المان آرامگاه استاد «عماد الکتاب» رونمایی می‌شود

اقتصاد ایران: ساخت المان بر روی آرامگاه «عماد الکتاب» استاد خوشنویسی دوره قاجار، در امامزاده عبدالله شهرری به پایان رسید و به زودی رونمایی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از ری، ساخت اِلِمان بر روی آرامگاه استاد خوشنویسی دوره قاجار، محمد حسین سیفی قزوینی معروف به «عماد الکتاب» در امامزاده عبدالله شهرری به پایان رسید و به زودی رونمایی می‌شود.

علی علی از اساتید برجسته خوشنویسی کشور در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ری اظهار کرد: از حدود ۱۴ سال پیش، طرح ساخت المان بر روی مزار «عماد الکتاب» را به شهرداری منطقه ۲۰ پیشنهاد دادم و شهردار وقت با این طرح موافقت کرد اما در ادامه، اجرای این پروژه متوقف شد.

وی گفت: پس از پیگیری‌های مستمر، اکنون توانستیم موافقت اداره اوقاف و مسؤولان آستان امامزاده عبدالله را جلب و مجوزهای لازم را از سازمان اوقاف کسب کنیم و در ادامه یکی از خیّران شهرری ساخت این پروژه با اعتبار حدود ۲ میلیارد تومان را بر عهده گرفت.

این استاد خوشنویسی ادامه داد: از حدود ۷ ماه پیش اجرای پروژه توسط خیّر آغاز شد و ساخت المان توسط معمارهای برجسته یزدی انجام گرفت که اکنون به اتمام رسیده و به زودی پس از نصب درب برای این سازه(به منظور جلوگیری از ورود معتادان متجاهر) و نصب سردیس همراه با زندگینامه بر سر مزار، آیین رونمایی از المان برگزار خواهد شد.


علی با اشاره به اینکه مزار بیشتر هنرمندان کشور داراری المان است، تصریح کرد: تاکنون مزار هیچ استاد خط و خوشنویسی در کشور المان نداشته و برای اولین بار در کشور بر روی قبر یک خوشنویس المان نصب می‌شود.  

وی در ادامه با اشاره به اینکه «عماد الکتاب» یکی از سه خوشنویس برتر تاریخ ایران است، یادآور شد: «میر عماد» مربوط به دوره صفوی، «میرزای کلهر» مربوط به دوره قاجار و «عماد الکتاب» مربوط به دوره قاجاری-پهلوی سه خوشنویس برتر تاریخ ایران هستند. 

استاد برجسته خط نستعلیق بیان کرد: «عماد الکتاب» کارهای بزرگی در خوشنویسی انجام داده و یکی از کارهای بزرگش این بود که از تغییر خط فارسی در کشور جلوگیری کرد. رضا شاه قصد داشت به تقلید از آتاتورک خط فارسی را تغییر دهد که «عماد الکتاب» با چاپ یک سری رسم الخط و توزیع بین عموم مردم و به ویژه دانش آموزان و اساتید، باعث ترویج خط و خوشنویسی شد. 

علی در پایان با اشاره به اینکه «عماد الکتاب» هنرمند، شجاع و تاثیرگذار در سیاست بود و در دوره خود یک تنه تاخت، خاطرنشان کرد: «عماد الکتاب» آثار زیاد خوشنویسی از خود به جای گذاشت و شاگردان زیادی تربیت کرد که خط سنگ قبرش را نیز حسن زرین یکی از شاگردانش نوشته است. 


به گزارش فارس، «عماد الکتاب» در سن ۷۵ سالگی در بیست و ششم تیرماه سال ۱۳۱۵ در تهران درگذشت و در امامزاده عبدالله شهرری دفن شد. او نسخه‌ای از شاهنامه‌ی فردوسی را به سفارش مظفرالدین شاه خوشنویسی کرد و به این مناسبت لقب «عمادالکتاب» گرفت.

خوشنویسی تابلوهای مقبره فردوسی، حدیث (ولایت علی‌بن ابی‌طالب …) در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) مقابل صحن حمزه بن موسی بن جعفر و کتیبه سردر ورودی بیمارستان فیروزآبادی در شهرری از آثار شیوه‌ای اوست. قطعات و مرقعات بسیار باارزشی از «عماد الکتاب» در موزه‌ها و مجموعه‌های خصوصی و دولتی ایران و سایر کشورهای جهان نگهداری می‌شود.

پایان پیام/۶۷۰۶۲

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ