از گروگانگیری چارترها تا افزایش قیمت مسکن

اقتصاد ایران: در هفته ای که گذشته در بخش راه و شهرسازی قیمت بلیت های هواپیما به حالت سابق بازگشت اما پروازها محدود شد از سوی دیگر قیمت مسکن ملی حدود 7 میلیون تومان شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، در هفته گذشته فرآیند کاهش خدمات رسانی شرکت‌های هواپیمایی داخلی آغاز شد و پرواز برای مسیرهای پر تردد کاهش یافت که به نظر می‌رسد این موضوع مربوط به عدم موافقت افزایش قیمت بلیت است.

افزایش قیمت ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن

زمانی که دولت سیزدهم طرح نهضت ملی مسکن را کلید زد قیمت ساخت این واحدهای مسکونی ۴.۵ میلیون تومان در هر متر مربع بود اما امروز قیمت ساخت این واحدها به بیش از ۷ میلیون تومان رسیده است.

با توجه به ماه‌های گذشته قیمت مصالح افزایش پیدا کرده است و این امر روی قیمت مسکن نیز تأثیر گذاشته است؛ نهضت ملی مسکن نیز از این امر مستثنا نیست و گران شده است.

ساخت مسکن یکی از محرک‌های رونق اقتصادی است. براساس آمارهای موجود حدود یک میلیون شغل با رونق ساخت‌وساز ایجاد می‌شود اما هنوز واحد مسکونی با این نام افتتاح نشده است. برخی پیمانکاران می‌گویند قیمت تمام‌شده مسکن با آنچه دولت اعلام کرده تفاوت حداقل دو میلیون تومانی دارد و ۷ میلیون تومان تمام می‌شود.

سازمان بنادر و دریانوردی در توسعه دولت الکترونیک پیشرو است

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: این سازمان براساس نقشه راه، راهبردها و الزام‌های از پیش ترسیم شده در توسعه دولت الکترونیک پیشرو است.

علی اکبر صفایی مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی در ارتباط ویدئو کنفرانسی با نشست مدیران فناوری اطلاعات و ارتباطات بنادر کشور در بوشهر اظهار کرد: دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان در حال طی کردن مسیر خوبی در جهت نیل به اهداف سازمانی است که باید این مسیر براساس دستورالعمل‌های ترسیم شده با جدیت تداوم یابد.

وی بیان کرد: در حوزه زیر ساخت و امنیت شبکه، کارهای خوبی انجام شده و در خصوص نرم افزارها باید به سمت تجمیع حرکت کرد که در این راستا باید راهبردها و الزامات توسعه دولت الکترونیک تا رسیدن به نتیجه دلخواه تداوم یابد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در سازمان بنادر و دریانوردی تفکیک وظایف فاوا با دیگر معاونت‌ها به خوبی انجام شده و باید به نحوی اقدام کرد که حین تفکیک کارها از پراکندگی فعالیت‌ها جلوگیری شود.

پروازهای داخلی ۲۰ درصد رشد داشتند

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره کاهش پروازها گفت: این موضوع صحت ندارد و هیچ کاهش پروازی نداشتیم.

محمدی بخش در جمع خبرنگاران درباره قیمت بلیت پروازهای داخلی گفت: روند افزایش قیمت به این صورت است که شرکت‌های هواپیمایی درخواست می‌دهند و در سازمان هواپیمایی کشوری بررسی می‌شود سپس در نشست شورای عالی هواپیمایی تصویب شده و به ستاد تنظیم بازار و شورای رقابت ارسال می‌شود و پس از تصویب در ستاد تنظیم بازار ابلاغ می‌شود. هرگونه افزایش قیمت بلیت خارج از این روند به دستگاه قضائی ارجاع می‌شود.

وی درباره بازگشت مابه تفاوت قیمت بلیت مسافرانی که گران‌تر خریده بودند اظهار داشت: نتیجه قطعی را مقام قضائی اعلام می‌کند هر اختلافی با نرخ اصلی با دستور مقام‌قضایی برگشت داده می‌شود.

مشکلی در مسیرهای پروازی نداریم

مدیر عامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: در حال حاضر هیچ مشکلی در مسیرهای هوایی نداریم و هواپیماها می‌توانند در مسیرهای تعیین شده تردد کنند.

حمیدرضا سیدی مدیر عامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در حاشیه مراسم گرامیداشت سالگرد ورود امام خمینی به میهن اسلامی در ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ در جمع خبرنگاران در فرودگاه مهرآباد اظهارداشت: در حال حاضر هیچ مشکلی در مسیرهای هوایی نداریم و هواپیماها می‌توانند در مسیرهای تعیین شده تردد کنند.

وی افزود برخی ممنوعیت‌های هوایی که دائمی هستند مانند آسمان نطنز یا اراک تأسیسات خواستاریم همیشه به صورت ممنوع پابرجا خواهد ماند برخی موارد هم موردی هستند مانند اتفاق هفته گذشته اصفهان که به صورت موردی برای مدت کوتاهی عبور از آسمان این منطقه ممنوع اعلام شد ولی در حال حاضر باز است.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره دریافت هزینه نشست و برخاست هواپیماها به صورت ارزی از ایرلاین‌ها یادآور شد قانون هزینه نشست و برخاست را ارضی اعلام کرده ولی ما معادل ریالی با نرخ ارز ای تی اس از ایرلاین‌ها دریافت می‌کنیم.

خانه دار شدن با فروش متری مسکن خیر؛ حفظ سرمایه آری

خانه دار شدن همیشه یکی از دغدغه‌های مردم بوده است، دولت هم در این مدت تمام تلاش خود را برای رفع کمبود مسکن انجام داده است اما متأسفانه نتوانسته این مشکل را تا کنون برطرف سازد.

دولت برای تأمین مسکن جوانان و مردم از طرح‌هایی همچون مسکن مهر، نهضت ملی مسکن و وام‌های متفاوت برای خرید خانه رونمایی کرد و این طرح‌ها به خانه دار شدن مردم کمکی نکرد با توجه به اینکه برای به نتیجه رسیدن این طرح‌ها نیاز به سرمایه گذار است.

یکی از طرح‌هایی که یکبار در دهه ۷۰ اجرایی شد اما بعد از مدتی مسکوت شد و اکنون دوباره در دستور کار قرار گرفته است هم فروش متری خانه است، این طرح با مخالفان و موافقان زیادی رو به رو است. موفقان این طرح معتقد هستند که این طرح راهی برای سرمایه گذاری مردم است و حتی شاید این طرح بتواند ارزش پول ملی مردم را حفظ کند اما قطعاً نمی‌تواند مردم را خانه دار کند.

در این میان مخالفان بر این باورند که این متغیر باعث می‌شود که بازار مسکن را دچار نوسان کند و قیمت خانه دچار تحول شود بسیاری از شرکت‌های ساختمانی معتقد هستند اگرچه با طرح خرید متری مسکن کسی نمی‌تواند خانه‌دار شود، اما می‌تواند با این طرح دارایی خود را پس‌انداز و مانع اثرگذاری تورم بر این مساله شد.

گروکشی چارتر ها برای افزایش قیمت بلیت

در هفته گذشته فرآیند کاهش خدمات رسانی شرکت‌های هواپیمایی داخلی آغاز شد و پرواز برای مسیرهای پر تردد کاهش یافت که به نظر می‌رسد این موضوع مربوط به عدم موافقت افزایش قیمت بلیت است.

بررسی از سایت‌های فروش بلیت هواپیمایی نشان می‌دهد که برای برخی مسیرها مانند تهران- مشهد، تهران-شیراز، تهران-کیش و … بلیتی وجود ندارد و عرضه بلیت در برخی از مسیرها به شدت کاهش پیدا کرده است

از شواهد امر پیداست که شرکت‌های هواپیمایی همیشه ناراضی که با وجود آزادسازی قیمت بلیت هواپیما در آذرماه ۹۴ همچنان از یارانه‌های دولتی از جمله سوخت تقریباً رایگان استفاده می‌کنند به بهانه کمبود نقدینگی در حال زمین‌گیر کردن هواپیماهای خود برای فشار جهت اعمال افزایش قیمت هستند.

مشکل اصلی در نوسازی بافت فرسوده، تورم بالای کشور است

یک کارشناس مسکن گفت: مالکان خانه‌های فرسوده دغدغه‌های روزمره خود را اولویت می‌دانند و نوسازی برایشان جزو اولویت‌ها نیست.

فرید قدیری، کارشناس بازار مسکن در خصوص تأثیر نوسازی بافت فرسوده بر بازار مسکن به خبرنگار مهر گفت: آنچه که در مناطق بافت فرسوده تهران شاهد هستیم با سیاست‌های فعلی شهری دولت، بانکی و.. ارتباط برقرار نکرده است آن هم به دو دلیل یکی وضعیت اقتصادی و معیشتی افرادی که در بافت فرسوده زندگی می‌کنند و دیگری اولویت نبودن نوسازی بافت فرسوده توسط مالکان.

وی در ادامه بیان کرد: در بافت‌های فرسوده دو دسته زندگی می‌کنند یکی مستأجران هستند که به نوسازی مرتبط نیست و دیگر مالکان قدیمی در بافت فرسوده است که مالکیم بافت‌های فرسوده اولین نیاز تأمین قدرت خرید هستندو به دنبال این هستند که مایحتاج زندگی را تأمین کنند و دغدغه نوسازی ندارند.

این کارشناس بازار مسکن در ادامه اظهارداشت: تصمیم گرفتن برای تخریب و نوسازی به راحتی نیست حتی برای افرادی که در شمال پایتخت زندگی می‌کنند هم تخریب تصمیم راحتی نیست و باید با چند سازنده مشورت کنند و ببینند کدام به صرفه است بماند برای افرادی که در بافت فرسوده زندگی می‌کنند و دغدغه اصلی آنها ساخت و ساز و نوسازی نیست.

پروازهای ایران و قزاقستان افزایش می‌یابد

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری از افزایش پروازهای ایران و قزاقستان خبر داد.

میراکبر رضوی سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری از افزایش پروازهای ایران و قزاقستان خبر داد.

رضوی با اشاره به حضور معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری در اجلاس کمیسیون مشترک ایران و قزاقستان و مذاکرات صورت گرفته بین طرفین گفت: طرفین متعهد شدند به منظور توسعه بخش ارتباطات و ایجاد ظرفیت حمل ونقل هوایی ایران و قزاقستان، نسبت به برقراری پرواز و توسعه خطوط پروازی بین دو کشور اقدام کنند.

وی افزود: در حال حاضر هفته‌ای یک پرواز بین ایران و قزاقستان برقرار است که با توجه به تحولات منطقه و توافقات صورت گرفته پروازها در آینده نزدیک افزایش خواهد یافت.

۴ دهه بلاتکلیفی در دو راه ریلی بین المللی

در دهه ۷۰ پیشنهاد راه اندازی ریل میانه- اردبیل- آستارا داده شد اما در همان دهه پیشنهاد دیگری نیز مطرح شد اما درحال حاضر هر دو راه ریلی همچنان نیمه کاره مانده است.

در سال ۱۳۷۴ پیشنهاد راه اندازی راه آهن میانه- اردبیل- آستارا داده شد که با توجه به عدم پیگیری‌های لازم ساخت راه آهن قزوین- رشت- آستارا که باعث تخریب محیط زیست بود مورد تأیید قرار گرفت. در سال ۱۳۷۸ خبرهایی مبنی بر نقشه برداری مسیر راه آهن میانه- اردبیل آغاز شده بود و این خبر پس از گذشته دو دهه متروکه ماند و پروژه راه آهن قزوین- رشت- آستارا مطرح شد که بخشی از راه آهن کریدور شمال- جنوب خواهد شد.

اکنون راه آهن رشت - آستارا که متأسفانه یک خطه و غیر قابل تبدیل به دو خطه به دلیل زیر ساخت‌های کنونی از جمله ابنیه پل و تونل است، هنوز به انزلی نرسیده و در مسیر خود تا آستارا ناگزیر زمین‌های زراعی و جنگل‌ها را تخریب خواهد کرد.

برای احداث این خط ریلی، تونل‌هایی در کوه‌ها احداث خواهند کرد و طبیعت ضعیف جنگل‌های هیرکانی را تخریب خواهد کرد و به سخنی دیگر هزینه‌ای زیاد بر کشور تحمیل خواهد کرد. در حالی که راه آهن «میانه - اردبیل- آستارا» هم تخریب و هم هزینه کمتری داشت و هم اردبیل را از تنگنا نجات می‌داد و هم زودتر به قفقاز متصل می‌شد.

افزایش ساخت و ساز برای برقراری تعادل در بازار مسکن

معاملات مسکن در پایتخت در ماه‌های اخیر براساس قیمت گذاری مالکان صورت گرفته است و البته تا وقتی که تقاضا و عرضه برابر نشود این نوسانات ادامه دار خواهد بود.

با توجه به اینکه بازار مسکن تحت تأثیر نوسانات نرخ ارز قرار دارد و با توجه به نوساناتی که در هفته گذشته بر اساس جداول فروش که توسط خبرنگار مهر منتشر کرده است نشانه‌های افزایش قیمت مسکن مشاهده شده است به همین دلیل احتمال اینکه خرید و فروش مسکن کمی از رکود خارج شود وجود دارد.

البته تجربه نشان داده است که هرچقدر قیمت خانه افزایش پیدا کند مردم رو به خرید ساختمان‌های سن دار می‌روند و با توجه به آمارها می‌توان گفت که در این چند ماه مردم به سمت خرید ساختمان‌هایی با سن ۱۶ سال رفته‌اند و باید منتظر باشیم که با این روند خرید و فروش مسکن‌های نوساز با مشکل رو به رو شود.

با توجه به اینکه معاملات مسکن در ماه‌های اخیر با روند صعودی مواجه شده است. شهریور ۶۰۳۳، مهرماه ۵۴۱۶ و آبان ۸۰۰۵ معامله‌ی مسکن در پایتخت به امضا رسید. ماه گذشته نیز ۱۰ هزار و ۱۸۴ فقره خرید و فروش آپارتمان در شهر تهران منعقد شد که از رونق نسبی حکایت داشت. عمده معاملات از نوع تبدیل بود و به گفته‌ی مشاوران املاک، خانه اولی‌ها سهم چندانی از بازار نداشتند. اما وسوسه‌ی تغییر قیمت‌های پیشنهادی توسط برخی مالکان می‌تواند رونق نیم‌بند بازار مسکن را مختل کند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ