شعر برای انسان امروزی پناهگاه است

اقتصاد ایران: یک شاعر سوری می گوید شعر می‌تواند برای انسان امروزی که با مظاهر امروزی مواجه است و می‌خواهد انسان را از زندگی جدا کند به مثابه یک پناهگاه باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن بعیتی شاعر سوری و امیرالشعرای عرب، در گفت‌وگو با ستاد خبری هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر ضمن بیان این که شعر لحظه‌ای استثنایی است که فرد می‌تواند جوهره انسانی خود را در آن منعکس کند، گفت: این لحظه نمی‌تواند ایده‌آل باشد مگر این که شاعر صاحب فرهنگی غنی و اصیل باشد. در این زمانه که ما شاهد طغیان تکنولوژی، جنگ و انشقاق و چند قطبی شدن بین انسان هستیم بهترین پنجره‌ای که از طریق آن نور می‌تواند وارد دل‌ها شود، شعر است. شعر می‌تواند برای انسان امروزی که با مظاهر امروزی مواجه است و می‌خواهد انسان را از زندگی جدا کند به مثابه یک پناهگاه باشد.

وی از اینکه به مناسبت جشنواره بین‌المللی شعر فجر برای اولین بار در ایران حضور پیدا کرده ابراز خوشحالی کرد و گفت: به این دلیل که با دوستان شاعر خود از زبان‌های مختلف آشنا شده و در کنار آن‌ها خواهم بود خرسندم. من در قصیده‌ای که در محفل «خلیج فارس» خواندن این را مطرح کردم که دوستی و حب امام رضا (ع) من را به ایران کشاند و ما در شام و در دل آرامگاه حضرت زینب (س) یک مشهد داریم.

این شاعر سوری افزود: پیش از این که به ایران بیایم در خصوص جشنواره بین‌المللی شعر فجر اطلاع چندانی نداشتم و تنها شنیده بودم که جشنواره‌ای به این نام برگزار می‌شود و از چند و چون آن آگاه نبودم. به گمانم شاعران عرب باید بیشتر به این کشور آمده و در چنین جشنواره‌ای حضور پیدا کنند.

وی در خصوص برگزاری جشنواره‌ها در سوریه گفت: سوریه در طول تاریخ تجربه دفاع در مقابل سیطره و استعمار فرانسه را داشته است؛ شیخ صالح العلوی و سلطان الاطرش هر دو از رهبران انقلاب بزرگ سوریه ضد قیمومت فرانسه بر سوریه هستند. به همین دلیل کنگره‌ها و جشنواره‌هایی به یاد و با نام این دو رهبر در سوریه برگزار می‌شود.

بعیتی گفت: «اتحاد الکتاب العرب» در سوریه یک اتحاد قوی و معروف در جهان عرب است و این اتحاد به مثابه وزارت ارشاد متولی برگزاری این برنامه‌ها است. ادیان مختلفی همچون مسیحی، سنی، علوی و… در سوریه وجود دارد از این رو در دو جشنواره ذکر شده موضوعات جهادی، وطنی و دینی مدنظر قرارمی‌گیرد و به‌واقع تکثر دینی در این جشنواره‌ها مورد توجه است.

این شاعر سوری در پایان درباره تأثیر برگزاری جشنواره بین‌المللی شعر فجر بر غنای شعر و پرورش شاعران گفت: قطعاً برگزاری چنین مراسم‌هایی تأثیر ایجابی دارد؛ به ویژه وقتی در جشنواره‌ای همچون هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، شاعرانی از کشورها و با زبان‌های مختلف حضور پیدا کرده و گرد هم می‌آیند افق دید شما وسیع‌تر می‌شود؛ به این دلیل که شعر فرهنگ‌های دیگر را می‌شنوید و به عنوان یک ذخیره معرفتی برای شما محسوب می‌شود. به واقع در کنار غنای ادبی که با برگزاری جشنواره‌ها رخ می‌دهد چنین فوایدی نیز در پی دارد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ