سلامی درخور به ابراهیم در نمایشگاه «شهر خانواده»

اقتصاد ایران: حوالی باغ‌موزه دفاع مقدس، کوشک باغ هنر و همان‌جایی که نمایشگر آسانسور عدد ۲- را نشان می‌دهد، نمایشگاهی برپاست به نام «شهر خانواده».غرفه‌هایی که می‌کوشند کودکان و خانواده‌هایشان را با فرهنگ و شخصیت‌های ایرانی آشنا کنند. در همان بدو ورود، یکی از غرفه‌ها، توجهم را جلب می کند. صحنه پویانمایی اکشنی درحال پخش است؛ تصویر، پس از تکاپو روی چهره رزمنده‌ای که سربند یا حسینش در هوا موج برمی‌دارد، می ایستد. حس می کنم این شمایل را قبلاً دیده‌ام؛ بیشتر که فکر می کنم، یادم می آید چند سال قبل هم در جشن تولد این رزمنده در بهشت‌زهرا حضورداشته‌ام.«شهید ابراهیم هادی»!

گروه زندگی-امیرارسلان فاضلی:حوالی باغ‌موزه دفاع مقدس، کوشک باغ هنر و همان‌جایی که نمایشگر آسانسور عدد ۲- را نشان می‌دهد، نمایشگاهی برپاست به نام «شهر خانواده».غرفه‌هایی که می‌کوشند کودکان و خانواده‌هایشان را با فرهنگ و شخصیت‌های ایرانی آشنا کنند. در همان بدو ورود، یکی از غرفه‌ها، توجه بازدیدکنندگان را جلب می کند. صحنه پویانمایی اکشنی درحال پخش است؛ تصویر، پس از تکاپو روی چهره رزمنده‌ای که سربند یا حسینش در هوا موج برمی‌دارد، می ایستد. حس می‌کنم این شمایل را قبلاً دیده‌ام؛ چند سال قبل هم در جشن تولد این رزمنده در بهشت‌زهرا حضور داشته‌ام.خوب به خاطر دارم تولد «شهید ابراهیم هادی»!

شهیدی که محبوب همه است
شهید جاویدالاثر ابراهیم هادی از آن دسته شهدایی است که نزد مردم محبوبیت زیادی دارد و آن‌هم به علت روحیه پهلوانی، جنگندگی و باخدا بودن این شهید والامقام است. دکتر «سعید صائمی» مدیرعامل شرکت دانش بنیان رضوان نیز همین نظر را دارد.«ابراهیم هادی یک شهید محبوب است و از زمانی که کتاب سلام بر ابراهیم توسط  رهبر معظم انقلاب  تورق و تقریظ شد، اتفاقات عجیبی رخ داد...» در میان کلمات دکتر صائمی یاد کتابی می افتم که سال‌ها پیش از پدربزرگم هدیه گرفته بودم و او بعضی از خاطرات جذابش را برایم تعریف کرده بود. آنجا اولین باری بود که با شهید ابراهیم آشنا می شدم، پس نشستم و اینبار خودم تک‌تک خاطرات موجود در کتاب را خواندم. دکتر صائمی که شاید فهمیده درحال مرور خاطرات ابراهیم در ذهنم هستم، ادامه می‌دهد:«ابراهیم شهیدی است که در روز تولدش، هشتاد نقطه از کشور برایش تولد می‌گیرند. محبوبیت جالبی بین جوان‌ها دارد. می‌توان گفت که این پهلوانی و ایثار و ایمان عجیبش خیلی تأثیرگذار بوده در محبوبیت او. کتاب سلام بر ابراهیم  یک و دو که برگرفته از خاطرات دوستان، اقوام و هم‌رزمان این شهید است، حدوداً یک و نیم میلیون جلد در ایران و پانصدهزارجلد در خارج از کشور به فروش رفته؛ وقتی چنین استقبالی وجود دارد، مسلماً روی ابراهیم هادی کارمی شود و یا روی یا شهدای هم‌عصر همچون شهید قاسم سلیمانی.»

همه آنچه از پویانمایی شهید ابراهیم هادی باید بدانید
سریال پویانمایی شهید ابراهیم هادی در قالب سیزده قسمت از شبکه سه سیما پخش شد و علاوه بر این شبکه، شبکه‌های دیگر هم درحال بازپخش آن هستند. فضای این پویانمایی برای کودک و نوجوان و این قشر مخاطب مناسب بوده و تاکنون طبق آماری که به دست رسیده حدود هشت میلیون بازدید داشته است. دکتر صائمی با اعلام این آمار و ارقام ادامه می دهد:« قسمت های ساخته شده در ژانر دفاع مقدس است اما ساخت هشت فصل دیگر هم در دستورکار قرار دارد که موضوع آن برمی‌گردد به زمان کودکی، نوجوانی و زندگی پیش از آغاز جنگ ابراهیم هادی و همین‌طور زمان حضور در جبهه جنوب و غرب این شهید که بر اساس همان خاطرات در دو جلد کتاب سلام بر ابراهیم ساخته می شود.» نمی‌دانم تجربه‌اش کردید یا نه، ولی لذت جالبی دارد وقتی کتابی را که خوانده‌ای و در ذهنت از شخصیت‌ها و فضای داستان، تصاویری ساخته‌ای را بروی و فیلم یا پویانمایی‌اش را ببینی؛ انگار لذت آن کتاب که از پیش خوانده‌ای دو برابر می‌شود، به‌خصوص اگر آن شخصیت، ابراهیم هادی باشد و آن فضا، فضای دفاع مقدس.
مدیر پروژه پویانمایی شهیدهادی در تکمیل توضیحاتش می‌گوید:«مجموع اتفاقات و رخدادهایی که در طول دوران دفاع مقدس و در قالب عملیاتی مثل فتح المبین، والفجر مقدماتی در جنوب و عملیات ثامن الائمه و مطلع الفجر در غرب، از نقاط عطف مهم دوران زندگی پر برکت شهید ابراهیم هادی است. این مجموعه اتفاقات در کنار شرح وقایع و اتفاقات زندگی پربار شهید ابراهیم هادی در دوران کودکی و نوجوانی و شرح صفات بارز این شهید، خط اصلی داستانی این سریال پویانمایی محسوب می شود که قصد داریم در قالب 104 قسمت به آن بپردازیم. در 26 قسمت نخست این سریال به موازات شرح صفات نیکو و برجسته اخلاقی شهید هادی مثل پهلوانی، رشادت، فداکاری، شجاعت، انسان دوستی، صبر و..، به روایت گوشه هایی از دو عملیات مهم دوران دفاع مقدس یعنی والفجر مقدماتی و فتح المبین می پردازیم که این شهید والامقام در هر دوی آن‌ها نقش مؤثر و به سزایی داشته است.»
او اضافه می‌کند:«نقطه قوت این اثر در سیره اخلاقی شهید هادی در دوران پس از انقلاب و در دفاع مقدس خلاصه می‌شود که سرشار از فراز و نشیب‌های متفاوت و متنوع است که بیننده را مسحور می‌کند.»

الگوسازی زود نبوده ولی دیر هم نیست
هرچند تولید این محتواها و اسطوره‌سازی‌ها از شخصیت‌های معاصر یا باستانی‌کار بسیار ارزشمند است اما زمانی که دکتر صائمی از پویانمایی شهید هادی می گفت، به این فکر می کردم که چقدر دیر به فکر افتاده‌ایم و غرب چقدر در این زمینه جلو افتاده. موضوعی که وقتی با دکتر صائمی مطرح می کنم، این چنین پاسخ می دهد:«ما خیلی سال است به فکر هستیم تا محتوایی تولید کنیم که بچه‌ها یک الگوبرداری صحیح از آن داشته باشند اما متأسفانه دغدغه مسئولین ما این نیست؛ یعنی کسی نمی‌آید روی این موضوع سرمایه‌گذاری کند.اکثراً به فکر این هستند که  چطور در آمدی کسب شود تا اینکه چقدر تأثیرگذاری فرهنگی داشته بباشد! مسئولین در این زمینه یک رسالتی دارند اما آن رسالت را در این سبک انجام نمی‌دهند وگرنه سال هاست که در فکر هستیم.»
او ادامه می دهد:«بهتر است به این‌ شخصیت ها به‌جای اسطوره با عنوان (الگو رفتاری) نام ببریم. الان کانون توجهات کودکان و نوجوانان بیشتر به سمت پویانمایی‌های دیزنی و مارول است. اما ما می‌توانیم با شخصیت‌هایی که مثل شهید ابراهیم هادی و سایر شهدایی که  وجود دارند، الگوسازی کنیم و حتی از اساطیر موجود در شاهنامه بهره‌مند شویم و ثمراتش را هم ببینیم. مثلاً یکی از بازخوردهایی که بعد از پخش زنجیره ابراهیم هادی در فضای مجازی به ما داده شد، مادر کودکی بود که گفته بود فرزند من پس از تماشای این سریال ،سربند می‌بندد به شکل ابراهیم به کوچه می‌رود و بازی می‌کند. پس می‌توان فهمید که به همین شکل الگوبرداری شکل خواهد گرفت و کودک و نوجوان امروز ما تشنه آن الگو هستند و چه‌بهتر که ما بیاییم و از این فرصت استفاده کرده و فرهنگ ایثار و اخلاق و شهادت را به کودکان بیاموزیم. همان‌طور که رهبر معظم انقلاب در بیاناتشان می فرمایند بیایید جهاد تبیین بکنید و الگوی رفتاری برای کودکان درست کنید. به واقع این موضوعات مهم است اما همانطور که گفتم دوستان مسئولی که فعالیت‌های فرهنگی این‌چنینی دارند، یک مقدار کم‌لطفی می‌کنند.»


بازدید جمعی از مسئولان از غرفه رضوان سازنده پویانمایی شهید هادی

راه اندازی اتاق فراری که پیام آور ایثار است
دکتر صائمی در میان این صحبت‌ها، از طراحی و پیش تولید یک اتاق فرار خبر داده و می گوید:« فعلاً توافق اولیه با باغ‌موزه دفاع مقدس انجام‌شده و به دنبال سرمایه‌گذار هستند. البته این اتاق فرار به‌گونه‌ای که شما فکر می‌کنید نیست و با آن چیزی که در ذهن شماست تفاوت دارد؛ اتاق فراری است که در انتهای آن فرهنگ ایثار و فداکاری را در ذهن شرکت‌کننده می‌گنجاند و شاید منجر به فرار نشده و منجر به ماندن و ایثار شود.»
با توصیفی که دکتر صائمی از اتاق فرار موردنظر داشت، بسیار کنجکاو شدم که حتما پس از افتتاح سری به آنجا بزنم و اتاق فرار متفاوتی را تجربه کنم.
راستی خوب است بدانید که پویانمایی شهید ابراهیم هادی توسط استودیو رضوان ساخته شده که طی 10 سال فعالیت خود، بیش از نه هزار دقیقه کار تولید پویانمایی داشته است.استودیو رضوان دارای یک‌خانه خلاق و نوآوری دارد که به عنوان یک شتاب‌دهنده و یک شرکت دانش‌بنیان باعث خلاقیت و نوآوری در کارها می شود.
حالا که با جزییات بیشتری از سریال پویانمایی سلام بر ابراهیم آشنا شدید، احتمالا شما هم قدری کنجکاو و علاقه‌مند شده اید تا به سراغ دیدن این سریال بروید و اوقاتی را با لذت و غرور از ایرانی بودن و دارا بودن چنین الگوهایی در سرزمینمان، سپری کنید. به امید آنکه با حمایت هرچه بیشتر متولیان امر، در این عرصه شاهد الگوسازی‌های بیشتری باشیم.
پایان پیام/
 
 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ