برای دسترسی به شبکه ارتباطی قائل به هیچ تبعیضی نیستیم

اقتصاد ایران: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: برای دسترسی به شبکه ارتباطی قائل به هیچ تبعیضی نیستیم. آرزوی ما این است که تک تک مردم کشور بتوانند به شبکه ارتباطی با کیفیت دسترسی داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، عیسی زارع‌پور، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار روز دوشنبه با شرکتهای دانش بنیان، نقطه کانونی که برای دولت تعیین کردند شتاب بخشی به رشد اقتصادی کشور بود و فرمودند همه مشکلات کشور از جمله موضوع معیشت مردم با رشد اقتصادی مبتنی بر تولید قابل حل است. در سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه نیز حداقل رشد ۸ درصدی مشخص شده است که باید به آن دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه رهبر انقلاب بر دو نکته اصلی برای تحقق رشد اقتصادی تاکید فرمودند که یکی افزایش سرمایه گذاری و دیگری ارتقا بهره وری بود، گفت: اعتقاد داریم در هر دو حوزه، بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات و اکوسیستم فناوری، نوآوری و ارتباطات کشور می‌تواند نقش آفرین باشد. سرمایه گذاری در بخش فناوری اطلاعات هم ارزش افزوده زیادی دارد و هم می‌تواند اشتغال آفرین باشد.

زارع پور ادامه داد: اما در بخش دوم یعنی بهره وری نیز حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات حتماً می‌تواند کمک کند که ما بتوانیم بحث بهره وری در کشور را چه در صنایع و تولیدات و چه در زندگی شخصی به ویژه مصرف بهینه انرژی، ارتقا دهیم. اگر پیش از این نیز زیر ساخت‌های لازم برای استفاده ابزارهای هوشمند فراهم می‌شد، می‌توانستیم مصرف انرژی را مدیریت کنیم.

وی افزود: بنابراین حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌تواند نقش کلیدی در افزایش بهره وری داشته باشد چرا که ابزار فناوری اطلاعات با مباحثی همچون کلان داده، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا و غیره می‌تواند هم سرعت، هم دقت و هم کیفیت در تصمیم گیری ها و مدیریت را ارتقا دهد و مسیر دستیابی به اهداف را کوتاه‌تر کند. در حوزه هوشمندسازی نیز فناوری اطلاعات در قالب اینترنت اشیا به علاوه ملزومات دیگر آن می‌تواند در همه بخش‌های کشور از کشاورزی و دامداری گرفته تا صنعت، اثربخش باشد و بهره وری این بخشها را ارتقا دهد.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه فناوری اطلاعات ابزارهایی دارد که ما متخصصان این حوزه آنها را می‌شناسیم و این ابزارها می‌تواند در ساختار کشور تحول اساسی ایجاد کند، گفت: بنابراین یک رسالت بزرگی بر دوش ما گذاشته شده تا بخش‌های دیگر کشور را که با این فناوری‌ها آشنا کنیم و برای اینکه این اتفاق رخ دهد کارگروه «اقتصاد دیجیتال» را در این دولت راه اندازی کردیم که هدف اصلی آن توسعه فناوری‌های نوین در بخش‌های گوناگون کشور است.

زارع پور افزود: در این کارگروه ویژه در حال حاضر در حال تدوین احکام برنامه هفتم توسعه هستیم که این اصل را در کشور جا بیندازم که یکی از حوزه‌هایی که می‌تواند مسیر پیشرفت و توسعه کشور را هموار کند و به آن شتاب دهد، حتماً حوزه فناوری اطلاعات است.

وی با بیان اینکه تحقق این اهداف نیازمند زیرساخت ارتباطی پرسرعت و با کیفیت است گفت: از این جهت هم نقش اپراتورهای ارتباطی خیلی پررنگ است تا با توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و راه اندازی فناوری‌های جدید مردم عزیز از این مزایا بهره مند شوند.

وزیر ارتباطات با اشاره به پروژه توسعه شبکه فیبرنوری منازل و کسب و کارها گفت: در حال حاضر نزدیک به ۲ و نیم میلیون پوشش بر بستر شبکه فیبر نوری ایجاد شده است و تا پایان سال به ۳ میلیون پوشش می رسیم. البته پیش بینی این بود که پوشش بیشتری داشته باشیم اما مقدمات کمی زمان برد و اکنون با ورود بازیگران جدید روند کار شتاب گرفته است و امیدواریم که تا پایان سال ۱۴۰۲ بخش عمده‌ای از این پروژه را به سرانجام برسد.

وی افزود: ورود ایرانسل به این پروژه یک اتفاق مبارک بود هم برای خود شرکت که به سبد خدماتش، خدمت جدیدی اضافه شد و هم برای مردم و حتی سایر شرکت‌های ارائه دهنده خدمات ارتباطات ثابت که با ایرانسل همکار شده اند تا بتوانند پروژه را با سرعت به پیش ببرند و امیدواریم به زودی شاهد ارتباطات ثابت مبتنی بر فیبر نوری در سراسر کشور باشیم و ایرانسل هم بتواند ۵ میلیون پوششی را که متعهد شده است را سال آینده بخش عمده آن راه به سرانجام برساند.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه در این پروژه دو خیر و برکت وجود دارد، گفت: هم ارتباطات مبتنی بر فیبر برای مردم فراهم می‌شود و هم آماده می‌شویم برای توسعه نسل پنجم شبکه ارتباطی؛ چرا که توسعه نسل پنجم شبکه ارتباطی همراه بدون فیبر نوری معنا ندارد. بنابر این با این کار عملاً هم شبکه دسترسی برای ارائه خدمات شبکه ارتباطی نسل‌های بالاتر آماده می‌شود و هم ارتباطات ثابت مبتنی برفیبر توسعه پیدا می‌کند و هم مشکلات شبکه انتقال شهرها کاهش پیدا می‌کند.

زارع پور در ادامه با اشاره به توسعه ارتباطات روستایی نیز گفت: هدف گذاری ما این است که تا شهریور ۱۴۰۲ همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ارتباطی پرسرعت و با کیفیت دسترسی پیدا کنند و برای دسترسی به شبکه ارتباطی قائل به هیچ تبعیضی هم نیستیم. آرزوی ما این است که تک تک مردم کشور اعم از شهری و روستایی بتوانند به شبکه ارتباطی با کیفیت و پرسرعت دسترسی پیدا کنند و از فناوری‌های نوین بهره مند شوند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ