نکات کلیدی و مهم طراحی و ساخت بسته بندی دارویی چیست؟

اقتصاد ایران: اگر تولید کننده محصولات دارویی هستید و قصد دارید که سفارش بسته بندی دارویی را ثبت کنید، این مطلب آسان پک نکاتی که لازم است درباره سفارش بسته بندی دارو و اساس طراحی و ساخت بسته بندی دارویی بدانید را مورد بررسی قرار داده است.

اخبار شرکتها- برای بسته بندی دارویی باید به چه نکاتی توجه شود؟ آیا نحوه چاپ لیبل و... اهمیت دارد، یا بروز اشتباه در آن‌ها قابل چشم‌پوشی است؟! اگر تولید کننده محصولات دارویی هستید و قصد دارید که سفارش بسته بندی دارویی را ثبت کنید، این مطلب آسان پک نکاتی که لازم است درباره سفارش بسته بندی دارو و اساس طراحی و ساخت بسته بندی دارویی بدانید را مورد بررسی قرار داده است.

دسته بندی بسته بندی دارویی

بسته بندی دارویی به طور کلی به دو دسته یا بیشتر تقسیم می‌شود. بسته بندی اولیه که به طور مستقیم با دارو در تماس است، بسته بندی ثانویه که برای مصرف کننده نهایی قابل مشاهده است؛ و در نهایت بسته بندی سوم یا آخر که برای حمل و نقل و انبارش در نظر گرفته می‌شود.

استانداردهای متعددی برای هر مرحله از بسته بندی دارویی وجود دارد. اولین استاندارد به پایداری دارو مرتبط است؛ یعنی باید بسته بندی به نحوی آماده شده باشد که رطوبت، هوا، نور و... به درون آن نفوذ نکند.

بسته بندی اولیه دارو (لیبل)

موادی که برای تولید لیبل یا برچسب بسته بندی دارویی استفاده می‌شوند باید از کیفیت مناسبی برخوردار باشند. چون این بسته بندی در معرض هوا، رطوبت و... قرار می‌گیرد؛ و تحت این شرایط نباید بسته بندی اولیه دارو مخدوش شود، یا اطلاعات درج شده روی لیبل خوانایی خودشان را از دست بدهند.

همچنین این مواد تشکیل دهنده لیبل نباید به داخل محصول نفوذ کند؛ و مصرف دارو را برای مصرف کننده با مخاطره همراه سازد.

یک لیبل یا برچسب باید به طور کلی شامل دستورالعمل برای استفاده، هشدارها، مواد فعال و غیرفعال، نام رسمی محصول، دوز دارو و... باشد. همچنین فونت انتخاب شده برای درج اطلاعات روی آن باید مناسب و خوانا باشد، تا مصرف کننده بدون مشکل بتواند از دارو استفاده کند.

بسته بندی ثانویه دارو (جعبه)

طبق اساس طراحی و ساخت بسته بندی دارویی، بسته بندی دوم صرفاً برای افزایش جذابیت محصول و ارائه اطلاعات به مصرف کننده در نظر گرفته می‌شود. این بسته بندی باید اطلاعات مفید درباره دارو، برند تولید کننده آن و... را پوشش دهد؛ و مصرف کننده با مشاهده آن به راحتی به این اطلاعات دسترسی داشته باشد.البته این اطلاعات روی بسته بندی اولیه نیز تکرار می‌شوند، تا در صورت دور انداختن بسته بندی ثانویه یا مخدوش شدن آن، مصرف کننده بتواند همچنان به دستورالعمل‌های ارائه شده برای مصرف دارو دسترسی داشته باشد.

بسته بندی نهایی دارو

در این مرحله داروهای آماده شده و قرار گرفته در جعبه دارویی در کارتن های استاندارد ساخته شده تعبیه می‌شوند؛ و برای توزیع و ارائه به مشتری نهایی عرضه خواهند شد.

ویژگی‌ها و استانداردهای بسته بندی دارویی

طراحی و بسته بندی داروها باید مطابق با استانداردهای جهانی انجام شود. یکی از مواردی که برای طراحی و تولید این بسته‌بندی‌ها باید به آن توجه داشته باشید، تطابق بسته بندی دارو با نوع دارو، نحوه مصرف دارو و مصرف کننده نهایی است.

همچنین، جنس کاغذ و مقوا برای بسته بندی دارویی بسیار مهم است. این بسته‌بندی‌ها باید در برابر رطوبت و نور و ضربه و ... مقاوم باشند؛ و مطابق با استانداردهای وزارت بهداشت طراحی و تولید شوند. مقواهای مورد استفاده در این بسته‌بندی‌ها باید مقوای بهداشتی (ایندربورد) باشند. مقواهای ایندربورد دارای مجوز رسمی از وزارت بهداشت هستند؛ و استفاده از آن‌ها برای تولید بسته‌بندی‌های دارویی تأیید شده است.

طراحی بسته بندی دارویی

نکات مهمی که جهت طراحی و تولید هر کدام از این موارد باید تولیدکنندگان به آن‌ها توجه داشته باشند را در ادامه ارائه کرده‌ایم.

لیبل دارویی

برچسب یا لیبل بیشتر برای بطری‌های دارویی استفاده می‌شود. برای تولید برچسب‌های دارویی باید دقت بالایی لحاظ شود؛ زیرا کوچک‌ترین اشتباه جزئی در طراحی و تولید برچسب می‌تواند زمینه‌ساز اشتباه مصرف‌کنندگان نهایی موقع استفاده از دارو شود. به طور کلی لیبل‌های تک لایه برای بسته بندی دارویی در نظر گرفته می‌شوند؛ و این بروشورهای داخل جعبه‌های دارویی هستند که اطلاعات مورد نیاز نحوه مصرف دارو و... را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهند.

آسان پک با وجود قابلیت تولید لیبل‌های چند لایه، این امکان را برای مشتریانش فراهم کرده است، که به جای سفارش و تولید بروشور برای محصولات دارویی، از لیبل‌های دو یا چند لایه استفاده کنند.

این لیبل‌ها با وجود چسبندگی بالا ...بارها امکان جدا کردن لایه رویی را برای مشتریان فراهم می‌کنند؛ بنابراین با درج اطلاعات روی لیبل چند لایه، مصرف کننده می‌تواند اطلاعاتی که زیر لایه اصلی درج شده را مطالعه کند، سپس لایه رویی لیبل را به محل قبلی آن چسبانده و محصول را استفاده کند.

با وجود این طراحی مصرف کننده همیشه می‌تواند به راحتی به اطلاعات مورد نیازش دسترسی داشته باشند؛ و هزینه تولید بروشور و... حذف خواهد شد. این لیبل‌ها به سرعت تولید بسته‌بندی‌های دارویی و عرضه آن، سبز بودن بسته‌بندی‌های دارویی و کاهش هزینه بسته بندی دارویی کمک می‌کند.

جعبه مقوایی دارویی

جعبه‌های مقوایی رایج‌ترین روش‌های بسته بندی دارو هستند، و با این روش می‌توان یک جعبه مناسب و بهداشتی را برای بسته بندی اقلام مختلف دارویی در نظر گرفت. این جعبه‌ها از دارو در برابر عوامل خارجی محافظت می‌کنند. از دیگر عوامل انتخاب جعبه‌های مقوایی برای بسته بندی دارو می‌توان به سبز بودن و قابل بازیافت بودن این جعبه‌ها اشاره کرد. این جعبه‌ها خطری برای محیط‌زیست و موجودات زنده ایجاد نمی‌کنند؛ و به خاطر قابل بازیافت بودن هزینه‌های تولید بسته بندی دارویی را کاهش می‌دهند.

توجه به این نکته ضروری است که، جعبه‌های دارویی یکی از ضروری‌ترین بسته‌بندی‌ها در صنعت داروسازی محسوب می‌شوند؛ چون این جعبه‌ها علاوه بر محافظت از داروها در برابر آسیب‌های احتمالی، امکان انبارش و توزیع محصولات در تعداد بالا را نیز برای تولیدکنندگان داروها فراهم می‌کنند.

جعبه‌های مقوایی امکان ارائه اطلاعات کامل و مفید مورد نیاز مصرف‌کنندگان را نیز برای شرکت‌های تولید کننده دارو فراهم می‌کنند. بنابراین، اگر بسته بندی دارو مناسب باشد، مشتری ترجیح می‌دهد که این محصول را از بین سایر مدل‌های مشابه انتخاب کند؛ و شرکت تولید کننده دارو سهم بیشتری در بازار رقابتی و افزایش فروش داروهای متنوع خواهد داشت.

کارتن دارویی

صنایع دارویی از کارتن‌ها برای بسته بندی تعداد مشخصی از جعبه‌های دارویی استفاده می‌کنند. این بسته‌بندی‌ها برای انبارش و توزیع در محل کاربرد دارند.جنس کارتن های مد نظر برای بسته بندی دارویی و قرار گرفتن محصولات دارویی داخل آنها با توجه به نیاز سفارش دهنده مشخص می شوند.

کارتن‌هایی که به این منظور تولید می‌شوند باید کیفیت و حجم مناسبی را برای چیدمان جعبه‌های مقوایی به تعداد تعیین شده توسط شرکت دارویی داشته باشند. همچنین این کارتن‌ها باید نیاز شرکت دارویی را برای انبارش و رسیدن داروها به محل توزیع برآورده کنند.

به طور معمول کارتن‌های چهار درب برای انبارش و توزیع بسته‌بندی‌های دارویی انتخاب می‌شوند.

نکات تکمیلی بسته بندی دارویی

  • درب قفل شو جعبه دارویی قابلیت بسته بندی اتوماتیک و دستی را دارد؛ و با توجه به نوع بسته بندی این ساختار ممکن است روی طول یا عرض جعبه پیاده‌سازی شود.

  • برای بسته بندی جعبه‌های دارویی معمولاً از روکش ورنی، یووی، سلفون یا ترکیبی از آن‌ها استفاده می‌شود.

  • امکان درج اطلاعات محصول درون جعبه وجود دارد. با این روش هزینه تولید بسته بندی دارویی بیشتر می‌شود، اما این مبلغ با وجود حذف بروشور مقرون‌به‌صرفه خواهد بود.

  • چاپ دقیق، یکدست بودن رنگ‌ها در تمام جعبه‌ها و درج اطلاعات همخوان با دوز دارو در بسته‌بندی‌های دارویی بسیار مهم است؛ و کوچک‌ترین اشتباهی در چاپ و... با به مخاطره افتادن سلامتی افراد در ارتباط خواهد بود.

  • بسته بندی دارویی باید به نحوی انجام شود که آلودگی به دارو نرسد؛ و بسته بندی تا زمان ارائه در داروخانه یا محل توزیع سالم و تمیز باقی بماند.

جمع بندی: مهمترین نکاتی که هنگام سفارش بسته بندی دارویی باید در نظر بگیرید

در مطلب فوق به بررسی تمام نکات مهم هنگام سفارش بسته بندی دارویی پرداختیم. همانطور که میدانید داروها بطور مستقیم با زندگی افراد در ارتباط هستند بنابراین در ساخت بسته بندی، انبارش و انتقال آنها باید دقت زیادی شود. اگر در خصوص انواع بسته بندی دارویی سوالی در ذهنتان است میتوانید بصورت مستقیم با کارشناسان ما در وبسایت asanpack.com در ارتباط بوده و از مشاوره کاملا رایگان ما بهره ببرید.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ