یک گزارش فرهنگی درباره سختگیری طالبان برای استفاده از حمام

اقتصاد ایران: برودت شدید هوا و یخ‌زدگی سیستم آبرسانی شدید در شهر هرات باعث شد مردم از حمام خانگی خود محروم شوند، اما طالبان اجازه استفاده از حمام‌های عمومی شهر را نمی‌دهد و خاطیان را جریمه سنگین می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، در سه ماه گذشته طالبان، شدیدترین محدودیت‌ها و برخوردهای سختگیرانه را با مردم افغانستان در پیش گرفته که از نمونه‌های بارز آن ممنوعیت تحصیل دختران در دانشگاه‌ها، ممنوعیت کامل فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی و آموزشی زنان است. چالش جدید فرهنگی که طالبان بویژه در شهر هرات موجب شده، تعطیل کردن کلیه حمام‌های عمومی این شهر است. این در حالی است که عمده منازل مسکونی شهر هرات به دلیل کمبود سوخت و قطعی برق از داشتن حمام خانگی محروم هستند و اساساً این تصمیم مردم متعهد و متدین شهر هرات بویژه شیعیان شهر هرات را با چالش عمیقی مواجهه کرده است. همچنین تعطیلی فعالیت کلیه مراکز و سازمان‌های مردم نهاد داخلی و خارجی مرتبط با سازمان‌های بین المللی توسط حاکمیت طالبان، موجب شده نظارت نهادهای بین المللی بر کیفیت زندگی مردم هرات با اختلال مواجهه شود و با توجه به قطعی کامل برق در ساعات بسیاری از شبانه روز، زندگی مردم را با مشقت و مشکلات زیادی مواجهه کرده است.

اما ماجرا چیست؟ با توجه به کاهش برودت هوا و رسیدن دمای استان هرات به مرز ۲۵ درجه زیر صفر، طالبان کلیه حمام‌های عمومی داخل شهر را تعطیل کرده است و در مواردی که مردم به ویژه در مناطق شیعه نشین به صورت مخفیانه از حمام‌های عموی در روزهای گذشته استفاده کرده‌اند، طالبان و نیروهای امنیتی آنها با حضور در مقابل درب حمام‌های دائر، مانع خروج زنان حاضر در حمام به منازل خود شدند و با فراخواندن مردهای محارم زنان داخل حمام، با جریمه کردن و گرفتن مبالغی تا حدود ۱۰۰۰۰ – افغانی معادل ۵ ملیون تومان به ازای هر نفر، اجازه خروج زنان از حمام را دادند.

با شروع سرمای سخت زمستانی بخصوص از ۲۰ دی ماه ۱۴۰۱ شرایط عادی زندگی در شهر هرات با مشکلات عدیده‌ای روبرو شده است، به جهت عدم وجود زیر ساخت‌های مناسب در شهر هرات، یخ زدگی معابر، یخ زدگی لوله‌های انتقال آب و شیرهای آب منازل مسکونی، سختی بسیاری را بر مردم هرات مترتب کرده است، علاوه بر این مشقات و سختی‌های طبیعت زمستانی، سخت گیری‌ها و رفتارهای بی رحمانه طالبان در مسیر جریان عادی زندگی شهروندان هراتی، آسیب‌ها و عصبانیت‌های بسیاری بر مردم این شهر ایجاد کرده است، به عنوان مثال در هفته گذشته، مجموعه‌ای از خانواده‌های منطقه دولتخانه هرات، از مالکین حمام‌ها تقاضا کردند در شرایط سرمای شدید، شب‌ها و به صورت مخفیانه حمام‌های عمومی را بر روی مردم باز کنند و این امر اتفاق افتاد و پس از گذشته سه شب، طالبان و نیروهای امنیتی حاکمیت با حضور در جلوی درب حمام‌ها، بانوان را در حمام محبوس کردند و شرط خروج این زنان و رفتن به منازل‌شان را، حضور محارم مرد در جلوی حمام و پرداخت مبلغ ده هزار افغانی معادل ۵ میلیون تومان به ازای هر نفر زن محبوس در داخل حمام به عنوان جریمه اعلام کردند. در نتیجه طالبان با گرفتن تعهد از بزرگان و موی سفیدان محل و اخذ جریمه و بعضاً تادیب و برخورد فیزیکی با مردان، محبوسین را آزاد و محل را ترک کردند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ