ترس انگلیسی‌ها از دستیابی روسها به تانکهای چلنجر

اقتصاد ایران: نشریات انگلیسی از طراحی برنامه‌هایی اضطراری در ارتش این کشور برای ممانعت از دستیابی روسیه به قطعات و فن‌آوری های محرمانه تانک‌های «چلنجر 2» نوشتند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، طبق گزارش رسانه‌های انگلیسی ارتش این کشور برنامه‌های اضطراری را تدارک می‌بیند تا اجازه ندهد فن‌آوری و پوشش زرهی محرمانه به کار رفته در تانک‌های مدل چلنجر 2 که قرار است برای کمک به اوکراین فرستاده شوند، در صورت آسیب دیدن به دست روسها بیفتند.

نشریه انگلیسی «سان» نوشت، تانک‌های چلنجر 2 از پوشش زرهی محرمانه‌ای متشکل از ترکیبی از سرامیک، فولاد و ترکیبات ضربه‌گیر مشهور به زره «چوبهام» برخوردارند.

به نوشته این نشریه انگلیسی، هر چند دولت لندن چند روز پیش باب ارسال تانک به اوکراین را با متعهد شدن به ارسال 14 دستگاه تانک چلنجر 2 باز کرد اما منابع دفاعی معتقدند چنانچه نیروهای روسیه به یک دستگاه از این تانک‌ها دست پیدا کنند یک کابوس برای انگلیسی ها رقم خواهد خورد چون دانشمندان روس قادر به مطالعه زره این تانک و طراحی روشهایی برای شکست دادنشان خواهند شد.

یکی از این منابع به نشریه سان می‌گوید: «زره انگلیسی‌ها بهترین در جهان است. در سوابق تانک‌های چلنجر 2، تنها یک دستگاه از این تانک‌ها تا کنون در حین نبرد از بین رفته و آن هم به سبب آتش نیروهای خودی در عراق اتفاق افتاد.»

این منبع ادامه داده است: «روسها به شدت به دنبال تلاش برای از بین بردن و تصرف یک تانک چلنجر 2 هستند یکی بنا به دلایل تبلیغاتی و دیگر به دلیل این که به اسرار آن دست یابند.»

منابع ارتش انگلیس مدعی شدند، زره پیشرفته چوبهام در تانک چلنجر 2 که انگلیسی‌ها با اسم رمز «دورچستر» می‌شناسند، هرگز مورد نفوذ آتش نیروهای دشمن قرار نگرفته است.

به نوشته نشریه سان، مقامات رده بالای نظامی انگلیسی در حال برنامه‌ریزی با رده های بالای فرماندهی نیروهای اوکراینی برای بازگرداندن تانک‌های چلنجر از بین رفته در حین جنگ به منطقه امن هستند.

یک منبع نظامی گفته است: «اگر یک تانک از بین برود یا از کار بیفتد اولین گزینه همیشه بازیابی کردن است. شما یا با یک تانک دیگر آن را یدک کشی می‌کنید یا یک خودروی زرهی مخصوص ترمیم و بازیابی – خودرویی با ظاهر تانک و مجهز به یک جرثقیل – را استفاده می‌کنید. اما بدترین سناریو وقتی است که یک تانک به هنگام سقوط خطوط مقدم و عقب نشینی نیروهای خودی از بین برود.»

این منبع ادامه داد: «گام اول ما تمرین و کار با طراحان ماموریت بر سر تضمین عدم استفاده از تانک‌های چلنجر در سناریو‌هایی که در آنها چنین سقوطی یک احتمال واقع‌بینانه باشد، است. گام دوم این است که در سطح تاکتیکی تضمین شود اوکراینی‌ها در زمینه بازیابی یک تانکی که زیر آتش است آموزش ببینند.»

طبق گزارش نشریه سان، دیگر گزینه‌هایی که مد نظرند شامل قرار دادن پیمانکاران نظامی در حالت آماده باش برای بازیابی تانک های از بین رفته است.

انگلیس روی کاغذ 227 دستگاه تانک چلنجر 2 دارد اما تنها حدود 60 عدد از آنها آماده رزمند. حدود 30 دستگاه از این تانک ها در استونی هستند و 14 تا نیز در فرآیند ارسال برای اوکراین قرار گرفته‌اند.

اخیرا «بن والاس»، وزیر دفاع انگلیس وعده داده در نتیجه فشارهای جنگ اوکراین، در برنامه‌هایش برای کاهش ناوگان این مدل تانک‌ها بازبینی کند.

با آنکه اوکراین از زمان آغاز جنگ خواستار دریافت تانک شده بود، اما تلاش‌ها برای اجابت این درخواست‌ها از چندی پیش رنگ و بوی جدی به خودش گرفت؛ به ویژه بعد از آنکه دولت‌های لهستان و انگلیس علناً خواستار تغییر در موضع ائتلاف غرب شدند. در همین راستا، ینس استولتنبرگ دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هم تایید کرد که تسلیحات سنگین بیشتری در آینده نزدیک برای اوکراین ارسال می‌شود.

سه روز پیش آمریکا و آلمان سر انجام با اعلام برنامه هایشان برای ارسال تانک‌های مدل های «آبرامز» آمریکایی و «لئوپارد 2» آلمانی به اوکراین، به مناقشه بر سر کمک متحدان غربی به نیروهای اوکراینی با ارسال تانک پایان دادند.

پایان پیام/.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ