خبر خوب| پیش به سوی اقتصاد تراز/ زنان تاثیرگذار بر قله کرامت

اقتصاد ایران: دنبال داستان‌های موثقی بگردید که می‌تواند بذر محبت علی بن ابی طالب و رسول خدا را در دل کودکان و نوجوانان اطرافتان بکارد.در همین پاییز سخت و پیچیده‌ای که سپری کردیم، چند بار با خودتان گفتید کاش بیش‌تر با جوانان و نوجوانان اطرافم، درباره عقایدم حرف زده بودم؟ حالا وقتش است، بهانه‌اش همه جوره مهیاست. به مقام بلند امام هادی علیه‌السلام متوسل شوید و بعد از خواندن خبرهای خوب امروز، بروید در تدارک کار.

گروه خبر خوب: امسال دو ماه عزیز بهمن و رجب در هم تنیده اند و روزهایمان پر از جشن و عید شده است. همه ما می توانیم جزو کسانی باشیم که شعائر دینی و مذهبی و ملی را بزرگ می داریم و نقشی کوچک در انتقال مفاهیم دینی و ملی به دیگران ایفا می‌کنیم. برای این نقش آفرینی برنامه ریزی کنید. در خانه تان جشن دهه فجر بگیرید. در مهمانی فامیلی با نوجوان ها همکلام شوید و به بهانه مرور خاطرات دهه فجرهای کودکی و نوجوانی تان، درباره انقلاب با آنها گفت وگو کنید. دنبال داستان های موثقی بگردید که می تواند بذر محبت علی بن ابی طالب و رسول خدا را در دل کودکان و نوجوانان اطرافتان بکارد.در همین پاییز سخت و پیچیده ای که سپری کردیم، چند بار با خودتان  گفتید کاش بیشتر با جوانان و نوجوانان اطرافم، درباره عقایدم حرف زده بودم؟ حالا وقتش است، بهانه اش همه جوره مهیاست. به مقام بلند امام هادی علیه السلام متوسل شوید، و بعد از خواندن خبرهای خوب امروز، بروید در تدارک کار.

یک سامانه ی تراز!

- بابا! بابا!
- بابایییی!
- بابا محمد!
- بااااابااااا!
اگر پدر باشید، حتما چنین لحظه ای را تجربه کرده اید. سرتان توی کار خودتان است و هرچه بچه بیچاره شما را صدا می زند، توجهی دریافت نمی‌کند. در این لحظه فکر بکری در ذهن بچه جان جرقه می زند و یکی از برگه های شما را بر می دارد و پاره می‌کند، یا گوشی تان را پرت می‌کند، یا با سر می‌کوبد توی بینی تان! بعد شما خیره نگاهش می‌کنید و او غش غش می‌خندد! چرا؟ چون بالاخره او را دیدید! 
بابا هم که نباشید، حتما دیده اید که بچه ها وقتی با خوب بودن دیده نمی شوند، حاضرند هر کاری اعم از لجاجت و شیطنت بکنند تا به چشم بیایند، حتی شده با تنبیه و مواخذه. خوب بابا جان من! همان وقتی که خوبند، مثل دسته گل دارند کارشان را می‌کنند، خبط و خطایی از آنها سرنزده، ببینیدشان! تشویق شان کنید! با احسنت و بارکلا و بوس و جایزه، متوجهشان کنید که «ما خوبی تو را فهمیدیم، کارت را تایید می‌کنیم، خیلی هم کیف می‌کنیم، دمت گرم! آهای بقیه‌ها! از این بچه خوب یاد بگیرید! شما هم این طوری باشید!»
موافق بودید؟ خداوکیلی نه فقط برای بچه ها، که ما بزرگترها هم به همین تایید و تشویق و حمایت نیازمندیم. شکرخدا که وزارت اقتصاد این را فهمیده و «سامانه تراز» را طراحی و پیاده سازی کرده. خبرش را نخوانده اید؟ ما بهتان می‌گوییم. 
روز دوشنبه ی همین هفته، با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر امور اقتصادی و دارایی و همچنین معاونان وی، از «سامانه تراز» به عنوان سامانه ای سنجشی، ‌که عملکرد فعالان اقتصادی را پایش می‌کند رونمایی و از ۲۰۰ شرکت برتر نیز تقدیر شد.
در این مراسم، علی ملکی کشاورز وزیر اقتصاد گفته: «معمولا این طور بوده است که رویکردهای سیاست گذاری به سمت شناسایی متخلفان و برخورد با آنها بوده و از آن طرف ما کمتر به این فکر بودیم که به رسم عدالت، از درستکاری فعالان اقتصادی که تعهداتشان را نسبت به دولت انجام می دهند تقدیر کنیم».
ملکی گفته «از همه پایگاه های دولت استفاده شده و حدود ۳۰ شاخص با هم ترکیب شده است. حوزه های بانکی، گمرکی، مسئولیت پذیری، مالیاتی، ارزی و ظرفیت های کسب و کار این شرکت ها از جمله این شاخص هاست. از مجموع و ترکیب این شاخص ها، حدود ۲۰۰ شرکت خصوصی برتر انتخاب شده اند تا مورد تشویق و حمایت های ویژه قرار بگیرند».

«من بی تفاوت رد نمی شم!»

خاطرتان هست که قبلاً با هم درباره جمله منحوس «ولش کن!» صحبت کرده ایم؟ گفته بودیم از خانمان براندازترین جمله های عالم بشریت، همین جمله است. کار را باید جدی گرفت. یک خطا می بینیم، جایی نیاز به اصلاحی هست، یک روند غلط و دست و پاگیر به چشم مان می آید، نگوییم «همینه که هست، کی اهمیت میده بابا!». دست به کار شویم. برای رفع آن مشکل اقدام کنیم، مسیول مرتبط را آگاه کنیم، کار را پیگیری کنیم، دل بسوزانیم. این می شود امر به معروف، این می‌شود نهی از منکر.
خلاصه این حرف ها را با هم زده بودیم و حالا یکی از مخاطبان عزیز، برایمان ماجرایی مربوط به همین مسأله احساس مسوولیت اجتماعی را بیان کرده اند. با هم بخوانیم: «سلام. چند وقت پیش در مسیر اداره، دیدم آسفالت خیابون شکسته و لوله آب زیر آسفالت ترکیده و آب راه افتاده توی خیابون. گفتم این همه مغازه و عابر، حتما یکی شون زنگ می‌زنه اداره آب. بی‌تفاوت رد شدم.
سه روز گذشت و دوباره داشتم از همان مسیر رد می شدم که دیدم همچنان آب قطع نشده‌. زنگ زدم امداد آب و اطلاع دادم. بلافاصله پیامک اومد که ماموران ما اعزام شدن به محل. ظهر که برگشتم دیدم هم لوله آب رو درست کردن، هم  ماموران شهرداری داشتن آسفالت را ترمیم می‌کردن. تلنگری بود برای من که چرا روز اول بی تفاوت بودم. هر یک از ما به عنوان یه شهروند وظیفه‌ای داریم که نباید به دوش دیگری بندازیم. معلوم بود تو این سه روز همه افرادی که ترکیدگی لوله رو دیدن و بی توجه رد شدن، انتظار داشتن فرد دیگه‌ای به امداد زنگ بزنه و نتیجه این شد که با این بحران آب، سه روز آب هدر بره».
فلذا زین پس به جای جمله غلط و پلید «ولش کن!»، بگویید «من بی تفاوت رد نمی شم!»

زنان تاثیرگذار بر قله کرامت

دانشجوی کارشناسی در یکی از دانشگاه های خوب تهران بودیم. سر کلاس نشسته بودیم و آقای استاد داشت درس می داد. نمی دانم بحث چگونه به اینجا رسید که استاد شروع به تعریف و تمجید از خانم های کلاس و قوت علمی شان کرد. وسط تحسین های استاد، صدای پسر شاگرد اول کلاس بلند شد «استاد چه فایده؟! آخرش که باید برن ظرف بشورن!». استاد برافروخته شد اما تسلطش را از دست نداد. رو به شاگرد اول کرد و گفت« برو بیرون از کلاس! همین الان برو بیرون! سریع برو بیرون!» همه با سکوت به استاد چشم دوختیم. فکر نمی‌کردیم برای حرف غلط شاگرد اول که بین همه عزت و احترام داشت، چنین توبیخی در نظر بگیرد. بعد استاد شروع کرد از تجربه های مثبت علمی اش در همکاری با خانم های استاد و دانشجو گفت. در چهره خانم ها برق شادی بود و در نگاه آقایان، حالت تسلیم.
حالا چطور شد که یاد این خاطره افتادم؟ بلند آوازه شدن نام «خانم دکتر سوده غفوری فرد»، من را به روزهای دانشجویی و این خاطره برد. سوده غفوری فرد، استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دکترای ژنتیک پزشکی، یکی از پنج محقق پرکار ایرانی شناخته شده و در کنگره «بانوان تاثیرگذار جهان» مورد تقدیر قرارگرفته است. بر اساس اعلام اسکوپوس، بزرگ‌ترین بانک اطلاعاتی متون علمی در جهان، دکتر سوده غفوری فرد با ۱۳۵ مقاله، چهارمین محقق پرکار ایرانی در سال ۲۰۲۲ بوده است.
در برابر آمارهای توسعه ی جاده و گاز و بیمارستان، شاید بعضی ها بگویند اگر انقلاب نمی‌شد هم این پیشرفت ها اتفاق می افتاد. اما کسی هست که بگوید اگر انقلاب اسلامی اتفاق نمی افتاد، باز هم زن ایرانی می توانست همچون اکنون بر قله پیشرفت و کرامت و عزت بایستد؟ گمان نکنم.

همچون دعای فرشتگان

از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمودند: «هرگاه به عیادت بیمار رفتید از وی بخواهید تا برایتان دعا کند، زیرا دعای او [در اجابت] همانند دعای فرشتگان است». با این همه اهمیتی که دعای فرد بیمار دارد، چه ارزشمند است اگر بیماری برای کسی دعای خیر بکند. خدمت کنندگان به بیماران، حتما در دایره دعای خیر آنها که از اعماق قلبشان برمی‌خیزد، قرار خواهند گرفت.
پس خوشا به حال خیرینی که در بیمارستان شهید بهشتی قم، بخش فوق تخصصی رادیوتراپی و آنکولوژی دایر کرده اند تا خدمات این بخش ها با تعرفه رایگان به بیماران ارائه شود. 
این مرکز، با بودجه خیرین با اختصاص ۱۲ میلیارد ریال اعتبارات دولتی و ۹۲ میلیارد ریال اهدایی رهبرمعظم انقلاب راه اندازی و تجهیز شده است و ظرفیت ارایه خدمات روزانه به ۷۰ نفر را داراست.
دعا می کنیم که پای هیچ کدام از شما به این بیمارستان و هیچ مرکز درمانی مشابهی باز نشود و کادر درمان این بیمارستان ها، وقتشان را با حل کردن جدول و بازی شطرنج سپری کنند!

نشسته بر زمین، ماندگار در اوج

سازمان جهانی والیبال نشسته، نخستین رنکینگ تیم‌های این رشته در سال 2023 را منتشر کرد و همچون سی و یک سال قبل، ایران صدرنشین این جدول است. سی و دو سال بر قله! دست مریزاد قهرمانان وطن!

و السابقون السابقون

برای خواندن «قل هو الله احد» در ماه رجب، فضیلت بسیار از حضرت رسول صلی الله علیه و آله نقل شده و توصیه شده است که در این ماه ده هزار مرتبه یا هزار مرتبه یا صد مرتبه، سوره توحید خوانده شود. همچنین روایت شده که هرکس در روز جمعه ماه رجب صد مرتبه «قل هو الله احد» بخواند، برای او نوری در قیامت باشد که او را به بهشت بکشاند.
با توجه به این تاکیدات، هموطن خلاق مان، ماه رجب را در خانواده، به عرصه «مسابقه قل هو الله احد» تبدیل کرده اند. تصویر بالا، جدول امسال ایشان را نشان می دهد. هرکس در روز سوره توحید می خواند، یک چوب خط در جدول می کشد و در پایان روز تعداد سوره های خوانده شده را محاسبه می‌کنند و در جدول می‌نویسند و سعی می کنند در کل ماه، تعداد را به یکی از اعداد توصیه شده، برسانند. سوره توحید را اغلب بچه ها حفظ هستند. شما هم می توانید در خانه این پویش همگانی را اجرا کنید و از خداوند بخواهید که بر درجه ایمان و توحید اهل خانه تان بیفزاید. ان شاالله.

خوش خبر باشید!

و اما سخن پایانی، خبرهای خوبتان را در قالب دلخواه خود (عکس، متن، فیلم، صوت و…) تولید کنید و آن را با هشتگ #خبر_خوب در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید تا هم دیگران را در حال خوش خودتان شریک کنید و هم ما بتوانیم اخبار شما را بازنشر کنیم. اگر هم تمایل داشتید در هریک از شبکه‌های اجتماعی که فعال هستید، خبرتان را از طریق اکانت khabar_khoub_iran@ یا شماره تلفن ۰۹۳۳۰۸۲۶۳۱۲ برای ما بفرستید. در این جشنواره فرقی نمی‌کند در ایتا و بله و روبیکا و گپ باشید یا در تلگرام و اینستاگرام و توئیتر و واتساپ؛ مهم این است که سهمی در حال خوش اطرافیان‌تان داشته باشید.

پایان پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ