جهش صنعت برق پس از انقلاب/ رشد ۲۳ برابری مشترکان برق در گیلان

اقتصاد ایران: رشت- برق یکی از مولفه های توسعه در هر جامعه ای است که ایران و گیلان قبل از انقلاب از آن محروم بودند اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دورترین نقاط گیلان نیز از این نعمت برخوردار شدند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- بهرام قربانپور: کارنامه زیرساخت‌های عمرانی و توسعه‌ای ایران در دوران طاغوت مطلوب نبود و مردم در کنار دست و پا زدن در چالش‌های اقتصادی و معیشتی، در گرداب محرومیت‌ها و عقب ماندگی‌ها غوطه ور بودند.

ظلمت و خاموشی علاوه بر فکرها و اندیشه‌ها در شهرها و روستاها هم حاکم بود و جمعیت قابل توجهی از مردم از نعمت برق بی بهره بودند. با پیروزی انقلاب اسلامی نور، روشنایی و امید بر پهنه آسمان آبی ایران گسترانده شد تا جایی که امروز دوردست‌ترین و محروم‌ترین روستای کشور، از برق و دیگر امکانات بهره مند است.

آماری شگفتانه برای ۴۴ سال تلاش و کوشش

«محمدتقی مهدی زاده» مدیرعامل شرکت توزیع برق گیلان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به دستاوردهای چشمگیر انقلاب اسلامی در ابعاد مختلف، اظهار کرد: بعد از انقلاب اسلامی در حوزه برق رسانی به شهرها و روستاهای گیلان اقدامات کم نظیری انجام شده است.

وی با ارائه آماری از اقدامات ارزشمند در حوزه برق استان گیلان بعد از انقلاب اسلامی، افزود: پروژه‌های برق رسانی در گیلان در طول عمر ۴۴ ساله انقلاب، آماری شگفتانه است.

مدیرعامل توزیع برق گیلان با اشاره به وابستگی رژیم پهلوی به متخصصین خارجی و عدم باورمندی و توانمندی‌های داخلی، بیان کرد: پیشرفت و توسعه کشور در بخش‌های مختلف بویژه حوزه برق رسانی مدیون تلاش‌های شبانه روزی متخصصین داخلی است.

مهدیزاده، بومی سازی تکنولوژی و فناوری را از ایدئولوژی‌های مهم انقلاب اسلامی دانست و اضافه کرد: باورمندی به توان و تخصص داخل و درون سازی کردن علم و فناوری همیشه مورد تاکید امامین انقلاب بوده است.

وی با بیان اینکه توجه به توان داخلی کشور را در مسیر پیشرفت قرار داده است، افزود: اگر نگاهی گذرا به دستاوردهای انقلاب اسلامی در ابعاد مختلف بیاندازیم به این باور می رسیم که تکیه به توانمندی‌های داخلی جواب می‌دهد.

قبل از انقلاب فقط ۴۰۷ روستای گیلان برقدار بود

مدیرعامل توزیع برق گیلان با بیان اینکه قبل از انقلاب فقط ۴۰۷ روستای استان برقدار بود، گفت: تاکنون به یمن پیروزی انقلاب اسلامی بیش از ۲ هزار روستای گیلان از نعمت برق بهره مند هستند.

مهدیزاده با اشاره به رشد ۲۳ برابری شمار مشترکین برقرار گیلان در قبل و بعد از انقلاب اسلامی، بیان کرد: قبل از انقلاب فقط ۷۰ هزار مشترک برق در گیلان داشتیم که اکنون این رقم به قریب از یک میلیون و ۶۰۰ هزار مشترک رسیده است.

وی با بیان اینکه آمارهای زیرساختی حوزه برق قبل و بعد انقلاب شگفت آور است، افزود: قبل از انقلاب فقط ۳ هزار کیلومتر طول شبکه فشار ضعیف و هزار کیلومتر شبکه فشار متوسط در گیلان وجود داشت که اکنون در بخش شبکه فشار ضعیف قریب ۱۸ هزار کیلومتر و در بخش فشار متوسط بیش از ۸ هزار کیلومتر ارتقا پیدا کرده است.

وجود یک میلیون و ۶۰۰ هزار مشترک

مدیرعامل توزیع برق گیلان با بیان اینکه زیرساخت‌های برق استان قبل با بعد انقلاب قابل مقایسه نیست، گفت: تعداد پست‌های توزیع برق قبل از انقلاب در گیلان فقط ۱۶۲۵ دستگاه بیشتر نبود اما اکنون این تعداد به ۲۳ هزار دستگاه رسیده است.

مهدیزاده با اشاره به عملکرد مثبت دولت سیزدهم در حوزه برق در استان گیلان، بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون قریب ۱۸۰۰ کیلومتر شبکه فشار ضعیف و ۳۵۳ کیلومتر شبکه فشار متوسط در گیلان انجام شده است.

وی ادامه داد: اجرای کل پست‌های توزیع برق گیلان در سال جاری ۱۲۵۵ دستگاه بوده که قریب به ۲۰۰ هزار کیلووات آمپر ظرفیت این پست‌ها است.

مدیرعامل توزیع برق گیلان از برقدار شدن ۱۱ روستای استان در سال جاری خبر داد و اضافه کرد: با برق رسانی به این تعداد روستاها، قریب به ۶۰ هزار مشترک جدید به توزیع برق اضافه شد.

تراز توسعه گیلان بعد از انقلاب بالا است

بهمن داراب زاده مدیرعامل برق منطقه‌ای گیلان هم در گفتگو با خبرنگار مهر، می‌گوید: تراز توسعه و پیشرفت حال حاضر استان گیلان به نسبت دوران قبل از انقلاب بسیار بالا است و در معنای مقایسه قرار نمی‌گیرد.

وی با اشاره به ترسیم نقشه و دورنمای روشن انقلاب اسلامی ایران از سوی امام راحل و هدایت گری های پدرانه مقام معظم رهبری، افزود: انقلاب اسلامی پیشرفت‌های شگرفی در بخش‌های مختلف داشته و ایرانِ قوی به برکت انقلاب اسلامی تحقق یافته است.

مدیرعامل برق منطقه‌ای گیلان با اشاره به داده‌های آماری سال جاری در این استان، اضافه کرد: گیلان دارای یک ایستگاه پست‌های ۴۰۰ کیلو ولتی، ۱۴ ایستگاه پست‌های ۲۳۰ کیلو ولتی، ۲ ایستگاه پست‌های ۱۳۲ کیلو ولتی و ۵۷ ایستگاه پست‌های ۶۳ کیلو ولتی است.

داراب زاده با بیان اینکه آمارهای زیرساختی در حوزه برق گیلان در قبل از انقلاب ناامید کننده بود، گفت: ظرفیت پست‌های ۴۰۰ کیلوولتی ۱۰۰۰ مگاوات آمپر، پست‌های ۲۳۰ کیلو ولتی ۳۴۰۵ مگاوات آمپر، پست‌های ۱۳۲ کیلو ولتی ۱۷۰ مگاوات آمپر و پست‌های ۶۳ کیلو ولتی ۳۴۴۸ مگاوات آمپر گزارش شده است.

وی با بیان اینکه برق منطقه ۷ مشترک سنگین دارد، افزود: ۱۲ واحد نیروگاهی برای تولید برق در استان گیلان فعالیت می‌کند.

آمارهای نا امید کننده زیرساختی حوزه برق گیلان در قبل از انقلاب

مدیرعامل برق منطقه‌ای گیلان از بهره برداری ۳ پروژه ملی و زیربنایی با ارزش ۱۲۷۳ میلیارد ریالی در دهه فجر خبر داد و اضافه کرد: احداث یک فیدر ترانس ۶۳/۲۰ کیلو ولتی جانبازان رشت، احداث پست ۶۳/۲۰ کیلو ولتی ضیابر و خط ۶۳ کیلو ولتی کابلی دو مداره تغدیه کننده پست سلیمانداراب رشت از مهم‌ترین پروژه‌های افتتاحی دهه فجر است.

درس از گذشته، افتخار به امروز و تلاش برای آینده آنچه که از دل آمارهای ارائه شده متولیان برق استان گیلان بر می‌آید به نسبت دوران آشفته و بیمار رژیم پهلوی، رشد کم نظیر توسعه زیرساخت‌های حوزه برق این استان را نشان می‌دهد که البته برای رسیدن به ایده آل ها باید این تلاش مضاعف شود.

توسعه و پیشرفت شاید فقط دو کلمه خوش رنگ و لعاب باشد اما برای تحقق آن شبانه روز تلاش کرد تا به آرمان‌های واقعی انقلاب اسلامی که همان توسعه یافتگی بر پایه خودباوری و اتکا به درون است، رسید.

اگرچه داده‌های آماری رشد قابل توجه توسعه زیرساختی و امکانی را در حوزه برق استان گیلان منعکس می‌کند اما نباید تراز بالای شاخص امکانات بعد از انقلاب اسلامی نسبت به دوران رژیم پهلوی موجب غرور و تکبر شود بلکه باید با درس از گذشته، افتخار به امروز و تلاش برای آینده و با برنامه ریزی درست، منسجم و حساب شده، خلاء های موجود در این بخش پوشانده شود تا مسئله عدم تدوام پایداری انرژی به یک بحران و ابر چالش تبدیل نشود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ