بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا/ توصیه‌هایی برای حفظ سلامتی در آلودگی هوا

اقتصاد ایران: کیفیت هوای امروز پایتخت در اکثر مناطق در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد که می‌تواند اثرات نامطلوبی روی سلامتی انسان بگذارد اما رعایت برخی نکات می‌تواند به بهبود وضعیت سلامتی افراد کمک کند.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، کیفیت هوای امروز (8 بهمن‌ماه) پایتخت در اکثر مناطق در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد و میانگین غلظت ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون که آلاینده اصلی تهران در 24 ساعت گذشته بوده است، هم‌اکنون عدد 146 را نشان می‌دهد. با توجه به اثرات نامطلوب آلودگی هوا روی سلامتی انسان، رعایت برخی نکات می‌تواند به بهبود وضعیت سلامتی افراد کمک کند.

از هر 10 نفر 9 نفر در مواجهه با آلودگی هوا هستند

آلودگی هوا یکی از علل بیماری و مرگ در دنیا است و بسیاری از مردم با آن مواجهه دارند؛ در واقع 9 نفر از هر 10 نفر در دنیا، هوای آلوده را استنشاق می‌کنند. این عامل خطر که مهم‌ترین عامل خطر محیطی است می‌تواند سالمت انسان را به صورت جدی تهدید کند.

40000 مرگ منتسب به آلودگی هوا در ایران

براساس اعلام پژوهشکده محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران، برآورد شده است که تعداد موارد مرگ منتسب به آلودگی هوا در ایران حدود 40 هزار مورد در سال است که این تعداد نیز معادل حدود10 درصد از کل موارد مرگ سالانه کشور است.

اثرات منفی آلودگی هوا روی سلامتی انسان

اثرات منفی آلودگی هوا شامل مرگ زودرس، افزایش خطر ابتلا به آسم، بیماری‌های قلبی- عروقی، سرطان ریه، بستری در بیمارستان و پیامدهای منفی بارداری است.

آلودگی هوا , وزارت بهداشت , بهداشت و درمان ,

گروه‌های حساس در مواجهه با آلودگی هوا شامل سالمندان، کودکان، بیماران قلبی – عروقی، بیماران دچار مشکلات تنفسی، زنان باردار، افراد با شرایط اجتماعی - اقتصادی پایین، مبتلایان دیابت و افراد شاغل در محیط بیرون است.

آلودگی هوا , وزارت بهداشت , بهداشت و درمان ,

در شرایط مختلف آلودگی هوا چه کار کنیم؟

در صورتی که هوا پاک باشد؛ ملاحظه خاصی وجود ندارد. در شاخص‌های مختلف آلودگی هوا، برخی نکات باید رعایت شود که در جدول زیر نشان داده شده است.

آلودگی هوا , وزارت بهداشت , بهداشت و درمان ,

توصیه‌هایی برای حفظ سلامتی در هوای آلوده

  • اجتناب از فعالیت ورزشی سنگین در شرایط آلودگی هوا؛ توصیه می‌شود در شرایطی که کیفیت هوا ناسالم است، فعالیت‌های فیزیکی خود را به نحوی تنظیم کنید که از نفس کشیدن زیاد در هوای آلوده جلوگیری شود.
  • کاهش فعالیت در هوای آزاد؛ حتی در شرایطی که کیفیت هوا سالم باشد وسایل نقلیه در مناطق با ترافیک سنگین نظیربزرگراه‌های شلوغ می‌توانند تا فاصله حدوداً 500 متری از خیابان، غلظت آلاینده‌های هوا را تا مقادیر بسیار بالایی افزایش دهند.
  • ماندن در محیط‌های داخل؛ مطالعات نشان داده‌اند که در اکثر محل‌های سکونت افراد، غلظت آلاینده‌های هواحدود نصف مقادیر آن‌ها در هوای بیرون است بنابراین با سپری کردن اوقات خود در محیط‌های داخل می‌توانید میزان مواجهه خود با آلاینده‌های هوا را حدود 50 درصد کاهش دهید.
  • مصرف منابع ویتامین A و C؛ مصرف غذاهای سرشار از ویتامین A و بتاکاروتن به تشکیل و عملکرد غشاهای موکوسی در مقابله با آلاینده‌های هوا کمک شایانی می‌کند. هویج، مارگارین، کره، سیب زمینی شیرین و جگر منابع خوبی از این مواد مغذی هستند.
  • مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین C به تقویت عروق خونی و همچنین تسریع در بهبودی شما کمک می‌کند. مرکبات، پرتقال، توت فرنگی، انبه، گریپ فروت و کلم بروکلی منابع مناسبی از ویتامین C هستند.
  • استفاده از گیاهان داخل خانه نیز می‌تواند به کاهش اثرات منفی آلودگی هوا کمک کند.
  • با توجه به اینکه سهم قابل توجهی از آلودگی هوا ناشی از تردد وسائل نقلیه است؛ بااستفاده از وسایط نقلیه عمومی و خودروی مشترک به کاهش انتشار آلاینده‌های هوا کمک کنید.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ