ویژه برنامه «تاریخ گویا» همزمان با دهه فجر برگزار می‌شود

اقتصاد ایران: همزمان با فرارسیدن چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، نوجوانان منطقه ۹ شهر تهران توسط فرهنگسرای رویش ضمن حضور در نشست تخصصی «تاریخ گویا» از باغ موزه زندان دیدن می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، فرهنگسرای رویش نوجوانان منطقه ۹ به مناسبت دهه مبارک فجر و با هدف آشنایی با تاریخ انقلاب و رشادت‌های شیرمردان و شیرزنان مبارز و انقلابی و آشنایی نوجوانان با منابع و مواردی که به صورت سمعی و بصری در این موزه بایگانی شده‌اند در ویژه برنامه تاریخ گویا حضور خواهند یافت.

در نشست تخصصی تاریخ گویا، داوود اسعدی خامنه از زندانیان این زندان در زمان قبل از انقلاب به عنوان مبارز انقلابی به معرفی بخش‌های مختلف و بیان خاطرات آن دوران می‌پردازد.

این باغ موزه در ابتدا قصری بود که به دستور فتحعلی شاه قاجار در سال ۱۱۷۷ بنا شد و یکصد و ۳۰ سال پس از آن، نخستین زندان ایران بر روی پایه‌های قصر قاجار که در اثر سیل مهیبی از بین رفته بود، پا گرفت و در سال ۱۳۰۸ زندان قصر نام گرفت.

در سال ۱۳۸۳ این زندان تعطیل و شهرداری آغاز به تخریب بخش‌هایی از زندان نمود که با پیگیری کانون زندانیان سیاسی پیش از انقلاب با ثبت زندان به عنوان آثار ملی در سازمان میراث فرهنگی از تخریب آن جلوگیری شد.

در نهایت در سال ۱۳۹۱ به وسیله شهرداری تهران بر اساس طرح معماری و ایده مفهومی شاخه تجربی معماری کلانشهر به باغ موزه تبدیل گردید. به جرأت می‌توان باغ موزه قصر را به عنوان خلاقانه‌ترین و جذاب‌ترین موزه کشور شناخت، چرا که تبدیل کردن فضایی که روزی زندانی مخوف بوده است به یک فضای فرهنگی کاری بس دشوار است.

بازدید از زندان و سلول‌های تنگ و تاریک هر چند احساس خوشایندی به همراه ندارد اما تداعی کننده برهه‌های گوناگون تاریخی است که در آنها انواع شخصیت‌ها به اتهام‌های گوناگون زندانی شده‌اند. منتقدان، مفسدان، شاعران، سیاستمداران، تبهکاران و … گروه‌های مختلفی بودند که به فراخور زمان و حکومت‌های وقت رنگ و روی زندان را دیده و «آب خنک» آن را نوشیده‌اند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ