کارگردان "آه سرد": در قتل‌های ناموسی جای قاتل و مقتول به اعضای خانواده فکر می‌کنم

اقتصاد ایران: اولین نشست از دومین روز جشنواره فیلم فجر با حضور تهیه کننده، کارگردان و تنی چند از گروه تولید فیلم بعد از اکران فیلم "آه سرد" برگزار شد که ناهید عزیزی صدیق درباره سوژه فیلم گفت:در قتل‌های ناموسی جای قاتل و مقتول؛ به اعضای خانواده فکر می‌کنم.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری فیلم سینمایی «اه سرد» به کارگردانی ناهید عزیزی صدیق و تهیه‌کنندگی سیدرضا محقق  برگزار شد.

عزیزی درباره اینکه فیلمش چه اندازه به حقوق زنان پرداخته است گفت: من فکر میکنم نگاه جامعه ایرانی نسبت به حقوق زنان در حال تغییر است و هر روز امیدوارتر از قبل میشویم که نگاه های بیشتری روی این موضوع باشد.
او درباره اینکه فیلمش به قتل ناموسی پرداخته است گفت: مهم‌ترین موضوعی که دستمایه ساخت فیلم قرار گرفته موضوع قتل های خانوادگی یا قتل ناموسی است و تلاش کردم با زاویه دید جدید و رویکرد تازه و قصه تازه به این موضوع بپردازم. چرا که پیش تر نیز درباره این موضوع فیلم های زیادی ساخته شده است.
او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ریتم کند فیلم مخاطب را خسته نمی کند گفت: این سوال از من نباید پرسیده شود و باید ببینیم نظر مخاطبان چیست؟ سلیقه من این طور است که به گفتن داستان علاقه مند و به همین دلیل دوست داشتم داستانم را با طمانینه تعریف کنم. بنابراین این موضوع به سلیقه و انتخاب من برمیگردد . شاید عده ای را درگیر کند و ممکن است عده ای به آن انتقاد کنند.

محقق در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا به گیشه امید دارد یا خیر گفت: هیچ وقت ناامید نیستم و سعی کردم کار خوب و شرافتمندانه برای سینما بسازم. رسالت فیلم را به سرانجام برسانم. اگر مخاطب اندکی حوصله داشته باشد میتواند با آن ارتباط برقرار کند و من هم که امروز دوباره آن را دیدم مفاهیم جدیدی را از فیلم فهمیدم.

وی درباره موضوع قتل های ناموسی گفت: اساسأ جنایت برای هیچ کس قالب پذیرش نیست و جنایت جنایت است. آن چیزی که برای من موضوعیت داشت این بود که وقتی یک بچه ای تصمیم احساسی مبنی بر انتقام از نزدیک ترین فردش می گیرد دچهار استرس و اضطراب درونی میشود و آن را به دست طبیعت می سپارد. حتی در سکانس پایانی می‌بینید که او دچار عذاب وجدان شده است.

عزیزی صدیق گفت: موضوع قضاوت نکردن حرفی بود که می خواستم در این فیلم بزنم؛ باید بپذیریم که قضاوت کردن کار هر کسی نیست. با این حال آن چیزی که برای من مهم بود، موضوع تردید ها یک شخص برای انتقام گرفتن با نگرفتن است.
وی ادامه داد: وقتی که ایده این قصه به ذهنم آمد پیدا کردن یک زاویه تازه برایم اولویت داشت. قتل های ناموسی شرایط عجیب و غریب دارد؛ وقتی در خانواده که کانون محبت است چنین اتفاقی می‌افتد روی تک‌تک افراد تاثیر میگذارد. هر وقت که در اخبار چنین چیزی را می شنیدم به جای فکر کردن روی قاتل و مقتول به بقیه اعضای خانواده و تاثیری که از این اتفاق می‌گیرند فکر می‌کنم. چه بسا تا سال‌ها اثرات این اتفاق روی آنان بماند و دچار بیماری های عجیب و غریب روانی شوند.

کارگردان آه سرد در پاسخ به این سوال که دغدغه شخصی اش نسبت به مهاجرت و این نوع قتل ها چیست، گفت: مهاحرت از نظر من مهم است و مواجهه آدم ها با طرف مقابل نیز اهمیت دارد.

او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه دشوارترین سکانس برای او چه بوده گفت: چیزی که کار را سخت کرد شرایط اقلیمی و جغرافیایی منطقه بود، چرا که ثبات نداشت. دوست داشتم در کوهستان برفی فیلم بسازم اما وقتی رفتم دیدم که سختی هایش بسیار بیشتر است. برای مثال در طول یک پلان،  سه بار شرایط جوی عوض میشد. علاوه براین، هوا واقعا سرد بود و به منفی 20 هم رسید و یک شب تا حد یخ زدگی رفتیم. همچنین جاده های خطرناکی داشت.


کارگردان آه سرد در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا قصد داشته قانون را مورد نقد قرار بدهد گفت: من هر پاسخی بدهم ممکن است تعبیرهای مختلفی شود. با این حال نتیجه بررسی‌هایی که داشتم نشان می‌دهد که قتل‌های ناموسی و خانوادگی ریشه در فرهنگ و جامعه، هر دو با هم دارد و نمی‌توان تاثیر یکی را بیشتر دانست. قصدم این نبود که بخواهم درباره قانون صحبت کنم و شاید از نظر من رسالت سینمای اجتماعی این است که نسبت به مسائل تلنگر بزند. صادقانه ترین حرفی که می توانم بزنم این است که هدفم طرح یک مسئله اجتماعی در قالب فیلم بود تا مخاطبان عادی آن را در سینما ببینند.

ایمان صدیق بازیگر نیز در بخشی از این نشست خبری درباره ارتباطش با علی باقری صحبت کرد و گفت: هر روز از محل استراحت تا لوکیشن با علی باقری صحبت می کردم و درباره بازی مان صحبت می کردیم.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ