راه آهن تا سال آینده به سرانجام می‌رسد/اجماع نخبگان محور توسعه

اقتصاد ایران: اردبیل- استاندار اردبیل گفت: تمام تلاش ما بر این است که سال آینده راه آهن میانه - اردبیل به خط پایانی خود و به سرانجام برسد.

به گزارش خبرنگار مهر، سید حامد عاملی شامگاه جمعه در نشست جامعه اصناف و بازاریان اردبیل اظهار کرد: اجماع نخبگان اصلی‌ترین رکن در تحقق عناصر توسعه است و ما امروز افتخار می‌کنیم که در جمع بزرگان و نخبگان استان حاضر شده و از نقطه نظرات علمی و کارشناسی آنها بهره‌مند می‌شویم.

وی دغدغه توسعه و پیشرفت استان را به عنوان سرنوشت مشترک، دغدغه همه دلسوزان این استان اعلام کرد و گفت: در ۱۵ ماه خادمی ملت در این استان به عنوان دهمین استاندار تلاش کرده‌ایم تا مهمترین مسائل و چالش‌های استانی را احصا کرده و بر اساس این نقاط ضعف‌، نقطه به نقطه مسیر توسعه و پیشرفت را مشخص کنیم.

استاندار اردبیل تصریح کرد: ما در اکثر شاخص‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در جایگاه ۲۵ و ۱۶ کشور قرار داریم و می‌خواهیم حداقل به متوسط کشور برسیم تا عقب‌ماندگی‌های گذشته نیز جبران شود.

عاملی افزود: در حوزه زیرساخت راه و توسعه بزرگراه در حالی که میانگین برخورداری سایر استان‌ها ۲۴ درصد است، این میانگین در استان اردبیل ۱۱ درصد بوده که حتی از متوسط کشوری نیز پایین‌تر است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در حوزه تأمین برق و گاز نیز با توجه به شرایط خاص ما با ناپایداری تأمین برق، نقطه انتهایی گاز و کاهش فشار روبه‌رو بوده که در صدد رفع این مشکلات و نارسایی‌ها هستیم.

عاملی اضافه کرد: در حوزه اقتصادی مهمترین شاخص تولید ناخالص داخلی است که رتبه استان در سطح ملی ۲۴ کشور است.

وی تأثیرگذاری عوامل زیرساختی را در پیشرفت سایر بخش‌ها به ویژه حوزه سرمایه‌گذاری و جذب منابع ملی بیشتر یادآور شد و بیان کرد: تمام تلاش ما بر این است تا در همه شاخص‌ها به وضعیت مطلوب و متوسط کشوری برسیم تا بیش از این شرمنده مردم نباشیم.

عاملی سرآمد سرانه مردم این استان را نصف متوسط کشوری عنوان کرد و ادامه داد: در حوزه سلامت در حالی که باید سه هزار و ۷۰۰ تخت بیمارستانی داشته باشیم، تنها ۲ هزار تخت بیمارستانی داریم و کمبود یک‌هزار و ۷۰۰ تخت باید به نحوی جبران شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در تلاش هستیم تا خدمات بهداشتی، درمانی و پزشکی را در این استان ارتقا دهیم چرا که وضعیت بیمارستان‌های ما از لحاظ کمبود امکانات و کهنگی و فرسودگی بسیار وخیم است و ما از این وضعیت فاجعه‌بار شرم داریم.

امیدوارم در پایان مسئولیت شرمنده مردم نباشم

استاندار اردبیل به شاخص توسعه منابع انسانی و توجه به زیرساخت‌های آموزش و پرورش را یادآور شد و تصریح کرد: در بررسی میانگین نمرات پایه دوازدهم به این نتیجه رسیدیم که دانش‌آموزان این استان در دروس عمومی میانگین نمره هفت تا ۱۴ را دارند و در دروس تخصصی این میانگین ۶ تا ۱۲ است.

عاملی وضعیت نامناسب استان را در جایگاه کنکور کشوری بین ۲۵ تا ۲۶ یادآور شد و گفت: وضعیت استان از لحاظ سرانه آموزشی، فرهنگی، کتابخانه‌ای و حتی فضای سبز مطلوب نیست و باید رسیدن به نقطه مطلوب مطالبه و گفتمان همه باشد.

وی ضرورت شفاف‌سازی در این حوزه را در کنار پاسخگویی صریح و شفاف به مردم یادآور شد و افزود: ما باید در دوران مسئولیت کاری را انجام دهیم تا با برنامه‌ریزی مناسب به وضعیت متوسط کشوری برسیم تا در پایان مسئولیت شرمنده مردم نباشیم.

عاملی فعالیت‌های انجام شده در حوزه راه را یادآور شد و خاطرنشان کرد: ما با راه ایمن و بزرگراه به کشور متصل نیستیم و سعی ما بر این است تا محور اردبیل – سرچم را به طول ۱۷۶ کیلومتر چهار خطه کرده تا راه دسترسی مردم این استان به مرکز کشور ایمن و از طریق بزرگراه انجام شود.

وی اتصال شمال استان به جنوب را از طریق چهار خطه ایمن یادآور شد و اضافه کرد: از پارس‌آباد به سمت مشگین و از بیله‌سوار به سمت گرمی و سه راهی صحرا طرح‌های توسعه راه‌ها در حال انجام است و سعی بر این است تا این پروژه‌ها هر چه سریعتر به سرانجام برسد.

من خودم به تابلوهای روزشمار امیدوار شده بودم!

استاندار اردبیل در مورد خط ریلی اردبیل – میانه نیز بیان کرد: ۵۵ کیلومتر مسیر سخت و گلوگاهی راه آهن اردبیل – میانه بلاتکلیف مانده بود که از سال گذشته سعی کردیم تا این قطعات سخت را زیر ترافیک ببریم.

عاملی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: در سال‌های گذشته تابلوی روزشماری را برای افتتاح راه آهن نصب کردند که خود بنده نیز به این تابلوها امیدوار شده بودم اما واقعیت این است که این مسیر سخت و دشوار دارای پیچیدگی‌های اجرایی و تأمین منابع خاص است.

وی تصریح کرد: در حالی از سال گذشته کار را در مسیر گلوگاهی آغاز کردیم که ۲ سال برای بازگشایی برخی تونل‌ها و گالری‌ها فرصت می‌خواستیم و به معنای واقعی این پروژه در ۲ شیفت کاری صبح و عصر و حتی شبانه نیز در حال انجام است.

عاملی ضرورت بازگشایی تونل‌های باقیمانده و بهسازی تونل‌های ریزشی را یادآور شد و گفت: ۱۲۵ کیلومتر این مسیر ریل‌گذاری شده و به غیر از قطعه «1B» مابقی قطعات در حال عملیات تکمیل زیرسازی است و پیش‌بینی می‌کنیم سال آینده این پروژه را به جمع‌بندی نهایی برسانیم.

وی افزود: نمی‌توانم زمان دقیق شنیدن سوت قطار را به مردم اعلام کنم چرا که کار سختی است و به محض اتمام این پروژه، این خبر خوش را به مردم اطلاع خواهیم داد.

عاملی ضرورت اتصال راه آهن اردبیل به پارس‌آباد را نیز بسیار ضروری اعلام کرد و ادامه داد: اگر این پروژه که ضرورت آن را به رئیس جمهور تبیین کردیم، به سرانجام برسد با چهار کیلومتر می‌توانیم به آذربایجان و از مسیر آسیای میانه به مسکو و حتی قلب اروپا وصل شویم تا توسعه تجاری را شاهد باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در هر مقطعی از تاریخ این کشور مسیر راه آهن اجرایی شده و تجارت تقویت شده، وضعیت اقتصادی مردم نیز در این سرزمین بهبود یافته و ما به رئیس جمهور اعلام کردیم که در کنار مسیر رشت به آستارا، مسیر راه آهن اردبیل به پارس‌آباد و اتصال به جمهوری آذربایجان پیگیری شود.

استاندار اردبیل اضافه کرد: این مسیر هموار و فاقد موانع زیست محیطی است و سالانه می‌توان تا سه میلیون تن بار روسیه را از طریق این خط ریلی تأمین کرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ