد از چند سال زحمت، کود گران قیمت، مشکلات کمبود آب، نبود کارگر و… در فصل جمع‌آوری، به جهت نبود صنایع تبدیلی، شرایط نگهداری پسته را ندارد.

وی افزود: در حال حاضر تنها یک واحد فرآوری وجود دارد که ۱۰۰ تن پسته را فرآوری و پوست می‌کند و این در حالی است که مابقی محصولات به شهرهایی همچون کاشمر و… ارسال می‌شوند و به نوعی خام فروشی انجام می‌شود.

حجت الاسلام علیزاده عنوان کرد: نکته قابل توجه این است که در فصل برداشت قیمت هر کیلو پسته خام ۸۵ هزار تومان است اما دلال بعد از گرفتن محصول از دست باغدار آن را به قیمت هر کیلو ۲۵۰ هزار تومان به فروش می‌رساند و در حال حاضر با توجه به شرایط پیش آمده هر کیلو پسته به قیمت ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

خطیب جمعه بام و صفی آباد خراسان شمالی در ادامه به پیگیری‌های صورت گرفته در این راستا اشاره کرد و افزود: در خطبه‌های نماز جمعه خواست و مطالبه مردمی مطرح شد و از مسئولان مربوطه درخواست شد تا پیگیر دفاع از دسترنج کشاورز و باغدار باشند تا این اقشار از دست رنج خودشان بهره‌مند شوند.

وی افزود: در حال حاضر و با توجه به شرایط موجود، دلالان بیشترین نفع و سود را می‌برند و زحمت چند ساله باغدار را یک شبه در جیب خود می‌گذارند.

حجت‌الاسلام علیزاده تصریح کرد: یکی از مطالبات جدی مقام معظم رهبری تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین است و لازم است مسئولان در این راستا کمک حال مردم باشند.

وی افزود: تولید پسته در شهرستان بام و صفی آباد اشتغال آفرین نیست زیرا زحمت ۷ ساله باغدار و کشاورز نصیب دلال و واسطه‌گر می‌شود و همین موضوع باعث شده تا افراد دیگری که سرمایه و انگیزه لازم برای فعالیت در این حوزه را دارند به دلیل نبود بستر مناسب و صنایع تبدیلی، پشیمان شوند.

امام جمعه بام و صفی آباد افزود: با توجه به ظرفیت عالی پسته در شهرستان بام و صفی آباد، علاقه مردم به باغداری پسته و… دولت پشتیبانی‌های لازم را انجام دهد و ظرفیت‌های دیگری را برای توسعه این محصول فراهم کند.

وی تصریح کرد: لازم است تا مجموعه‌های دولتی پای کار بیایند و کارخانه‌های پسته پاک‌کنی، بسته بندی، صنایع تبدیلی و… را در بام و صفی آباد مستقر کنند و حتی تعاونی‌هایی شکل بگیرد که مردم و باغداران بتوانند تسهیلات مورد نیاز را دریافت کنند تا در زمان به ثمر رسیدن محصولات به خاطر نیاز مالی، محصول را به دلال و… واگذار نکند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ