سلاجقه: صنایع باید بازچرخانی آب را جدی بگیرند/ اجازه قصور به شرکت‌های صنعتی را نمی‌دهیم

اقتصاد ایران: رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور گفت: شهرک‌های صنعتی فاقد تصفیه‌خانه باید در بازه زمانی مشخصی این اقدام را انجام دهند و آب را به چرخه بازگردانند لذا دیگر اجازه قصور را نمی‌دهیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از ساوه، علی سلاجقه امروز در جریان سفر به ساوه و نشست با جمعی از مسئولان ساوه اظهار کرد: نگاه اجمالی به شهرستان ساوه بیانگر آن است که هم دولت و هم بخش خصوصی مردم را در یک تنگنا قرار داده‌اند و توسعه وسیع صنایع و عدم تأمین زیرساخت‌ها مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده است.

وی با بیان اینکه این منطقه از لحاظ اکوسیستمی ظرفیت قابل توجهی دارد افزود: هجوم صنایع در این شهر و عدم انجام صحیح قانون در حوزه‌های مختلف و همچنین عدم اجرای وظایف اجتماعی صنایع باعث شده در زمینه محیط زیست و توسعه زیرساخت‌های شهری شاهد یک ناهمگونی در ساوه باشیم.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور با تأکید بر اینکه اجازه ایجاد مزاحمت بیشتر را برای مردم ساوه نمی‌دهیم ادامه داد: در خلال صحبت‌های انجام شده و بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد مردم این منطقه از لحاظ آلایندگی، پساب و زراعت دچار مشکل شده‌اند و صنایع به اندازه کافی مردم را دچار مشکل آلایندگی کرده‌اند اما در قبال مسئولیت اجتماعی خود بی‌تفاوت هستند.

سلاجقه تصریح کرد: به عنوان معاون رئیس‌جمهور دولت مردمی میگویم دستگاه‌های دولتی موظف به انجام وظایف خود در حوزه فاضلاب و آلودگی شهرستان هستند چراکه زمین‌های درجه یک کشاورزی در حال نابودی است و ما نمی‌پذیریم که این حجم از فاضلاب بلااستفاده بماند و باعث ضرر مردم شود.

وی با تأکید بر الزام قانونی استفاده صنایع از بازچرخانی آب گفت: دو شهرستان ساوه و زرندیه ظرفیت‌های قابل توجهی دارند و نباید تمام توجه محیط زیست به مسائل اراک و شازند باشد چراکه تصور می‌کردم ساوه با نقش مهمی که در اقتصاد کشور و حوزه اشتغال دارد وضعیت خوبی داشته باشد که این‌طور نیست.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور با بیان اینکه بلافاصله باید بازچرخانی آب انجام و تصفیه‌خانه‌ها زیر بار قرار بگیرند اضافه کرد: این حجم از فاضلاب باید با تصفیه صحیح در اختیار صنایع و کشاورزان قرار بگیرد و مبتنی بر این صنایع را مکلف به پلمب چاه‌های آب کنیم و اجازه ندهیم از طرفی منابع را خراب کنند و از طرفی چاه‌های آب را تخلیه کنند.

سلاجقه با اشاره به لزوم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و کمک دولت در جهت انجام بازچرخانی فاضلاب گفت: شهرک‌های صنعتی فاقد تصفیه‌خانه باید در بازه زمانی مشخصی این اقدام را انجام دهند و آب را به چرخه بازگردانند لذا دیگر اجازه قصور را نمی‌دهیم.

وی در بخش دیگری از این جلسه با اشاره به مشکلات به وجود آمده از طریق معادن نیز گفت: معادن به‌عنوان نعمت خدادادی اهمیت بالایی برای کشور دارد اما هیچ‌کدام از معادن مسئولیت‌های محوله در خصوص پرداخت عوارض آلایندگی را انجام نمی‌دهند.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور خاطرنشان کرد: متأسفانه مجلس طرح دولت در خصوص ایجاد صندوق برای واریز عوارض آلایندگی معادن به استان‌ها را رد کرد که امیدواریم در سال آینده این طرح دولت مجدداً در دستور کار قرار بگیرد چراکه در صورت نهایی شدن و تصویب این طرح تحول عظیمی در این زمینه رخ می‌دهد و استان‌ها می‌توانند از محل آلایندگی‌ها در بخش‌های مورد نیاز استفاده کرده و دیگر به دولت درخواست ندهند.

سلاجقه گفت: معادن و صنایع باید اولین خدمتشان ارائه زیرساخت‌ها به مردم همان منطقه باشد اما در ساوه که قطب صنعت است این موارد به چشم نمی‌خورد.

وی با تأکید بر اینکه شهرداری‌ها مکلف هستند عوارض آلایندگی را در جهت کاهش آن استفاده کنند بیان کرد: شهرداری‌ها نباید این منابع مالی را در حوزه‌های دیگر صرف کنند چراکه اگر این‌طور باشد خود معادن و صنایع می‌تواند با این ارقام در راستای کاهش آلایندگی واحدهای خود اقدام کنند.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور با اشاره به رقم ناچیز تخصیص یافته به ساوه در خصوص عوارض آلایندگی آن را نوعی تمسخر دانست و با اشاره به لزوم افزایش این میزان به بیش از 10 برابر افزود: حق مردم استفاده از هوای پاک، زمین پاک و منابع آبی پاکیزه است و باید تلاش کنیم آن را محقق کنیم.

سلاجقه خاطرنشان کرد: متأسفانه نیروی انسانی در زمینه محیط زیست به خوبی توزیع نشده و در حالی که در استان‌های تهران و البرز انباشت نیروی انسانی داریم اما در برخی استان‌های کشور دچار کمبود نیروی انسانی هستیم.

به گفته وی در سال آینده با تأمین ۳۵۰ نیروی جدید که ۱۰۰ نفر از آنها کارشناس و مابقی محیط‌بان هستند تلاش می‌شود بخشی از نیاز نیروی انسانی استان نت مرتفع شود.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور گفت: مسئولان شهرستان تلاش خود را برای انجام تکالیف محوله انجام دهند و ما نیز در دولت و با کمک مجلس تلاش می‌کنیم نیازهای آنان را رفع کنیم.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز در این نشست با بیان اینکه طبق آمایش سرزمینی صورت گرفته در دهه هشتاد، مناسب‌ترین منطقه برای ایجاد شهر صنعتی در ساوه، محل فعلی شهر صنعتی کاوه بوده است گفت: اگر علمی برخورد کنیم به جز شهر صنعتی کاوه مابقی شهرک‌های صنعتی ایجاد شده در این شهرستان توان اکولوژیک صنعتی شدن را نداشتند اما صنایع مختلفی در آنها مستقر شده است.

یوسف یوسفی اظهار کرد: در قانون عوارض آلایندگی و صنایع به طور مشخص اعلام شده و دستورالعمل‌های آن نیز ابلاغ شده و اگر این دستورالعمل‌ها باعث متضرر شدن شهرستان است باید در آن بازنگری شود.

وی با بیان اینکه دولت نیز سهمی از معادن نمی‌گیرد افزود: معادن مانند خنجری در شکم محیط زیست است، معادن موظف هستند در کنار بهره‌برداری‌های خود اقداماتی نیز برای کنترل آلودگی و مسائل زیرساختی در نظر داشته باشند.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با اشاره به اینکه مخالف توسعه نیستم اما باید قوانین توسط صنایع و معادن اجرا شود ادامه داد: در شهرستان ساوه به‌واسطه وجود صنایع فراوان باید از ظرفیت‌های اجتماعی آنان نیز بهره برد و برای ارتقا زیرساخت‌ها به شهرستان کمک کنند.

یوسفی خاطرنشان کرد: در خصوص بازچرخانی آب و ایجاد تصفیه‌خانه پیشنهاد می‌شود از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و کمک‌های دولتی استفاده شود چراکه این میزان از آب می‌تواند در چرخه بازگردانی در برخی حوزه‌ها مثل تولید چوب به کار گرفته شود.

وی گفت: انجام روش پسماندهای خشک یک قدم مهم در کنترل آلودگی خاک و آب خواهد بود اما این مهم با مار فرهنگی و برنامه‌ریزی کارشناسی انجام‌پذیر است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی همچنین با اشاره به کمبود نیروی انسانی در ساوه گفت: در استان مرکزی تنها ۱۰۹ نیرو وجود دارد که با توجه به چارت تعریف شده کمبود محسوس وجود دارد اما تلاش می‌کنیم با انتقال برخی نیروها به ساوه بخشی از این کمبود را جبران کنیم.

به گفته وی ساوه نیاز به ایجاد چند ایستگاه شاخص آلودگی دارد که تلاش می‌کنیم با مساعدت شهرداری ایستگاه‌های جدیدی راه‌اندازی کنیم.

رئیس اداره محیط زیست ساوه نیز با اشاره به فعالیت سایت پسماند شهرداری ساوه گفت: حسب مصوبه کارگروه پسماند استان و انجام توافق مالی صورت گرفته قرار شد پسماندهای عادی تفرش و زرندیه به سایت ساوه منتقل شوند تا شهرداری عمل پردازش آن‌ها را انجام دهد.

لنگرودی با اشاره به آغاز این فعالیت از ماه جاری گفت: سایت پردازش ساوه در سال ۹۳ با اعتبار ۸ میلیارد تومانی راه‌اندازی شد اما به دلایل مختلف از قبیل زباله گردها و عدم تأمین هزینه‌های شهرداری به خوبی بهره‌برداری نشد که با این اقدام به چرخه بازگشت.

وی گفت: مشکلی که وجود دارد صرفاً دپوی زباله در این سایت است که آلاینده و شیرابه‌های خاص خود را دارد که با انجام اقداماتی شرایط لازم برای دریافت زباله و پردازش شهرهای دیگر را نیز خواهیم داشت.

مسئول انجمن مردم‌نهاد حافظان طبیعت ساوه نیز با بیان اینکه همواره در طول اهداف محیط زیستی قدم برداشته و عمل‌گرا بوده‌ایم گفت: در این سال‌ها دغدغه زیادی برای محیط زیست داشته‌ایم با انجام اقدامات فرهنگ‌سازی و مراقبتی سعی در آموزش جامعه داریم که خوشبختانه نتیجه‌بخش نیز بوده است.

مهدی فرقانی پور گفت: نتیجه این اقدامات کاهش زباله در برخی مناطق و جلوگیری از شکار بی‌رویه بوده است که نسل برخی حیوانات منطقه از انقراض را نیز نجات داده‌ایم.

وی تصریح کرد: منطقه تیراندازی ممنوع در حدود ۴۷ هکتار با پیگیری‌های فراوان در سال‌های قبل ایجاد شده است اما اکنون درخواست داریم این منطقه به حفاظت شده ارتقاء یابد.

مسئول انجمن مردم‌نهاد حافظان طبیعت ساوه با تأکید بر اینکه امر به معروف و نهی از منکر در حوزه محیط زیست نیاز به پیگیری دارد گفت: در دو سال اخیر هیچ مجوزی برای شکار صادر نشده است اما تخلف برخی نهادها با در اختیار قرار دادن تیر به افراد که منجر به شکار می‌شود نیاز به بازنگری دارد.

فرقانی پور با گلایه از فعالیت برخی معادن و نزدیکی بعضی از آنان تا نزدیکی روستاها گفت: در شهرستان‌های ساوه و زرندیه در محدوده قرمز آبی قرار داریم و چرایی ایجاد صنایع و معادن جدید را نمی‌دانیم اما اگر ادامه یابد در ده سال آتی دچار تنش آبی شدیدتری خواهیم شد.

به گفته وی باید فرهنگ‌سازی در خصوص حرکت به سمت پسماندهای خشک انجام شود و این مهم در برخی روستاها به‌صورت پایلوت آغاز شده که نتایج قابل قبولی نیز داشته است.

پایان پیام/ع

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ