نیرومند: رویش نسل جدیدی از هنرمندان را در جشنواره هنرهای تجسمی فجر شاهد هستیم

اقتصاد ایران: داور بخش کارتون و کاریکاتور پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر می‌گوید آثاری از نسل جدید هنرمندان در این دوره از جشنواره ارائه شده که نویدبخش رویش و زایش در عرصه هنرهای تجسمی است.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، محمدحسین نیرومند داور بخش کارتون و کاریکاتور پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر درباره جشنواره پانزدهم و لزوم برگزاری آن در مقطع کنونی گفت: نمی‌توان کار را تعطیل کرد، مگر همه حرفه‌ها کارشان را تعطیل کردند؟ به نظر می‌آید وقتی اتفاق ناگواری می‌افتد عده‌ای برای کل جامعه تصمیم‌ می‌گیرند که کار نکنند! این در حالی است که بخش مهمی از معیشت هنرمندان به تولید اثر هنری اختصاص دارد. وقتی همه کارها طبق روال معمول پیش می‌رود، طبیعتاً جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیز باید روال خود را طی کند و تعطیلی‌بردار نیست. 

وی بیان کرد: جشنواره هنرهای تجسمی و دیگر جشنواره‌های فجر سالی یک‌بار برگزار می‌شوند؛ بنابراین یک‌بار در سال فرصتی با مقیاس ملی فراهم می‌شود تا آثار عموم هنرمندان از اقصی‌نقاط ایران در آن ارائه شود و فضای هنر رونق پیدا کند. به اعتقاد من، جریانی که عده‌ای برای تحریم جشنواره‌های فجر ایجاد کردند اقدام پسندیده‌ای نبود. 

هنرهای تجسمی , کاریکاتور , جشنواره هنرهای تجسمی فجر ,

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور هنری و سینمایی تاکید کرد: اگر کسی نمی‌خواهد در جشنواره فجر شرکت کند، مختار است اما دیگر نمی‌تواند برای دیگران تعیین تکلیف کند! برای مثال در جشنواره فیلم فجر، بسیاری از فیلم‌ها قبل از حوادث اخیر کلید خورده و تولید شده بودند. در شرایطی که چندین هزار نفر دست‌اندرکار سینما هستند، اینکه برخی بگویند جشنواره را «تحریم کنید» اتفاق خوبی نیست. 

وی ضمن ارزیابی آثار هنرمندان این بخش توضیح داد: همچون دیگر جشنواره‌های تجسمی فجر، آثاری را از نسل جدید هنرمندان در جشنواره پانزدهم شاهد بودیم که نویدبخش رویش و زایش در عرصه هنرهای تجسمی بود. خوشبختانه به دلیل ارتباطات خوب سیدمسعود شجاعی طباطبایی، در بخش کارتون و کاریکاتور توانستیم مجموعه آثاری از هنرمندان شاخص جهانی را گردآوری کنیم و در بستر جشنواره به نمایش بگذاریم و درمجموع می‌توان گفت که نمایشگاه فاخری تدارک دیده شده است.

هنرهای تجسمی , کاریکاتور , جشنواره هنرهای تجسمی فجر ,

داور بخش کارتون و کاریکاتور پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در پاسخ به این پرسش که آیا حضور کارتون و کاریکاتور در جشنواره فجر باتوجه به کمرنگ شدن نقش کارتون و کاریکاتور در مطبوعات، به این هنر کمک می‌کند یا خیر، گفت: خاستگاه هنر کارتون و کاریکاتور مطبوعات است؛ این هنر در مقاطعی در بستر جشنواره هنرهای تجسمی فجر شکوفا شده است اما در حوزه کارتون و کاریکاتور مطبوعاتی یک غفلت بنیادی داشته‌ایم. در دوره‌ای برخی کاریکاتورها به‌صورت بی‌محابا در مطبوعات منتشر شدند و مدیران مطبوعات را با چالش مواجه کردند و نهایتا کار به جایی رسید که آنها از خیر انتشار کاریکاتور در روزنامه‌ها و رسانه‌هایشان گذشتند؛ به همین دلیل است که امروز کاریکاتور در مطبوعات کم شده یا اصلا دیده نمی‌شود. در چنین شرایطی برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های هنری می‌تواند جور این کم‌کاری را بکشد.

نیرومند تصریح کرد: همه گونه‌های هنری به‌نوعی به حوزه نشر مربوط می‌شوند و وقتی کاریکاتور برای مدیران مسئول رسانه‌ها مهم نباشد،  مطبوعات ما به زبان تصویر تسلط نخواهند داشت؛ در صورتی که اگر در رسانه‌ها به کاریکاتور بها داده می‌شد، می‌توانستیم رشد کاریکاتور مطبوعاتی، گرافیک خبری و عکاسی مطبوعاتی را شاهد باشیم اما امروزه این‌ موارد را در مطبوعات نمی‌بینیم و فضای مطبوعاتی ما از فضای روز دنیا فاصله دارد. 

هنرهای تجسمی , کاریکاتور , جشنواره هنرهای تجسمی فجر ,

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره برداشتن مرزهای موجود میان برخی رشته‌ها در جریان پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیز گفت: اصطلاح میان‌رشته‌ای در هنر این‌گونه است که مثلا عکاسی کاریکاتورگونه یا کاریکاتور و گرافیک متحرک داشته باشیم؛ این نوع از هنر، جریانی است که چه بخواهیم و چه نخواهیم اتفاق افتاده است و به اعتقاد من، در چنین وضعیتی هنر حالت استقلال گذشته را ندارد. البته این محدودیت‌ها برای اهالی هنر چندان جدی نیست و تجربیات جدیدی را به همراه دارد؛ برخی مانند استاد زنده‌یاد کامبیز درم‌بخش با اینکه می‌توانستند از ابزارهای روز استفاده کنند، قلم و مداد برایشان در اولویت بود. من معتقدم که هیچ‌چیزی کارِ دست نمی‌شود و به‌شخصه برای  انجام کار خلاق‌تر مایلم که استفاده کمتری از ابزار داشته باشم؛  زیرا باور دارم که اگر مغز، اندیشه و دست کار بیشتری انجام دهند، نتیجه رضایت‌بخش‌تر خواهد بود.

انتهای پیام/ 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ