مک‌کارتی: چین نمی‌تواند به من بگوید کجا بروم یا نروم

اقتصاد ایران: رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با بیان اینکه به نظر پکن درباره سفر به تایوان توجهی نمی‌کند، گفت که مسئولان چینی نمی‌توانند به او بگویند کجا برود یا نرود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، هشدار چین به «کوین مک‌کارتی» رئیس جدید مجلس نمایندگان آمریکا درباره برنامه‌اش برای سفر به تایوان، با واکنش این مقام واشنگتن همراه شد.

مک‌کارتی بامداد پنجشنبه در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره هشدار پکن، گفت که به نظر مسئولان چینی درباره برنامه سفرش به تایوان هیچ توجهی نمی‌کند.

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، وی بعد از دیدار با «جو بایدن»‌ رئیس جمهور ایالات متحده در این‌باره توضیح داد: «گمان نمی‌کنم که چین بتواند به من بگوید کجا بروم یا نروم».

وزارت خارجه آمریکا نیز در پاسخ به سوال رسانه‌ها درباره احتمال سفر رئیس جدید مجلس نمایندگان این کشور به تایوان گفت اعضای کنگره برای تصمیم‌گیری درباره چنین سفرهایی کاملاً مستقل هستند.

تایوان بخشی از چین محسوب می‌شود که ادعا‌های جدایی‌طلبانه دارد؛ ادعا‌هایی که کشور‌های جهان و سازمان ملل متحد به‌رسمیت نمی‌شناسند. پکن همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشور‌هایی که پکن با آن‌ها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض می‌کند و سیگنال‌های نادرستی به نیرو‌های جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند.

پنتاگون در مراحل اولیه برنامه‌ریزی برای یک تور سفرهای کوین مک‌کارتی از جمله سفر به تایوان است. در حالی که «نانسی پلوسی»، رئیس قبلی مجلس نمایندگان آمریکا ماه اوت چین را به چالش کشید و به سفر خصمانه به تایوان رفت، پنتاگون برای تکرار این سفر از سوی مک‌کارتی، در حال کار به روی لجستیک امنیتی این سفر و  پاسخ مورد انتظار پکن که تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند، است.

سفر تحریک آمیز ماه اوت گذشته پلوسی، پکن را به نشان دادن واکنشی شدید از جمله با اجرای رزمایش‌های نظامی گسترده در نزدیکی این جزیره واداشت.

مک‌کارتی که در آن زمان در دور قبلی مجلس نمایندگان آمریکا، رهبر اقلیت این مجلس بود،‌ از سفر پلوسی به تایوان حمایت کرد. او در ماه ژوئیه وعده داده بود، در صورتی که جمهوریخواهان در انتخابات میاندوره‌ای ماه نوامبر بر مجلس نمایندگان آمریکا مسلط شوند و او به ریاست این مجلس برسد، به تایوان سفر خواهد کرد.

سفر مک‌کارتی به تایوان باعث خواهد شد روابط چین و آمریکا که همین الان نیز بسیار تیره‌ است، دچار التهاب و تنش حتی بیشتری شود. در مجلس نمایندگان آمریکا گروه‌های قانونگذاران جمهوریخواه و دموکرات دولت بایدن را تحت فشار قرار داده‌اند که تا یک موضع سرسختانه‌تر علیه چین اتخاذ کند.

روز چهارشنبه نیز وزارت دفاع تایوان خبر داد که طی بیست‌وچهار ساعت گذشته، ۳۴ فروند جنگنده و ۹ کشتی جنگی چینی را در اطراف این جزیره رصد کرده است. (جزئیات بیشتر)

پایان پیام/خ

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ